Глобалното доверие в медиите е на най-ниското си ниво от близо две десетилетия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глобалното доверие в медиите е на най-ниското си ниво от близо две десетилетия

Липсата на доверие в медиите е довела до неспособност да се разпознава истината, да се вярва на правителствени лидери или на бизнеса, смятат авторите на изследването

Глобалното доверие в медиите е на най-ниското си ниво от близо две десетилетия

Най-голям спад се наблюдава в САЩ, показва годишното изследване Edelman Trust Barometer 2018

Йоанна Иванова
5196 прочитания

Липсата на доверие в медиите е довела до неспособност да се разпознава истината, да се вярва на правителствени лидери или на бизнеса, смятат авторите на изследването

© Shutterstock


В 22 от 28-те изследвани страни преобладава недоверие към медиите.
"Всяка институция трябва да допринася за образоването на населението."

Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman

Медиите са институцията, ползваща се с най-голямо недоверие в световен мащаб. Това показва годишното изследване Edelman Trust Barometer 2018, проведено от компанията за комуникационен маркетинг Еdelman. Според резултатите сривът в доверието се дължи предимно на намаляване на вярата в платформите, особено в търсачките и социалните медии. На най-голямо доверие се радват неправителствените организации, следвани от бизнеса и правителството.


Лоши новини за медийния бранш

Голям проблем е това, че 63% от анкетираните не знаят как да разпознаят добрата журналистика от слуховете и лъжите или дали дадена новина идва от надеждна медийна организация, почти половината взаимодействат с новинарски медии по-малко от веднъж седмично, а 25% не употребяват никакви медии, защото ги считат за натоварващи. Това е само част от поредната доза лоши новини за медийния бранш от началото на годината.

С оглед на годишния доход и степента на образование социолозите зад изследването разделят анкетираните на две групи - информирано и масово население. Според резултатите медиите се ползват с най-голямо недоверие и в двата случая. Най-голямо доверие имат неправителствените организации, следвани от бизнеса и правителството.

Въпреки това липсата на доверие в медиите е довела до неспособност да се разпознае истината (59%), да се вярва на правителствени лидери (56%) или на бизнеса (42%). Положителният ефект от тази динамика е повишеното доверие в експертите и спадът на това в "човека като мен".

Интересен резултат от изследването е, че анкетираните възприемат термина "медиа" както в значението му на публикувано съдържание, така и в значението на платформа за разпространение на съдържание (като интернет търсачки, новинарски приложение за мобилни телефони и социални платформи). Според резултатите това е и основната причина за наблюдавания срив - докато доверието в платформите е намаляло с 2 пр. пункта, в журналистиката се е увеличило с 5.

Сривът в доверието е най-голям в САЩ

"Съединените щати преминават през безпрецедентна криза на доверието", коментира Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman. Според него е иронично, че това се случва в момент на просперитет, висока заетост и добри показатели на фондовия пазар. "Основната причина за този спад на доверието е отсъствието на обективни факти и рационален дебат", смята Еделман.

Сривът на доверие може да се обясни с войната на Доналд Тръмп срещу фалшивите новини, които иронично той сам разпространява. Резултатът от действията на Тръмп е, че едва 27% от избирателите му имат доверие в медиите, докато при гласувалите за Хилари Клинтън това са 61%. При гласувалите за кандидата на демократите обаче се наблюдава спад с 22% в доверието в правителството.

Други изводи от Edelman Trust Barometer 2018

Технологичният сектор се радва на най-голямо доверие (75%) , следван от образованието (70%),

професионалните услуги (68%) и транспорта (67%). Финансовите услуги (54%) отново са

секторът с най-ниско доверие заедно с бързооборотните стоки (60%) и автомобилната индустрия

(62%).

Компаниите с централи в Канада (68%), Швейцария (66%), Швеция (65%) и Австралия (63%) се

ползват с най-голямо доверие. С най-ниско доверие се ползват компании от Мексико (32%), Индия

(32%), Бразилия (34%) и Китай (36%). Доверието в марката САЩ (50%) е спаднало с пет пункта,

което е най-голямото понижение сред държавите, участващи в проучването.

Близо седем от всеки десет анкетирани се притесняват, че фалшивите новини и неверните данни

могат да бъдат използвани като оръжие.

По-голямата част от респондентите смятат, че медийните организации са прекалено

съсредоточени върху привличането на голяма аудитория (66%), горещи новини (65%) и политика

(59%).

За изследването

Edelman Trust Barometer 2018 е осемнадесетото поред годишно проучване на доверието, проведено от компанията Edelman Intelligence. То е направено в периода 28 октомври - 20 ноември 2017 г. под формата на онлайн интервюта. Извадката за онлайн проучването Edelman Trust Barometer 2018 включва над 33 000 респонденти, избрани на случаен принцип. В това число влизат по 1150 представители на широката публика от всяка страна на възраст над 18 години, 500 представители на информираната публика в САЩ и Китай и 200 представители на информираната публика във всички 28 държави – САЩ, Канада, Великобритания, Германия, Ирландия, Испания, Италия, Полша, Франция, Холандия, Швеция, Русия, Турция, Австралия, Аржентина, Бразилия, Колумбия, Мексико, Малайзия, Индия, Китай, Хонконг, Южна Корея, Индонезия, Япония, Обединените арабски емирства, Сингапур, ЮАР.
В 22 от 28-те изследвани страни преобладава недоверие към медиите.
"Всяка институция трябва да допринася за образоването на населението."

Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK