Масовите стачки във Франция са първият голям тест за Макрон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Масовите стачки във Франция са първият голям тест за Макрон

Протестите срещу цялостния реформен проект на правителството започнаха миналия месец

Масовите стачки във Франция са първият голям тест за Макрон

Новият рунд трудови реформи на президента накара държавната жп компания SNCF да парализира транспорта

Йоанна Иванова
6276 прочитания

Протестите срещу цялостния реформен проект на правителството започнаха миналия месец

© Reuters


Дългът на SNCF е на стойност 46.6 млрд евро.

Последният опит на френски политик да реформира железопътния сектор в страната беше през 1995 г. и доведе до политическия разгром на тогавашния министър-председател Ален Жюпе. Над 20 години по-късно реформаторските амбиции на президента Еманюел Макрон напомнят стария погром.

Миналия месец кабинетът на Макрон обяви втория си рунд икономически реформи - този път насочени срещу задлъжнялата държавна железопътна компания SNCF. Отговорът не закъсня - до края на юни синдикатите ще провеждат стачки всеки два от пет дни. Тъй като към железничарите се присъединиха персоналът на авиопревозвача AirFrance, службите по чистота и енергийните синдикати, медиите неслучайно нарекоха днешния ден "черен вторник".

Защо реформа

Задълженията на жп компанията са се удвоили в рамките на 20 години.

При обявяването на финансовите резултати в началото на годината президентът на SNFC Гийом Пепи коментира, че компанията става все по-модерна и конкурентоспособна. За миналата година SNFC е успяла да подобри резултатите си, отбелязвайки ръст на приходите с 4.2 пр. пункта до 33.5 млрд. евро. Въпреки това за същия период дългът на компанията е нараснал с 1.7 млрд. евро, достигайки близо 46 млрд. евро.

На фона на увеличаване на задлъжнялостта на SNFC, миналия месец министър-председателят Едуард Филип обяви плана за реформа. Едно от исканията на правителството е да прекъсне транспортния монопол на SNFC и да превърне компанията в по-конкурентоспособна според изискванията на Европейския съюз (ЕС). В момента служителите на компанията получават ежегодно автоматично покачване на заплащането, 28 дни платен отпуск, както и възможност за ранно пенсиониране - с десет години по-рано от останалите французи. Новоназначените кадри също така получават гаранция за "работа до живот".

"Въпреки че работи все по-малко и по-малко, тази обществена услуга струва повече и повече на френския народ, а данъкът заплашва да погълне цялата система", заяви тогава Филип.

Притеснението на SNFC е, че реформата на Макрон е първата стъпка към приватизация на компанията. До момента правителството отрича подобни спекулации с аргумента, че компанията е "наследство на французите и ще остане там".

Към стачките се включиха и служителите на Carrefour
Източник: Reuters

Да се притеснява ли Макрон

Стачни действия ще има на всеки два от пет дни до 28 юни, като се очаква от стачките да бъдат засегнати над 4 млн. души. За президента Еманюел Макрон битката се очертава тежка. Правителството му е решено да модернизира сектора и припомня, че движението на влак във Франция излиза с 30% по-скъпо, отколкото другаде, което прави железниците неконкурентни. Според анализатори стачката на държавните железници може да струва между 10 и 20 милиона евро на ден.

"Освен SNFC не изглежда да има масово желание за протести", коментира лидерът на третия най-голям профсъюз във Франция Force Ouvriere Жан-Клод Меи. Паралелите с Ален Жюпе и реформите от 1995 г. също не са уместни - за разлика от Макрон той не изгражда предизборната си кампания на обещания за такава реформа, а според проучвания френски гласоподаватели все повече подкрепят реформи в публичния сектор.

Дългът на SNCF е на стойност 46.6 млрд евро.

Последният опит на френски политик да реформира железопътния сектор в страната беше през 1995 г. и доведе до политическия разгром на тогавашния министър-председател Ален Жюпе. Над 20 години по-късно реформаторските амбиции на президента Еманюел Макрон напомнят стария погром.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK