С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 10 апр 2018, 14:33, 6961 прочитания

От Белград през София до Солун без ръце на волана

Сърбия, България и Гърция декларираха, че ще изграждат 5G магистрала за автономни автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки че между Белград, София и Солун все още няма магистрала, а на някои места пътуването е все още предизвикателство, трите страни подписаха във вторник споразумение за създаване на 5G инфраструктура по трасето. Новият стандарт за безжична комуникация, който започва да се използва активно от тази година в страни като Южна Корея и Япония, позволява пренасянето на 20 гигабита информация в секунда и се счита за гръбнак на няколко нови технологии като интернет на нещата или автономните автомобили.

"Това не е просто подписване, това е много важно за нас, тъй като един от нашите приоритети, на председателството на Съвета на Европейския съюз, е дигиталната свързаност на Балканите", каза зам.-министърът на образованието Иван Димов. Димов участваше в организираните от Европейската комисия в Брюксел "Дигитални дни".


Освен към дигиталната магистрала България се присъедини и към инициативата за общ европейски подход към изкуствения интелект (ИИ) и партньорство за развитие на блокчейн технологии, а в бъдеще София ще се присъедини и към представения днес нов формат за компресиране на генна информация.

Целта на общия подход към ИИ е въвеждане на етични стандарти, както и споделяне на информация за най-новите алгоритми. Комисарят по дигиталната икономика и общество Мария Габриел подчерта, необходимостта от общ подход на страните членки, за да може ЕС да компенсира изоставането си спрямо СAЩ и Китай в областта на изкуствения интелект. Новият стандарт за компресиране на генната информация пък ще позволи създаването на европейска база данни, която ще даде възможност на изследователите да боравят с по-големи масиви от информация. Наличието на достатъчно данни се счита за едно от средствата за намиране на ефикасно лечение на болести като рака.

Дигиталната магистрала



Засега няма яснота кога може да започне изграждането на магистралата - нито като пътна, нито като дигитална инфраструктура. Търгът за избор на строител за участъка София - Калотина на скоростния път към Сърбия все още тече, но се предвижда строежът да приключи до 2020 г. Търгът за участъка Крупник - Кресна на магистрала "Струма" все ще не е обявен, но тя би трябвало да бъде завършена до 2023 г.

Подобен коридор ще бъде изграден между Португалия и Испания, както и между Австрия, Швейцария и Италия. Миналата година бяха обявени осем други коридора.

Самите честоти, необходими за изграждането на 5G мрежите, ще бъдат освободени към 2020 г., както наскоро се договориха страните от ЕС.

Досега поне публично не е имало интерес от български превозвачи за подобни инициативи. Именно превозвачите се очаква да бъдат сред най-големите печеливши от въвеждането на автономните транспортни средства, тъй като те ще намалят сериозно техните разходи. Например коридорът между Австрия и Италия се очаква да облекчи товарния трафик между двете страни, като за това могат да допринесат автономните камиони.

Инициативата на трите балкански страни изглежда водена по-скоро от приоритетите на българското председателство на Съвета на Европейски съюз. В него дигиталните връзки със Западните Балкани са изведени на челно място.

Ако все пак дигиталната инфраструктура бъде изградена, тя би дала технологично предимство на региона. Стига, разбира се, качеството на пътната инфраструктура да не доведе до катастрофа на добрите планове за 5G пробив.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1017 прочитания

Лесният паник бутон на гетата Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

18 окт 2019, 897 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Държавата избра пет агенции за туристическа реклама в 15 страни за 7 млн. лв.

Протеклата при слаб интерес обществена поръчка се провали при кампаниите в седем държави

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10