От Белград през София до Солун без ръце на волана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От Белград през София до Солун без ръце на волана

Търгът за участъка Крупник - Кресна на магистрала "Струма" все ще не е обявен, но тя би трябвало да бъде завършена до 2023 г.

От Белград през София до Солун без ръце на волана

Сърбия, България и Гърция декларираха, че ще изграждат 5G магистрала за автономни автомобили

7487 прочитания

Търгът за участъка Крупник - Кресна на магистрала "Струма" все ще не е обявен, но тя би трябвало да бъде завършена до 2023 г.

© Георги Кожухаров


Въпреки че между Белград, София и Солун все още няма магистрала, а на някои места пътуването е все още предизвикателство, трите страни подписаха във вторник споразумение за създаване на 5G инфраструктура по трасето. Новият стандарт за безжична комуникация, който започва да се използва активно от тази година в страни като Южна Корея и Япония, позволява пренасянето на 20 гигабита информация в секунда и се счита за гръбнак на няколко нови технологии като интернет на нещата или автономните автомобили.

"Това не е просто подписване, това е много важно за нас, тъй като един от нашите приоритети, на председателството на Съвета на Европейския съюз, е дигиталната свързаност на Балканите", каза зам.-министърът на образованието Иван Димов. Димов участваше в организираните от Европейската комисия в Брюксел "Дигитални дни".

Освен към дигиталната магистрала България се присъедини и към инициативата за общ европейски подход към изкуствения интелект (ИИ) и партньорство за развитие на блокчейн технологии, а в бъдеще София ще се присъедини и към представения днес нов формат за компресиране на генна информация.

Целта на общия подход към ИИ е въвеждане на етични стандарти, както и споделяне на информация за най-новите алгоритми. Комисарят по дигиталната икономика и общество Мария Габриел подчерта, необходимостта от общ подход на страните членки, за да може ЕС да компенсира изоставането си спрямо СAЩ и Китай в областта на изкуствения интелект. Новият стандарт за компресиране на генната информация пък ще позволи създаването на европейска база данни, която ще даде възможност на изследователите да боравят с по-големи масиви от информация. Наличието на достатъчно данни се счита за едно от средствата за намиране на ефикасно лечение на болести като рака.

Дигиталната магистрала

Засега няма яснота кога може да започне изграждането на магистралата - нито като пътна, нито като дигитална инфраструктура. Търгът за избор на строител за участъка София - Калотина на скоростния път към Сърбия все още тече, но се предвижда строежът да приключи до 2020 г. Търгът за участъка Крупник - Кресна на магистрала "Струма" все ще не е обявен, но тя би трябвало да бъде завършена до 2023 г.

Подобен коридор ще бъде изграден между Португалия и Испания, както и между Австрия, Швейцария и Италия. Миналата година бяха обявени осем други коридора.

Самите честоти, необходими за изграждането на 5G мрежите, ще бъдат освободени към 2020 г., както наскоро се договориха страните от ЕС.

Досега поне публично не е имало интерес от български превозвачи за подобни инициативи. Именно превозвачите се очаква да бъдат сред най-големите печеливши от въвеждането на автономните транспортни средства, тъй като те ще намалят сериозно техните разходи. Например коридорът между Австрия и Италия се очаква да облекчи товарния трафик между двете страни, като за това могат да допринесат автономните камиони.

Инициативата на трите балкански страни изглежда водена по-скоро от приоритетите на българското председателство на Съвета на Европейски съюз. В него дигиталните връзки със Западните Балкани са изведени на челно място.

Ако все пак дигиталната инфраструктура бъде изградена, тя би дала технологично предимство на региона. Стига, разбира се, качеството на пътната инфраструктура да не доведе до катастрофа на добрите планове за 5G пробив.

Въпреки че между Белград, София и Солун все още няма магистрала, а на някои места пътуването е все още предизвикателство, трите страни подписаха във вторник споразумение за създаване на 5G инфраструктура по трасето. Новият стандарт за безжична комуникация, който започва да се използва активно от тази година в страни като Южна Корея и Япония, позволява пренасянето на 20 гигабита информация в секунда и се счита за гръбнак на няколко нови технологии като интернет на нещата или автономните автомобили.

"Това не е просто подписване, това е много важно за нас, тъй като един от нашите приоритети, на председателството на Съвета на Европейския съюз, е дигиталната свързаност на Балканите", каза зам.-министърът на образованието Иван Димов. Димов участваше в организираните от Европейската комисия в Брюксел "Дигитални дни".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Нероден Петко. Айде първо да построим магистралата, и след това да мислим за 5G сигнала, а?

  • 2
    art03309046 avatar :-|
    Jordan J

    Докато четях, започнаха да ме връхлитат едни красиви, светли и радостни мечти...
    Като стигнах до последното изречение, се върнах в реалността...

  • 3
    cdw44559327 avatar :-|
    cdw44559327

    Каква 5G магистрала като некадърните гербаджии с вечните си половинчати решения нема да направят и асфалтена такава. От София до Калотина ще е скоростен път без аварийни ленти. В Кресненското дефиле също ще е полумагистрала, завършената част на АМ Струма и тя не е като хората. Да не говорим за качеството на самото проектиране и изпълнение. Кой ще ти пусне автономни камиони по такъв път, това е за бели държави, не за управлявани от некадърници.

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Баце все към строеж на магистрали го тегли. Понякога и на спортни зали. Вече десетина години е Началник на държавата, но не разбра, че стабилността на държавата идва от икономиката, демографията, образованието и науката.

  • 5
    cdw44559327 avatar :-|
    cdw44559327

    До коментар [#4] от "kratun.ko":

    Тегли го но само на приказки. Сърбите без еврофондове пак са с повече километри магистрали от нас; Македония, Албания и Косово ако се гледа на единица площ - също.
    Сега щели да пускат и "високоскоростни" влакове по новите отсечки, достигащи до нечуваните 160 км/ч максимална скорост. И това в 21 век, Европа.
    Щом по транспортната инфраструктура дето им е "най-силна черта" са го докарали доникъде, какво остава за другото.

  • 6
    freakecon avatar :-P
    FvH

    Леле, леле... всъщност, ако държавата не прави нищо! е доста вероятно да има 5G покритие с изключение на 15те км през Кресненското, които няма да са готови да 2050... ще подскачат теслите из дупките :D




Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK