Корабната индустрия приема за първи път план за намаляване на вредните емисии

Няколко екологични групи предупредиха, че намаляването с 50% не е достатъчно за спазването на Парижкото споразумение за климата

Корабната индустрия приема за първи път план за намаляване на вредните емисии

Секторът произвежда повече от 2% от световните емисии

3203 прочитания

Няколко екологични групи предупредиха, че намаляването с 50% не е достатъчно за спазването на Парижкото споразумение за климата

© Reuters


Очаква се корабната индустрия да постигне първата глобална цел за намаляване на вредните емисии. План предвижда понижаването на парникови газове с поне 50% до 2050 г. - цел, която ще изисква от сектора да подмени или преработи напълно своите флотилии, за да могат да използват нови видове биогорива, съобщава Financial Times.

Мерките

Мерките се очаква да бъдат официално приети от Международната морска организация (ММО), регулаторния орган на ООН за корабоплаването, и отбелязва първия път, в който корабната индустрия, която произвежда повече от 2% от световните емисии, приема план за емисиите.

Окончателният компромис обаче е много под това, което ЕС искаше – намаляване на емисиите от поне 70%, като Брюксел дори заплаши да приложи собствени правила.

Корабоплаването и въздухоплаването са два сектора, които не са обхванати от споразумението на ООН за климата, и докато авиационният сектор въведе план за емисиите преди две години, на корабната индустрия това отне много време поради трудността да се намали въглеродът от използваното от кораби за дълги рейсове гориво.

За да се постигне целта от 50%, от сектора заявиха, че големи инвестиции в разработката на нови видове горива биха били от съществено значение и че незначителните подобрения в ефективността не са достатъчни.

Датската корабна компания Maersk заяви, че иска целите на споразумението на ММО да са по-високи. "Крайната цел е наистина пълна декарбонизация, това е, което търсим в споразумението", каза говорител на компанията, като допълни, че ще са необходими много изследвания и инвестиции в нови технологии, като отбелязва, че "технологиите са там, но те са твърде скъпи и ги нямаме в мащаб".

Алтернативите

Възможните алтернативи на използваното от корабите гориво включват водород и амоняк, въпреки че никоя от тях не е била разгърната в голям мащаб. Батериите биха могли да се използват и за задвижване на плавателни съдове, които пътуват на кратки разстояния, но няма да бъдат приложими при пътувания на дълги разстояния.

На срещата на ММО в четвъртък само две държави - САЩ и Саудитска Арабия, изразиха несъгласие със споразумението.

Няколко екологични групи предупредиха, че намаляването с 50% не е достатъчно за спазването на Парижкото споразумение за климата и казаха, че настоящият компромис не е съвместим с целите на Париж.

Очаква се корабната индустрия да постигне първата глобална цел за намаляване на вредните емисии. План предвижда понижаването на парникови газове с поне 50% до 2050 г. - цел, която ще изисква от сектора да подмени или преработи напълно своите флотилии, за да могат да използват нови видове биогорива, съобщава Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    4epi avatar :-|
    marine eng

    Т.н. алтернативи, описани в статията са изключително неточно споменати и по-скоро подвеждат отколкото да изяснят възможностите на някой... а не мога да спра да се чудя защо е нужно това демонизиране на корабоплаването, защото ако освен 2% от замърсяаването, към уравнението прибавим и около 92% от световният стокооборот, картината се променя драстично.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал