Mоже ли Facebook да повлияе на референдума за абортите в Ирландия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Mоже ли Facebook да повлияе на референдума за абортите в Ирландия

Министър-председателят Лео Варадкар подкепя премахването на поправката. "Трябва да бъдем държава, която вярва на жените и вярва на лекарите", коментира той.

Mоже ли Facebook да повлияе на референдума за абортите в Ирландия

Ирландците ще гласуват през май, а дотогава онлайн рекламите в платформата няма да са таргетирани, твърдят от Facebook

Йоанна Иванова
3204 прочитания

Министър-председателят Лео Варадкар подкепя премахването на поправката. "Трябва да бъдем държава, която вярва на жените и вярва на лекарите", коментира той.

© Reuters


"Много от тези фирми идват в Ирландия и ни показват огромното си портфолио с проекти, които са изпълнили за САЩ или Великобритания."

Джон МакУърк, говорител на Save The 8th

#SaveThe8th и #RepealThe8th. На 25 май Ирландия ще реши дали да либерализира закона си за абортите, премахвайки осмата поправка на конституцията, която гарантира равни права на живот на майката и детето и не е променяна от 35 години. Типично за политическите въпроси с голям залог (3.8 млн. души, или близо 80% от ирландците, се определят като католици) и в този случай лагерите "за" и "против" се брандираха онлайн - за една година в Twitter има близо милион публикации с един от двата хаштага.

Но на фона на скандала около Facebook и Cambridge Analytica (CA) политици от двата края на спектъра изразиха притеснения заради възможността избирателите да бъдат агресивно таргетирани с определени послания за вота. Миналия месец бивш служител на CA разкри, че работата на компанията може би е повлияла на резултатите от референдума за Brexit и президентските избори в САЩ, които също като ирландския референдум изправиха едни срещу други либерали и консерватори.

Тест за Facebook и демокрацията

Ново социологическо проучване показва, че 63% от ирландците подкрепят отмяната на осмата поправка за правото на живот, а 37% са против.

В началото на март тази година Върховният съд на Ирландия постанови, че неродените се ползват с конституционни права извън правото на живот, защитено в осмата поправка, с което отвори пътя за провеждането на референдум за абортите. Към момента прекъсването на бременността е разрешено единствено ако животът на майката е застрашен - промяна, която беше приета едва през 2013 г. След трудно спечелената възможност за промяна сега политици в страна се опасяват, че резултатът от референдума може да бъде повлиян.

"Имам сериозни притеснения заради последните разкрития за Cambridge Analytica", коментира депутатът от ирландския парламент Брид Смит, цитирана от Politico. По думите на Смит "цяла една кохорта от избиратели е застрашена от такъв тип рекламиране".

И все пак може би този път притесненията са излишни, пише Politico. Според изданието консултантски компании като CA са се опитали да предложат услугите си преди референдума, но са били отхвърлени. Говорителят на Save The 8th Джон Макуърк потвърждава пред изданието, че са отказали работа с подобна компания – Aggregate IQ.

"Много от тези фирми идват в Ирландия и ни показват огромното си портфолио с проекти, които са изпълнили за САЩ или Великобритания", коментира той и допълва, че подобни методи не се толерират в Save The 8th. По думите му следят единствено как потребителите реагират на рекламите им онлайн, но не следят друго поведение.

След скандала с CA Facebook заяви, че ще преразгледа политиките си за онлайн данните на потребителите и таргетирането им, като референдумът в Ирландия ще е тест за обещанието на социалната мрежа. От сряда компанията трябва да премахне таргетираното рекламиране за референдума и потребителите на платформата ще виждат политически послания "за" и "против" поправката независимо от политическите си възгледи. Решението е част от пилотна програма, която от Facebook твърдят, че искат да приложат в световен мащаб.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK