С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 18 мар 2018, 15:00, 8796 прочитания

Дългата ръка на Русия

Как унгарското правителство даде поръчка за над 200 млн. евро на руската "Метровагонмаш" при изключително странни обстоятелства

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Историята на руската намеса разказа журналистът Саболч Пани за изданието VSquare. Статията е номинирана за престижната награда European Press Prize.
Лятото на 2017 г., Будапеща. Температурите в метровагона на линията М3 надвишават 35 градуса по Целзий. Заради техническа неизправност с машината стотици унгарци остават блокирани вътре за близо 15 минути. Вратите не се отварят дори с помощта на чука за стъкло при аварийни случаи, който също се оказва дефектен.

Случилото се е странно, имайки предвид, че вагоните наскоро са били ремонтирани от руската "Метровагонмаш". Сигналите за възможен инцидент по линията М3 идват доста по-рано. Техническите неизправности започват още през пролетта след ремонта - оказва се, че вграденият GPS не работи, а аудиосистемите често отказват. Дотогава управляващата партия "Фидес" не вижда нищо нередно, но инцидентът се оказва достатъчен ремонтираните от "Метровагонмаш" влакове да бъдат извадени от употреба. През 2011 г. същата компания спечели поръчката за влаковете за двата лъча на софийското метро при подозрително детайлни технически изисквания и кратки срокове за изпълнение.


Откъде тръгва всичко

Обяснението на случката в Будапеща може да се намери няколко години по-рано - през 2013 г., в инициирането на поръчката за ремонтиране на влаковете и избора на руската компания за изпълнител. В дъното на историята, която онлайн изданието VSquare разследва, очаквано се крият руски интереси и унгарски политици.

"Това е някакъв закон на Мърфи или игра с дяволски сили", коментира кметът на Будапеща Ищван Тарлош по време на пресконференция във връзка с постоянните неизправности на новите вагони. Въпросните дяволски сили не са нищо повече от целенасочена руска конспирация, в чиято жертва се превръща не само Тарлош.



М3 преминава от север на юг през Будапеща и е най-дългата от общо четирите метролинни в столицата. Открита е още през 1976 г., като призивите за ремонт на тунелите и подмяна на вагоните започват около 30 години по-късно. Зад конструкцията на линията стоят руски инженери, използваните влакове също са руски. Според VSquare технологията на тунелите и вентиалационната система са идентични на метрото в Баку, Азайбарджан, където през 1995 г. пожар причини смъртта на 289 души, а 270 други пострадаха.



През 2010 г. Тарлош застава на поста кмет на Будапеща и се заема активно с проблемите на столицата, превръщайки проблемната линия в приоритетна тема. Сред обществеността Тарлош е познат с честите си конфликти с "Фидес" и Виктор Орбан, които неколкократно се опитват да източат бюджета на града и европейските фондове чрез различни схеми. Тарлош застава и срещу тогава близкия до премиера олигарх и медиен магнат Лайош Шимичка.

За да може да прокара политиките си, Тарлош започва бавно да се обкръжава с влиятелни фигури като бившия изпълнителен директор на държавната транспортна компания Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Ищван Кочиш и бившия съветник по сигурността на Орбан Андраш Томбор. И за двамата се знае, че имат силни връзки с руски бизнесмени и политици, пише VSquare.

Освен Томбор и Кочиш ключова роля изиграва представителят на "Метровагонмаш" в Унгария Бела Йохаш. Йохаш е роден в днешна Украйна и малко преди разпада на Съветския съюз имигрира в Унгария, където по-късно печели руската компания като клиент в консултантския си бизнес. Самата "Метровагонмаш" е дъщерно предприятие на производителя на локомотиви и релсово оборудване CJSC Transmashholding. Източник на VSquare от унгарското разузнаване намеква, че Йохаш е следен като потенциален руски шпионин в страната. През 2006 г. името му се появява за първи път в медиите. Тогава френската Alstom е предпочетена пред "Метровагонмаш" за изпълнител на поръчката за влаковете по вече завършената М4, а Йохаш публично оспорва решението.

Една поръчка и две пречки

На пътя на руския лобизъм застават две пречки. Първата е изпълнителният директор на BKK Давид Витейзи. Когато Тарлош печели кметските избори, Витейзи е очевидният кандидат за поста - 28-годишният политик вече действа в областта на транспорта, а семейството му е свързано с "Фидес". Но политическата подкрепа на Витейзи бързо започва да изчезва, когато се превръща в пречка за руските планове за метрото. Изпълнителният директор на BKK държи влаковете да бъдат изцяло подменени, а не ремонтирани, което не съвпада с руската цел. През май 2013 г. Витейзи се среща със зам. търговския представител на Русия в Унгария Виктор Сорокин по молба на дипломата.

Сорокин е обнадежден от про-руската доктрина на Орбан "Отваряне към Изток" от 2011 г., пише VSquare. Според изданието основна тема на срещата е снабдяването на града с нови тролейбуси, но е била засегната и поръчката за M3. Източници на изданието твърдят, че Витейзи само бегло е коментирал въпроса, посочвайки, че държи проектът да бъде финансиран от Европейския съюз (ЕС), за което ще е нужно да бъде проведен търг. Скоро след това срещу изпълнителния директор е стартирана целенасочена очерняща кампания. В кръговете на проруското правителство се появяват истории, че Витейзи страни от Русия и пречи на ключови сделки. Малко след това изпълнителният директор на BKK е уволнен.


Втората пречка е Тарлош или по-скоро убеждението му, че вагоните трябва да бъдат сменени с нови, а не просто ремонтирани. Три месеца след срещата между Витейзи и Сорокин обаче Тарлош и министърът на националното развитие Лашзолоней Нейметх подписват молба за извънредна процедура, която позволява да не бъде проведен търг за избиране на кандидати.

"Рискът, свързан с използването на старите метровлакове, е неприемлив", пише в моблата. Тарлош и Нейметх настояват процедурата да бъде ускорена, за да бъде избегнат евентуален инцидент с влаковете. Нейметх е под контрола на олигарха Шимичка, но скандалът между него и Орбан погребва молбата. Малко по-късно и по други линии правителството на Орбан елиминира всички останали възможности освен ремонтирането на влаковете.

Пред VSquare Тарлош твърди, че е логично руски специалисти да поправят нещо, което сами са произвели. Това е, меко казано, слаб аргумент. През 2011 г. Škoda Transportation поправя пражките влакове от времето на Съветския съюз. Оттогава инциденти не е имало. Тарлош също така твърди, че не е инициирал уволнението на Витейзи. Кметът обаче добавя, че уволнението на изпълнителня директор е щяло да се случи така или иначе. "Не го харесвах и наистина не исках да е директор на BKK", коментира Тарлош.

Малко след ремонта на влаковете по линия M3 гражданите на Будапеща започват да ги наричат "москвичи". Според непотвърдена информация руснаците са заблудили всички и вместо да поправят влаковете са ги заменили със стари модели, от които не се нуждаят.

Случилото се в Унгария ни кара да си припомним, че руската компания направи последната голяма доставка на метровлакове за софийското метро. През 2011 г.. "Метрополитен" сключи договор за 18 влака за втория лъч на метрото с "Метровагонмаш" за близо 154 млн. лв. без ДДС. Това стана след процедура по Закона за обществените поръчки, в който участие взе само още един кандидат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Турция навлезе в зоната на санкциите заради руските ракети и сондажи край Кипър Турция навлезе в зоната на санкциите заради руските ракети и сондажи край Кипър

Fitch понижи оценката и перспективата си за турската икономика

15 юли 2019, 832 прочитания

Фон дер Лайен се бори да събере до вторник подкрепа за председателството на ЕК Фон дер Лайен се бори да събере до вторник подкрепа за председателството на ЕК

Тя трябва да привлече поне 375 гласа "за" на вота в Европейския парламент

15 юли 2019, 517 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Путин печели изборите със 74% и ще управлява Русия още 6 години

Първите прогнози показват, че никога досега от първото му кандидатиране през 2000 г. той не е събирал толкова подкрепа

Голямата енергийна измама

Защо борсовата цена на електроенергията в България е най-висока и как може да се поправи секторът

Министърът и златната каса

Кирил Ананиев е готов с втори проект за здравна реформа, който предвижда конкуренция между държавната и частни здравни каси

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш