// К1: Средата / Свят
Масовите стачки във Франция са първият голям тест за Макрон
Новият рунд трудови реформи на президента накара държавната жп компания SNCF да парализира транспорта
Дългът на SNCF е на стойност 46.6 млрд евро. |
Последният опит на френски политик да реформира железопътния сектор в страната беше през 1995 г. и доведе до политическия разгром на тогавашния министър-председател Ален Жюпе. Над 20 години по-късно реформаторските амбиции на президента Еманюел Макрон напомнят стария погром.
Миналия месец кабинетът на Макрон обяви втория си рунд икономически реформи - този път насочени срещу задлъжнялата държавна железопътна компания SNCF. Отговорът не закъсня - до края на юни синдикатите ще провеждат стачки всеки два от пет дни. Тъй като към железничарите се присъединиха персоналът на авиопревозвача AirFrance, службите по чистота и енергийните синдикати, медиите неслучайно нарекоха днешния ден "черен вторник".
Задълженията на жп компанията са се удвоили в рамките на 20 години. |
При обявяването на финансовите резултати в началото на годината президентът на SNFC Гийом Пепи коментира, че компанията става все по-модерна и конкурентоспособна. За миналата година SNFC е успяла да подобри резултатите си, отбелязвайки ръст на приходите с 4.2 пр. пункта до 33.5 млрд. евро. Въпреки това за същия период дългът на компанията е нараснал с 1.7 млрд. евро, достигайки близо 46 млрд. евро.
На фона на увеличаване на задлъжнялостта на SNFC, миналия месец министър-председателят Едуард Филип обяви плана за реформа. Едно от исканията на правителството е да прекъсне транспортния монопол на SNFC и да превърне компанията в по-конкурентоспособна според изискванията на Европейския съюз (ЕС). В момента служителите на компанията получават ежегодно автоматично покачване на заплащането, 28 дни платен отпуск, както и възможност за ранно пенсиониране - с десет години по-рано от останалите французи. Новоназначените кадри също така получават гаранция за "работа до живот".
"Въпреки че работи все по-малко и по-малко, тази обществена услуга струва повече и повече на френския народ, а данъкът заплашва да погълне цялата система", заяви тогава Филип.
Притеснението на SNFC е, че реформата на Макрон е първата стъпка към приватизация на компанията. До момента правителството отрича подобни спекулации с аргумента, че компанията е "наследство на французите и ще остане там".

Към стачките се включиха и служителите на Carrefour
Да се притеснява ли Макрон
Стачни действия ще има на всеки два от пет дни до 28 юни, като се очаква от стачките да бъдат засегнати над 4 млн. души. За президента Еманюел Макрон битката се очертава тежка. Правителството му е решено да модернизира сектора и припомня, че движението на влак във Франция излиза с 30% по-скъпо, отколкото другаде, което прави железниците неконкурентни. Според анализатори стачката на държавните железници може да струва между 10 и 20 милиона евро на ден.
"Освен SNFC не изглежда да има масово желание за протести", коментира лидерът на третия най-голям профсъюз във Франция Force Ouvriere Жан-Клод Меи. Паралелите с Ален Жюпе и реформите от 1995 г. също не са уместни - за разлика от Макрон той не изгражда предизборната си кампания на обещания за такава реформа, а според проучвания френски гласоподаватели все повече подкрепят реформи в публичния сектор.
Още по темата
Липса на квалифицирани кадри заплашва растежа във Франция
Системата на обучение не осигурява необходимите умения у служителите
18 окт 2018Франция обяви по-ниски данъци за бизнеса и домакинствата от 2019 г.
Мярката може да подобри рекордно ниския рейтинг на президента Макрон
25 сеп 2018Франция ще вложи 36 млрд. евро за модернизиране на железниците
Макрон се опитва да реформира трудовите договори в една от ключовите крепости на синдикатите
28 фев 2018Започва битката за парите в ЕС
България е за увеличаване на вноските на страните членки в бюджета, но с изключение на Германия и Италия никоя от други големи страни донори не е съгласна с това
23 фев 2018Новият проблем на Франция - намаляваща безработица, растящ недостиг на кадри
Безработните са на най-ниското равнище от 6 години
15 фев 2018
Според премиера въглищните централи имат хоризонт от 15-25 г. и е най-добре да се заместят с газови мощности
13 дек 2019, 2242 прочитания

Медиите в САЩ очакваха новина в четвъртък, но тя отново се отлага – въпросът е за колко време
13 дек 2019, 888 прочитания
13 дек 2019, 8660 прочитания
13 дек 2019, 4872 прочитания
13 дек 2019, 2812 прочитания
13 дек 2019, 2208 прочитания
13 дек 2019, 1699 прочитания
Проектната цена е поне 20 млрд. долара, но може да излезе доста повече