С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 апр 2018, 13:29, 5736 прочитания

Масовите стачки във Франция са първият голям тест за Макрон

Новият рунд трудови реформи на президента накара държавната жп компания SNCF да парализира транспорта

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Дългът на SNCF е на стойност 46.6 млрд евро.

Последният опит на френски политик да реформира железопътния сектор в страната беше през 1995 г. и доведе до политическия разгром на тогавашния министър-председател Ален Жюпе. Над 20 години по-късно реформаторските амбиции на президента Еманюел Макрон напомнят стария погром.

Миналия месец кабинетът на Макрон обяви втория си рунд икономически реформи - този път насочени срещу задлъжнялата държавна железопътна компания SNCF. Отговорът не закъсня - до края на юни синдикатите ще провеждат стачки всеки два от пет дни. Тъй като към железничарите се присъединиха персоналът на авиопревозвача AirFrance, службите по чистота и енергийните синдикати, медиите неслучайно нарекоха днешния ден "черен вторник".


Защо реформа
Задълженията на жп компанията са се удвоили в рамките на 20 години.

При обявяването на финансовите резултати в началото на годината президентът на SNFC Гийом Пепи коментира, че компанията става все по-модерна и конкурентоспособна. За миналата година SNFC е успяла да подобри резултатите си, отбелязвайки ръст на приходите с 4.2 пр. пункта до 33.5 млрд. евро. Въпреки това за същия период дългът на компанията е нараснал с 1.7 млрд. евро, достигайки близо 46 млрд. евро.

На фона на увеличаване на задлъжнялостта на SNFC, миналия месец министър-председателят Едуард Филип обяви плана за реформа. Едно от исканията на правителството е да прекъсне транспортния монопол на SNFC и да превърне компанията в по-конкурентоспособна според изискванията на Европейския съюз (ЕС). В момента служителите на компанията получават ежегодно автоматично покачване на заплащането, 28 дни платен отпуск, както и възможност за ранно пенсиониране - с десет години по-рано от останалите французи. Новоназначените кадри също така получават гаранция за "работа до живот".

"Въпреки че работи все по-малко и по-малко, тази обществена услуга струва повече и повече на френския народ, а данъкът заплашва да погълне цялата система", заяви тогава Филип.



Притеснението на SNFC е, че реформата на Макрон е първата стъпка към приватизация на компанията. До момента правителството отрича подобни спекулации с аргумента, че компанията е "наследство на французите и ще остане там".
Към стачките се включиха и служителите на Carrefour

Към стачките се включиха и служителите на Carrefour

[Reuters]


Да се притеснява ли Макрон

Стачни действия ще има на всеки два от пет дни до 28 юни, като се очаква от стачките да бъдат засегнати над 4 млн. души. За президента Еманюел Макрон битката се очертава тежка. Правителството му е решено да модернизира сектора и припомня, че движението на влак във Франция излиза с 30% по-скъпо, отколкото другаде, което прави железниците неконкурентни. Според анализатори стачката на държавните железници може да струва между 10 и 20 милиона евро на ден.

"Освен SNFC не изглежда да има масово желание за протести", коментира лидерът на третия най-голям профсъюз във Франция Force Ouvriere Жан-Клод Меи. Паралелите с Ален Жюпе и реформите от 1995 г. също не са уместни - за разлика от Макрон той не изгражда предизборната си кампания на обещания за такава реформа, а според проучвания френски гласоподаватели все повече подкрепят реформи в публичния сектор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов в Брюксел: Зелената сделка е неизбежна, Гърция и Кипър да се оправят с Турция 4 Борисов в Брюксел: Зелената сделка е неизбежна, Гърция и Кипър да се оправят с Турция

Според премиера въглищните централи имат хоризонт от 15-25 г. и е най-добре да се заместят с газови мощности

13 дек 2019, 2242 прочитания

Сделката между Китай и САЩ може и да е близо, но може и да не е 1 Сделката между Китай и САЩ може и да е близо, но може и да не е

Медиите в САЩ очакваха новина в четвъртък, но тя отново се отлага – въпросът е за колко време

13 дек 2019, 888 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Путин даде старт на строителството на АЕЦ "Аккую" в Турция

Проектната цена е поне 20 млрд. долара, но може да излезе доста повече

Още от Капитал
Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

В къщата на тайните търгове

In-house възлагането на обществени поръчки у нас се използва по странен начин на ръба на закона и за внушителната сума от над 3 млрд. лв.

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10