Дългата ръка на Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дългата ръка на Русия

Влаковете по линията М3 в Будапеща са доставени от "Метровагонмаш", която спечели обществената поръчка за влаковете по двата лъча на софийското метро

Дългата ръка на Русия

Как унгарското правителство даде поръчка за над 200 млн. евро на руската "Метровагонмаш" при изключително странни обстоятелства

Йоанна Иванова
9595 прочитания

Влаковете по линията М3 в Будапеща са доставени от "Метровагонмаш", която спечели обществената поръчка за влаковете по двата лъча на софийското метро

© Wikipedia Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International


Историята на руската намеса разказа журналистът Саболч Пани за изданието VSquare. Статията е номинирана за престижната награда European Press Prize.

Лятото на 2017 г., Будапеща. Температурите в метровагона на линията М3 надвишават 35 градуса по Целзий. Заради техническа неизправност с машината стотици унгарци остават блокирани вътре за близо 15 минути. Вратите не се отварят дори с помощта на чука за стъкло при аварийни случаи, който също се оказва дефектен.

Случилото се е странно, имайки предвид, че вагоните наскоро са били ремонтирани от руската "Метровагонмаш". Сигналите за възможен инцидент по линията М3 идват доста по-рано. Техническите неизправности започват още през пролетта след ремонта - оказва се, че вграденият GPS не работи, а аудиосистемите често отказват. Дотогава управляващата партия "Фидес" не вижда нищо нередно, но инцидентът се оказва достатъчен ремонтираните от "Метровагонмаш" влакове да бъдат извадени от употреба. През 2011 г. същата компания спечели поръчката за влаковете за двата лъча на софийското метро при подозрително детайлни технически изисквания и кратки срокове за изпълнение.

Откъде тръгва всичко

Обяснението на случката в Будапеща може да се намери няколко години по-рано - през 2013 г., в инициирането на поръчката за ремонтиране на влаковете и избора на руската компания за изпълнител. В дъното на историята, която онлайн изданието VSquare разследва, очаквано се крият руски интереси и унгарски политици.

"Това е някакъв закон на Мърфи или игра с дяволски сили", коментира кметът на Будапеща Ищван Тарлош по време на пресконференция във връзка с постоянните неизправности на новите вагони. Въпросните дяволски сили не са нищо повече от целенасочена руска конспирация, в чиято жертва се превръща не само Тарлош.

М3 преминава от север на юг през Будапеща и е най-дългата от общо четирите метролинни в столицата. Открита е още през 1976 г., като призивите за ремонт на тунелите и подмяна на вагоните започват около 30 години по-късно. Зад конструкцията на линията стоят руски инженери, използваните влакове също са руски. Според VSquare технологията на тунелите и вентиалационната система са идентични на метрото в Баку, Азайбарджан, където през 1995 г. пожар причини смъртта на 289 души, а 270 други пострадаха.

През 2010 г. Тарлош застава на поста кмет на Будапеща и се заема активно с проблемите на столицата, превръщайки проблемната линия в приоритетна тема. Сред обществеността Тарлош е познат с честите си конфликти с "Фидес" и Виктор Орбан, които неколкократно се опитват да източат бюджета на града и европейските фондове чрез различни схеми. Тарлош застава и срещу тогава близкия до премиера олигарх и медиен магнат Лайош Шимичка.

За да може да прокара политиките си, Тарлош започва бавно да се обкръжава с влиятелни фигури като бившия изпълнителен директор на държавната транспортна компания Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Ищван Кочиш и бившия съветник по сигурността на Орбан Андраш Томбор. И за двамата се знае, че имат силни връзки с руски бизнесмени и политици, пише VSquare.

Освен Томбор и Кочиш ключова роля изиграва представителят на "Метровагонмаш" в Унгария Бела Йохаш. Йохаш е роден в днешна Украйна и малко преди разпада на Съветския съюз имигрира в Унгария, където по-късно печели руската компания като клиент в консултантския си бизнес. Самата "Метровагонмаш" е дъщерно предприятие на производителя на локомотиви и релсово оборудване CJSC Transmashholding. Източник на VSquare от унгарското разузнаване намеква, че Йохаш е следен като потенциален руски шпионин в страната. През 2006 г. името му се появява за първи път в медиите. Тогава френската Alstom е предпочетена пред "Метровагонмаш" за изпълнител на поръчката за влаковете по вече завършената М4, а Йохаш публично оспорва решението.

Една поръчка и две пречки

На пътя на руския лобизъм застават две пречки. Първата е изпълнителният директор на BKK Давид Витейзи. Когато Тарлош печели кметските избори, Витейзи е очевидният кандидат за поста - 28-годишният политик вече действа в областта на транспорта, а семейството му е свързано с "Фидес". Но политическата подкрепа на Витейзи бързо започва да изчезва, когато се превръща в пречка за руските планове за метрото. Изпълнителният директор на BKK държи влаковете да бъдат изцяло подменени, а не ремонтирани, което не съвпада с руската цел. През май 2013 г. Витейзи се среща със зам. търговския представител на Русия в Унгария Виктор Сорокин по молба на дипломата.

Сорокин е обнадежден от про-руската доктрина на Орбан "Отваряне към Изток" от 2011 г., пише VSquare. Според изданието основна тема на срещата е снабдяването на града с нови тролейбуси, но е била засегната и поръчката за M3. Източници на изданието твърдят, че Витейзи само бегло е коментирал въпроса, посочвайки, че държи проектът да бъде финансиран от Европейския съюз (ЕС), за което ще е нужно да бъде проведен търг. Скоро след това срещу изпълнителния директор е стартирана целенасочена очерняща кампания. В кръговете на проруското правителство се появяват истории, че Витейзи страни от Русия и пречи на ключови сделки. Малко след това изпълнителният директор на BKK е уволнен.

Втората пречка е Тарлош или по-скоро убеждението му, че вагоните трябва да бъдат сменени с нови, а не просто ремонтирани. Три месеца след срещата между Витейзи и Сорокин обаче Тарлош и министърът на националното развитие Лашзолоней Нейметх подписват молба за извънредна процедура, която позволява да не бъде проведен търг за избиране на кандидати.

"Рискът, свързан с използването на старите метровлакове, е неприемлив", пише в моблата. Тарлош и Нейметх настояват процедурата да бъде ускорена, за да бъде избегнат евентуален инцидент с влаковете. Нейметх е под контрола на олигарха Шимичка, но скандалът между него и Орбан погребва молбата. Малко по-късно и по други линии правителството на Орбан елиминира всички останали възможности освен ремонтирането на влаковете.

Пред VSquare Тарлош твърди, че е логично руски специалисти да поправят нещо, което сами са произвели. Това е, меко казано, слаб аргумент. През 2011 г. Škoda Transportation поправя пражките влакове от времето на Съветския съюз. Оттогава инциденти не е имало. Тарлош също така твърди, че не е инициирал уволнението на Витейзи. Кметът обаче добавя, че уволнението на изпълнителня директор е щяло да се случи така или иначе. "Не го харесвах и наистина не исках да е директор на BKK", коментира Тарлош.

Малко след ремонта на влаковете по линия M3 гражданите на Будапеща започват да ги наричат "москвичи". Според непотвърдена информация руснаците са заблудили всички и вместо да поправят влаковете са ги заменили със стари модели, от които не се нуждаят.

Случилото се в Унгария ни кара да си припомним, че руската компания направи последната голяма доставка на метровлакове за софийското метро. През 2011 г.. "Метрополитен" сключи договор за 18 влака за втория лъч на метрото с "Метровагонмаш" за близо 154 млн. лв. без ДДС. Това стана след процедура по Закона за обществените поръчки, в който участие взе само още един кандидат.

Историята на руската намеса разказа журналистът Саболч Пани за изданието VSquare. Статията е номинирана за престижната награда European Press Prize.

Лятото на 2017 г., Будапеща. Температурите в метровагона на линията М3 надвишават 35 градуса по Целзий. Заради техническа неизправност с машината стотици унгарци остават блокирани вътре за близо 15 минути. Вратите не се отварят дори с помощта на чука за стъкло при аварийни случаи, който също се оказва дефектен.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • evpetra

    Дълга ще е ръката на Русия като има продажни политици!

  • 2
    eit35555962 avatar :-|
    шумкарят

    GPS не работело? Виж, ако не е работил ГЛОННАС може да се хвърли вината на руснаците...

  • 3
    historama avatar :-|
    historama

    Европейско финансиране за руски таралясници! Какво по-хубаво от това? И кои са тези спящи красавци от ЕК?

  • 4
    dr.web avatar :-|
    dr.web

    До коментар [#1] от "Евгения Петрова":

    Когато вербално се повтаря едно и също съждение (обикновено чрез съответни медийни средства и похвати), то настройва общественото съзнание на същата тази вълна (исторически факт: периодически се прибягва до тази човешки "феномен"). Същото е и с т.нар. "дълга ръка" на определена политичека сила и необходимите за тази цел "продажни" политици. (Забел: Коментарът не бива да се схваща като оправдание както по отношение на дългата ръка, така и по отношение на необходимата за тази цел "продажна" политическа среда.)

  • 7
    ncf59365411 avatar :-|
    Kiril Ignatov

    В Москва метрото работи идеално. Много по-добре от Лондон и Париж.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    Да се радваме, че в софийското метро руските влакчета работят идеално. Както новите, така и старите. Този път май не руснаците са виновни. Някой им е подшушвал къде да икономисат.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да им е сладка унгаро-съжетската дружба. Влаковете тук наистина са хубави. Колкото повече пускаш - толкова повече те таковат. Особено руснаците.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.