Германия временно ще национализира тол системата си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германия временно ще национализира тол системата си

Associated Press

Германия временно ще национализира тол системата си

Това ще стане не по-късно от септември

Петър Карабоев
6705 прочитания

Associated Press

© Associated Press


200

милиона евро хонорари е платило правителството на адвокати по безкрайните спорове с акционерите.

Германското правителство планира временно да национализира оператора на тол системата за товарни превози, съобщи говорител на транспортното министерство, цитиран от Reuters. Това е и потвърждение на публикация от понеделник на деловия всекидневник Handelsblatt, според която причината са неуредени правни спорове между федералното правителство, компанията Toll Collect и нейните акционери.

Toll Collect е първата в света система за събиране на пътни такси от камиони, базирана на сателитно проследяване. В нея 45% се контролират от автопроизводителя Daimler, още 45% - от Deutsche Telekom, и 10% от Cofiroute (поделение на Vinci).

Национализацията трябва да стане до септември, когато трябва да приключи процедурата за подновяване на договора за експлоатация на системата, изтичащ тази година. "Няма намерение правителството за постоянно да задържи дяловете в опериращата компания", обяснява говорителят.

Насрещни искове за милиарди евро

В момента са в ход две арбитражни процедури, свързани с Toll Collect. В първия случай правителството претендира за щети от Toll Collect и консорциума, стоящ зад компанията, заради късното въвеждане на системата и глоби, свързани с изграждането ѝ.

Вторият казус е в обратна посока - Toll Collect иска компенсации от правителството за експлоатацията на тол системата.

Според Handelsblatt федералните власти още преговарят с акционерите в опит да уредят споровете и да попречат на това евентуални щети, възникнали покрай двата случая, да попречат на приватизирането на Toll Collect.

От Daimler и Deutsche Telekom отказаха да коментират статията на всекидневника.

В нея се твърди, че споровете между Берлин и консорциума продължават над 10 години, като правителството иска 5.6 млрд. евро за пропуснати ползи от забавеното с 2 години въвеждане на системата плюс 2 млрд. евро лихви. Toll Collect от своя страна иска 2 млрд. евро, за които твърди, че му дължи правителството заради решение да намали таксите.

Вестникът смята, че не е изключено Toll Collect да бъде разделен на дружество за управление и нещо като "лоша банка", която да поеме евентуалните щети от безкрайните арбитражни спорове.

За да станат нещата още по-сложни, Берлин обвини Toll Collect във фалшификации при обработката на плащанията. Миналата година следователи обискираха централата на компанията, а на одиторска кантора бе възложена проверката на хиляди сметки.

Кой ще иска да е нов концесионер

Всичко това прави съмнителна появата на сериозен кандидат за нов договор за концесия, тъй като едва ли някой ще иска да се замеси в арбитражните спорове. Така правителството, което иначе твърди, че иска да освободи оператора от всякакви евентуални щети, може да се окаже собственик на Toll Collect за неизвестно колко дълъг период. Офертите за нов концесионен договор се подават до края на февруари и ако някой от кандидатите оспорва в съда процедурата на избор, това ще отнеме още 6 месеца и ще докара нещата отвъд края на август, когато изтича сегашната концесия.

Deutsche Telekom и Daimler вече казаха, че не искат да имат нищо общо с компанията след края на концесионния договор. Сред потенциалните кандидати за оператор са най-различни имена - от традиционните инфраструктурни компании Abertis и Autostrade до технологични като IBM, австрийската Kapsch и дори продавачът на билети Eventim.

Засега единствените, които печелят от цялата ситуация, са адвокатите с хонорари по 300 евро на час, коментира Handelsblatt. Засега няма признаци те да са се разбързали да приключат арбитражните дела. Правителството казва, че е платило дотук 200 милиона евро на адвокати, и вероятно другата страна е дала същите хонорари.

200

милиона евро хонорари е платило правителството на адвокати по безкрайните спорове с акционерите.

Германското правителство планира временно да национализира оператора на тол системата за товарни превози, съобщи говорител на транспортното министерство, цитиран от Reuters. Това е и потвърждение на публикация от понеделник на деловия всекидневник Handelsblatt, според която причината са неуредени правни спорове между федералното правителство, компанията Toll Collect и нейните акционери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ама какво излиза, че ако го национализират и приключи спора, едва ли не парите ще се търсят от самото дружество?! Защо не са съдили директно изпълнителя на проекта?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK