С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 23 мар 2018, 13:17, 30166 прочитания

Грозното лице на Facebook

Скандалът с консултантската фирма Cambridge Analytica показа, че най-голямата социална мрежа мутира в средство за психологическо въздействие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Чувствам се виновен за случилото се. Това е нещо, за което се разкайвам. Това е един неетичен експеримент, играхме си с психологията на цяла държава, и то в рамките на демократичен процес... На практика ние "счупихме" Facebook".

Така започва изповедта на 28-годишния Кристофър Уайли – доскоро никому неизвестния специалист по анализи на бази данни и един от мозъците, стоящи зад британската компания Cambridge Analytica. През последната седмица фирмата придоби мрачна слава след публикуването на съвместно едногодишно разследване на изданията Observer, The New York Times и The Guardian, уличаващо я в онлайн манипулации и промиване на мозъци в многомилионни мащаби. Кристофър Уайли е "вътрешният човек", който въпреки споразуменията за конфиденциалност и риска да бъде съден дръзва да повдигне завесата как тази система работи. И представя ролята на Facebook в живота на всеки един от нас в съвсем нова, почти злокобна светлина.


Разследването разкрива, че Cambridge Analytica е създала онлайн инструмент за психологическо профилиране на около една четвърт от американското население на базата на техните Facebook профили, който е бил използван по време на кандидатпрезидентската кампания на Доналд Тръмп. От признанията става ясно, че технологията за произволно събиране на лични данни без знанието на потребителите е работила в най-голямата социална мрежа поне до 2015 г. и е експлоатирана от неизвестен брой приложения. И също така че е използвана по време на кампанията за изваждане на Великобритания от ЕС. "Идеята е да може се създаде психологически профил на всеки избирател в определена област", допълва младият учен.

"Така Cambridge Analytica се превърна в многоспектърна машина за пропаганда... В крайна сметка създадох инструмента за психологическа война на Стив Банън", обобщава проблема Уайли. Стив Банън е ръководител на предизборната кампания на Доналд Тръмп и допреди няколко месеца заемаше поста на главен стратег в Белия дом. Привлечен е като съосновател и вицепрезидент на Cambridge Analytica от изпълнителния директор Александър Никс, след като осигурява финансиране от американския милиардер републиканец Робърт Мерсер.

Да профилираш цяла нация



След като фирмата получава 15 млн. долара от американския инвеститор, в началото на 2014 г. Кристофър Уайли се свързва с преподавателя в университета "Кеймбридж" Александър Коган – роден в Молдова натурализиран руснак, който е специалист по психология и психометрия на социалните мрежи. Последният предлага на Cambridge Analytica технологията, използвана за профилиране на десетки милиони потребители. Става дума за Facebook приложение, което събира личните данни не само на човека, който го ползва, но и на хората в неговата мрежа с приятели. То се нарича This is Your Digital Life и е оформено като тест за определяне на личностните характеристики.

Според Уайли въпросникът е попълнен от около 270 хил. души, основно американци. Това обаче осигурява на Cambridge Analytica достъп до личните данни на 50 - 60 милиона Facebook потребители, които попадат в приятелските мрежи на въпросните потребители. Всичко се случва за много кратък период – от порядъка на 2-3 месеца. След като софтуерният алгоритъм генерира психологическите профили, екип за таргетиране създава уебсайтове, блогове и всякакво онлайн съдържание, което потребителите намират в мрежата "сами" и към което са особено чувствителни. "Така те влизат все по-дълбоко в заешката дупка, докато започнат да мислят по различен начин", разяснява Уайли.

След победата на Тръмп в президентските избори Стив Банън става негов главен стратег и официално напуска ръководството на Cambridge Analytica. Компанията майка SCL на Александър Никс пък започва да печели поръчки за Държавния департамент на САЩ и за Пентагона. И тогава Кристофър Уайли постепенно започва сериозно да се притеснява. "Това е лудост. Компанията твърди, че е създала психологически профили на 230 милиона американци. И сега иска да работи с Пентагона. Това е като Никсън на стероиди", коментира той пред The Guardian.

"Може ли да се каже, че сте хакнали Facebook", уточнява журналистът от медията. "Предполагах, че всичко е честно и законно", колебливо отговаря Уайли. И добавя: "Компанията сама по себе си беше създадена на базата на използването на данни от Facebook." И така в крайна сметка младият учен решава да повдигне завесата и да хвърли светлина върху мръсната тайна на най-голямата социална мрежа в света.

Лавината, която повлече Facebook

След като разследването за Cambridge Analytica бе публикувано в неделя, събитията започнаха да се развиват с главоломна скорост. Още в понеделник британският комисар по информацията Елизабет Денхам нае фирмата Stroz Friedberg, която да извърши независим одит на сървърите на консултантската компания и да провери дали въпросната информация все още съществува. Тя обяви, че ще поиска съдебна заповед за претърсване на офисите на Cambridge Analytica .

На теория Facebook твърди, че прекратява практиката да събира лични данни от потребителските приятелски мрежи някъде в средата на 2014 г. През 2015 г. от социалната мрежа изпращат писмо до британската фирма, с което изискват да унищожи въпросната лична информация, получена от приложението на Александър Коган. "Ако тези данни още съществуват, това ще е грубо нарушение на политиките на Facebook", обявиха от социалната мрежа този понеделник. И превантивно блокираха Facebook присъствието и на Александър Коган, и и на цялата Cambridge Analytica.



Американски сенатори открито призоваха Марк Цукърбърг да бъде извикан да свидетелства пред американския Конгрес. От другата страна на Атлантика председателят на парламентарна комисия Деймиън Колинс пък изпрати официално писмо, с което вика технологичния бизнесмен да говори пред долната камара на британския парламент. Британският премиер Тереза Мей от своя стана обяви, че е "силно загрижена" от развитието на ситуацията, а щатският президент Тръмп - "че личната неприкосновеност на американците трябва да се защити".

28-годишния Кристофър Уайли – доскоро никому неизвестния специалист по анализи на бази данни, разкри методите на работа на Cambridge Analytica и показа тъмната страна на социалната мрежа Facebook

[Reuters]

Във вторник британският телевизионен канал Channel 4 News излезе с обширен репортаж по темата, съдържащ и запис със скрита камера на президента на Cambridge Analytica Александър Никс. В него репортер под прикритие се представя посредник, който работи за политически клиент от Шри Ланка. По време на записа Никс обяснява как фирмата може да организира дискредитиращи кампании, разпространявайки онлайн "моментални видеодоказателства за корупция" чрез провокация към подкуп или изпращайки "красиви украински момичета" в къщата на политическия опонент. И въпреки че от Cambridge Analytica твърдят, че думите на нейния шеф са "грешно интерпретирани" и "редактирани", а "разговорът е воден в определена посока от репортера", в крайна сметка Никс бе отстранен от поста му в сряда в очакване на разследване.

Голямата мрачна картина

Разкритията около Cambridge Analytica насочват вниманието към явление с много по-застрашителни мащаби. Събирането на лични данни най-вероятно засяга стотици милиони потребители, които са станали жертва и на други създатели на приложения, използвали същия подход като британската консултантска фирма, твърди още един вътрешен източник на The Guardian. Става дума за Санди Паракилас, който е бил мениджър по управление на платформите във Facebook и в периода 2011-2012 е отговарял за сигурността на данните при работата с външни софтуерни продукти.

Според него практиката за събиране на информация от приятелските мрежи датира някъде от 2007 г. и е прекратена след средата на 2014 г. Пикът й е по времето нa Facebook базираните игри от типа на свръхпопулярната по онова време FarmVille. Социалната мрежа събира по 30% от приходите на приложенията, но в замяна им дава достъп до личните данни на потребителите.

"Моето притеснение беше, че всички данни, които напускаха сървърите на Facebook и отиваха при разработчиците, не можеха да се следят от нас. Така че ние нямахме представа какво компаниите правят с тази информация", разяснява той. Попитан какъв тип контрол има Facebook върху данните, предоставени на въшните фирми, Паракилас отговаря: "Нула. Абсолютно никакъв". И добавя, че "винаги е предполагал, че има нещо като черен пазар" на Facebook данни. Той споделя, че един от неговите шефове директно го предупредил да не рови твърде дълбоко по темата.

"Наистина ли искаш да видиш това, което ще откриеш", риторично го попитал висшият мениджър. "Те смятаха, че е по-добре да не знаем. Намирах това за шокиращо и ужасно", обобщава Паракилас.

В средата на седмицата Марк Цукърбърг, след няколко дни критики, че мълчи, коментира за пръв път скандала. Отговорът му обаче беше вял и едва ли ще успее да намали напрежението. В него той описва събитията и казва как Facebook ще се опита да пази по-добре информацията за хората. За компания, чийто бизнес модел е да продава личните данни на потребителите си, това няма да е лесна задача. Всъщност е невъзможно. Това, което прави скандалa с Cambridge Analytica исторически, е, че все повече хора ще разбират каква е цената за "безплатното" ползване на Facebook - душевно разголени пред всеки, който е готов да плати за това.
Борсов шамар за 50 млрд. долара
Разкритията около Facebook удариха цените на акциите й само за два дни в понеделник и вторник те загубиха 11%, което изтри около 50 млрд. долара от капитализацията на компанията. Инвеститорите разпродават, тъй като не приеха добре новините, които сочат към повече регулаторна тежест срещу социалната мрежа. Основателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг обаче може да е спокоен - две седмици преди скандала и срива на акциите той е продал 1.14 млн. акции на Facebook, като вероятната им стойност е 200 млн. долара. Разбира се, сделката е по предварителен план, одобрен от регулаторите, а според Зукърбърг средствата отиват за финансиране на филантропични инициативи. Тя обаче го прави инсайдъра продал най-много акции от компания за последните три месеца според статистиката на Argus Research's Vickers Weekly Insider.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът приближава към пандемия Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

21 фев 2020, 1209 прочитания

Фотоистория: Климатичните промени застигат и пингвините в Антарктида Фотоистория: Климатичните промени застигат и пингвините в Антарктида

С топенето на хабитата им храната на антарктическите пингвини намалява и популациите им се топят

21 фев 2020, 791 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Тръмп наложи мита над Китай, отложи ги временно за ЕС

Пекин и Брюксел отговориха, че не искат търговска война, но ще защитят интересите си

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10