// Политика и икономика / Свят
Тръмп обяви инфраструктурен план за 200 млрд. долара
Той предлага да се вземат пари от други правителствени програми и разчита в голяма степен на щатите да платят за проектите
Белият дом заяви, че предложението е "начална точка за преговори", но Тръмп даде ясно да се разбере, че това е неговият законодателен приоритет тази година. "Похарчихме 7 трлн. долара в Близкия изток и това беше грешка. А сега опитваме да строим пътища и да поправяме мостове, които се разпадат, и ни е трудно да намерим пари. Това е лудост", посочи Тръмп.
Какво включва
Според администрацията инвестициите от 200 млрд. долара ще бъдат платени от "спестявания в други области на федералния бюджет". Планът призовава за публично финансиране от 50 млрд. долара за модернизиране на инфраструктурата в провинциалните области. Съща така са включени 100 млрд. долара за "стимулиращи програми, които да дадат импулс на допълнителни фондове от щати, местни управления и частния сектор". Администрацията ще иска и 20 млрд. долара в заеми за финансиране на проекти като превоз и водоснабдителски мрежи. Планът позволява на щатите да увеличават тол-таксите на междущатските магистрали и да начисляват такси за използване на магистралните райони за почивка.
Като част от предложението президентската администрация планира да продаде две летища. "Федералното правителство притежава и управлява определена инфраструктура, която би била по-подходящо притежавана от щатски, местни и частни структури", посочва Белият дом.
Планът е подложен на остра критика. От една страна, той не предлага толкова ново федерално финансиране, колкото искат демократите. Те настояват за публични инфраструктурни инвестиции, които да са пет пъти по-големи от предложението на Тръмп. От друга страна, тези, които искат строгост по отношение на дефицита, ще се противопоставят на нови разходи, освен ако не се направят спестявания другаде в бюджета. Според някои критици предложението е опит да се приватизира национална инфраструктура, като се прехвърля бремето за разходите върху щатите, които пък ще го прехвърлят върху гражданите.
Някои бизнес групи приветстват плана на Тръмп. "Той може да ни помогне да си върнем мястото на глобален лидер в областта на инфраструктурата от новия век", посочват от Националната асоциация на производителите.
Какъв е проблемът
По принцип инфраструктурните разходи създават работни места и се харесват на бизнеса. Но администрацията на Тръмп измисли план, който вероятно ще има лимитирана популярност и ще бъде труден за прокарване в Конгреса, обобщава анализ на ВВС.
Основният проблем за Белия дом е, че предложението не отпуска ново финансиране за мостове, жп линии и пътища. Вместо това препоръчва да се вземат пари от други правителствени програми, като оставя Конгреса да реши кои ще бъдат засегнати. Освен това се разчита в голяма степен на щатите и на местните структури да платят за проектите. Така им се стоварва огромно бреме, тъй като техните бюджети са свити и са затруднени да събират приходи. По отношение на частта с частното финансиране, въпреки че изглеждат атрактивни на теория, тол-таксите и другите тарифи, които влизат в корпоративните джобове, са непопулярни сред американците. Предвид всичко това има вероятност законът, който прокара Конгресът, да изглежда много различно от предложението на Тръмп.
Още по темата
Тръмп обяви планове за възстановяване на инфраструктурата за 1.5 трлн. долара
Той поиска сътрудничество по проекта с демократите в речта си "За състоянието на съюза"
31 яну 2018САЩ публикуваха предупредителен списък с 210 руснаци, но без санкции
Путин заяви, че документът е насочен срещу всички руски граждани
30 яну 2018
Crew Dragon на SpaceX ще извърши безпилотен полет до Международната космическа станция на 2 март
23 фев 2019, 992 прочитания

Очертава се на предстоящия вот този тип кандидати да са най-много в историята
23 фев 2019, 1200 прочитания
23 фев 2019, 1794 прочитания
23 фев 2019, 1391 прочитания
23 фев 2019, 1187 прочитания
23 фев 2019, 1113 прочитания
23 фев 2019, 978 прочитания
Норвежкият фонд периодично публикува изрични инструкции към компаниите, в които е инвестирал