Какво друго по света: няколко любопитни идеи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Домашен тест за ракови заболявания; Биофилм заменя найлоновите опаковки

3229 прочитания

Домашен тест за ракови заболявания

Биотехнологичната компания 23andMe е първата фирма, получила разрешение от щатската федерална администрация да пусне за комерсиална продажба ДНК тестове, които откриват дали използващите ги са предразположени към развитие на определени видове туморни заболявания. Това се случва, след като през 2013 г. Администрацията по храните и лекарствата (FDA) забранява на компанията да разпространява основния си продукт - Personal Genome Service, тъй като може да подтикне хората към ненужно лечение или да им даде измамно чувство за сигурност. След 5 години клинични изследвания и преглед на научните данни FDA вече е приела, че домашните ракови тестове са достатъчно прецизни, и дава зелена светлина на 23andMe да ги продава.

И все пак Personal Genome Service не е универсален способ за разкриване на повишен раков риск. Тестът може да открие само три вида от над 1000 възможни мутации на гените BRCA, които се свързват с повишена вероятност за развитие на тумори в гърдата, матката или простата. Според Шърли Ву от 23andMe обаче това е голяма крачка напред към превенцията на раковите заболявания, тъй като по принцип хората изследват BRCA гените си само когато е известна фамилна обремененост в тази посока.

Биофилм заменя найлоновите опаковки

Да избегнеш използването на полиетиленови опаковки за еднократна употреба в наши дни е трудна, ако не и невъзможна задача. Холандска верига супермаркети обаче се опитва да направи първата стъпка в тази посока.

Магазинът Ekoplaza в Амстердам е открил първия щанд, където продуктите се предлагат пакетирани във всичко друго, но не и в найлон. Експериментът обхваща над 700 вида стоки – като се започне от кисело мляко, мине се през неща като ориз или свежи плодове и зеленчуци и се стигне дори до местни изделия. Всички те са поставени в съдове от метал, стъкло, картон или материали, които могат да бъдат превърнати в компост.

Клиентите, които посещават щанда за пръв път, могат да се почувстват леко объркани, тъй като някои от стоките изглеждат вакуумирани в найлонови опаковки. Те обаче не са направени от полиетилен, а от растителен биофилм, който е напълно биоразградим в рамките на 12 седмици, след като бъде поставен в устройство за компостиране.

"Това не е маркетингов трик, това е нещо, върху което работим от години", казва изпълнителният директор на Ekoplaza Ерик Дос. Ако експериментът бъде приет добре от клиентите, веригата планира да постави подобни щандове във всичките си 74 магазина на територията на цяла Холандия. Това трябва да се случи до края на 2018 г.

Домашен тест за ракови заболявания


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK