С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 27 фев 2018, 14:46, 12095 прочитания

Удар по дизела – германски съд позволи градовете да не допускат замърсяващи коли

Акциите на Volkswagen, Daimler и BMW веднага поевтиняха след обявяване на решението

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Големите производители на автомобили са изправени пред сериозно предизвикателство от решението на Върховния административен съд на Германия – най-големият автомобилен пазар в Европа. Съдиите от Лайпциг взеха във вторник решение в полза на градовете, искащи да забранят преминаването през територията или поне през централните им части на автомобили със замърсяващи дизелови двигатели.

Целта е гражданите да живеят в по-здравословна среда, но неминуемо ще има ефект върху цените и съдбата на милиони автомобили на най-големия автопазар в Европа, тъй като производителите ще трябва да направят скъпи подобрения или напълно да се откажат от цели серии. Освен това от месеци насам се изказват притеснения, че сега милиони германски дизелови коли ще бъдат изнесени като втора ръка за Източна Европа с всички последици за чистотата на въздуха в тези страни.


Ефект за компаниите и Меркел

Акциите на Volkswagen, Daimler и BMW веднага поевтиняха след обявяване на решението - съответно с 1.7%, 0.4% и 0.8%. В понеделник Financial Times съобщи, че Fiat Chrysler планира до 2022 г. да прекрати производството на пътнически автомобили с дизелови двигатели. Банка Barclays прогнозира, че до 2025 г. делът на дизеловите коли в Европа ще намалее до 27% спрямо 52% през 2015 г. – годината, в която в САЩ избухна скандалът с манипулирането на емисии от двигатели на Volkswagen.

Решението на съда в Лайпциг има символично значение, защото идва от страна, смятана за родното място на съвременния масов автомобил, и защото е против позицията на канцлера Ангела Меркел, чието правителство се обяви срещу забраната на градовете. Мотивите на кабинета в Берлин са, че това ще раздразни милиони собственици на дизелови коли и ще обърка трафика в градовете, докато в същото време общественият транспорт не е готов да компенсира една сериозна промяна в организирането на превозите.



Кой започна битката

Съдебната битка започна заради иск от природозащитната организация DUH срещу виновните според нея за лошото качество на въздуха в Щутгарт и Дюселдорф. "Това е велик ден за чистотата на въздуха в Германия", заяви след решението Юрген Реш, ръководител на DUH. "Това ще сложи край на съпротивата срещу техническите подобрения (в автоиндустрията)", каза още Реш пред обществената телевизия Bayern 2.

Акцията на организацията да принуди градските власти да наложат забрана започна, след като в близо 70 германски града бе установено, че е надхвърлена пределно допустимата концентрация на азотен оксид и азотен диоксид. Съдилища в Щутгарт и Дюселдорф одобриха затварянето на части от градовете за дизелови коли, но правителствата на провинциите Баден-Вюртемберг и Северен Рейн-Вестфалия обжалваха тези решения пред Върховния административен съд. Във вторник съдът в Лайпцег отхвърли аргументите на провинциалните правителства и нареди на двата града да променят плановете си за борба със замърсяването. В мотивите се казва, че всеки град има право да предприема подобни мерки без наличието на федерални правила за това.

Съдиите трябваше да вземат решение преди седмица, но поискаха още няколко дни, докато медиите спекулираха, че вероятно през това време се правят консултации със Съда на Европейския съюз в Люксембург.

Сдружението на германските автомобилни клубове ADAC призова потенциалните купувачи в Германия да изчакат присъдата от Лайпциг и – ако могат – дори реакцията на федералното правителство, защото това може да се отрази на решението им. В ADAC смятат, че цената за обновяване на старите дизелови модели трябва да се поеме от самите производители.

Още последици

Автоиндустрията, подкрепена от правителството на Меркел, опитваше да избегне забраната дизелови коли да се движат в градовете. Производителите обещаха да подменят софтуера на 5.3 милиона такива коли по германските пътища и да предложат стимули на собствениците на по-стари модели да ги сменят.

Природозащитниците настояваха за доста повече – да има механично обновяване на моделите със стандарт Euro-6 и Euro-5. От около 15 милиона дизелови коли в Германия едва 2.7 милиона са с най-новата технология Euro-6, показват данните на секторния регулатор KBA.

Опозиционната партия на Зелените подкрепи планове на правителството за безплатен градски транспорт в замърсени градове, като предложи за това да се плати с 8 млрд. евро, колкото е годишната субсидия за дизелови коли. От Зелените се чуват и гласове да бъдат затворени за този тип двигатели някои шосета в Германия.
Повече въпроси, отколкото отговори

Решението на съда в Лайпциг развързва ръцете на градските управи, желаещи да наложат забрани за дизелови коли. Но в сдружението на германските градове Deutscher Staedtetag са скептични за идеята да бъдат затваряни определени улици. Причината е, че това не само няма да е лесно за прилагане, но и единствено ще премести трафика в други части на града, каза в събота Хелмут Деди, ръководител на сдружението. Пред агенция DPA той добави, че при съдебно решение в полза на градските власти ще е нужна регулация, валидна за цялата федерална република, с която се въвеждат специални стикери за обозначаване на автомобилите.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Фаворитът за британски премиер Джонсън иска търговска сделка с ЕС Фаворитът за британски премиер Джонсън иска търговска сделка с ЕС

Той предупреждава, че обещаното споразумение за свободна търговия със САЩ няма да бъде постигнато скоро след Brexit

22 юли 2019, 342 прочитания

Президентът комик в Украйна взема цялата власт Президентът комик в Украйна взема цялата власт

Партията на Володимир Зеленски най-вероятно ще спечели мнозинство в парламента

22 юли 2019, 561 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Китайската забрана за внос на отпадъци кара Европа да търси решение на проблема

Някои страни намират други места в Азия, които да приемат боклука им. Източна Европа също е вариант

Държавата с най-отворените данни в света

Как България неволно настигна скандинавските страни по публичност на доходите

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността