Какво друго по света: няколко любопитни идеи
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Първата мобилна мрежа на Луната; Роботи събират реколтата без човешка намеса; Първият трансформиращ се сателит

5568 прочитания

Най-вероятно смартфонът ви понякога губи връзка, когато сте в метрото, сред природата или в някоя екзотична държава. Ако обаче сте астронавт, много вероятно е телефонът ви скоро да има покритие и на... Луната.

Четири компании обвиха, че са сключили стратегическо партньорство с намерение да пуснат първата 4G мобилна мрежа на естествения спътник на Земята. Това са телекомуникационният оператор Vodafone, производителят на мобилна екипировка Nokia, автомобилният концерн Audi и германската научно-инженерна организация PTScientists.

Устройството, което те са на път да произведат, ще се нарина Ultra Compact Network и ще тежи само около един килограм. Планирано е то да бъде изстреляно към Луната на борда на ракета Falcon 9 на SpaceX през 2019 г. Скоростта, която мобилната мрежа ще гарантира, няма да е толкова добра, колкото на Земята, тъй като сигналът трябва да изминава разстояние от около 300 хил. км във всяка посока.

Изграждането на лунната мобилна мрежа е част проекта Mission to the Moon, чиято цел е извършването на първия частен полет до земния спътник. Комуникационната система трябва да осигури видео на живо от Луната, което ще се предава от камерите на два малки лунохода, разработени от Audi. Предвижда се превозните средства да кацнат в района на прилуняването на космическия кораб Apollo 17.

Британската стартираща компания Hands Free Hectare (HFH) демонстрира нагледно, че съвсем скоро земеделието може да бъде напълно автоматизирано – като се започне от саденето, премине се през наблюдението на растежа и се стигне до събирането на реколтата. Участниците в проекта успешно са успели да ожънат две малки опитни полета, засети съответно със зимна пшеница и с ечемик, използвайки самоуправляващи се комбайни, контролирани от летящи дронове. Всеки от тестовите участъци е бил с площ само един хектар. Според Мартин Абел, който е един от водещите изследователи на проекта, реколтата е била засята, поливана, наблюдавана и ожъната, без нито един човек да стъпи и за секунда в опитното поле. Трябваше да демонстрираме на света, че всичко това е нещо, което не е твърде далече в бъдещето, обобщава той.

Освен за дистанционно управление на комбайните и камионите за складиране на реколтата учените са използвали безпилотни апарати и за взимане на проби от почвата, както и за обезпаразитяване и борба с плевелите. Основното предизвикателство е било да синхронизират навигационните алгоритми на дроновете с тези на тракторите с автопилот, разказва Абел. Според него обаче все още има твърде много работа за вършене, преди технологията да напусне опитното поле и да се внедри в индустриалното земеделие.

До момента комуникационните спътници не можеха да бъдат реконфигурирани, след като бъдат изпратени в околоземна орбита. Благодарение на Airbus и френския телекомуникационен оператор Eutelsat скоро това ще се промени. Двете компании ще изстрелят в орбита първия комерсиален сателитите, който може да се трансформира в реално време по команда от Земята. Той ще може да променя динамично честотните диапазони, в които работи, и участъците от повърхността, които покрива със сигнал. Тази седмица устройството бе завършено във фабриката на Airbus в Портсмут, Великобритания, и бе изпратено за финални тестове в централата на Eutelsat във Франция. След като бъде изведен в орбита през 2019 г., сателитът ще функционира 15 години с опция за удължаване на живота му с още три.

Според изпълнителния директор на Eutelsat Йохан Лерой едно от примерните приложения на новия спътник е динамично покриване със сателитен сигнал на трасетата на пътническите самолети над Тихия океан, осигурявайки интернет връзка, като това е съобразено с графика на полетите. По подобен начин сателитът ще работи и с корабната индустрия, осигурявайки пренос на данни и наблюдение на плавателните съдове, независимо къде се намират в световния океан. Благодарение на възможностите за реконфигуриране и насочване на сигнала към различни места на Земята новият сателит също така ще позволи на телекомите да се адаптират към пазарните промени и смяната на регулациите, вместо да се опитват да ги предсказват, обобщава Лерой.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK