С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 2 май 2018, 13:29, 3248 прочитания

Нова стратегия за изчистване на колите и на въздуха, който дишаме

Транспортният сектор е основна пречка за намаляването на вредните емисии в Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През последното десетилетие емисиите на парникови газове в Европейския съюз са намалели значително във всички сектори на икономиката с изключение на транспорта, където са се увеличили с 20%. След като ЕС се ангажира със значителни по-нататъшни съкращения на емисиите съгласно Парижкото климатично споразумение, транспортът се превърна в основна пречка за декарбонизацията и са нужни по-агресивни политики за реформиране на сектора.

Колите, които цапат


Особено внимание трябва да се обърне на декарбонизирането на автомобилния транспорт, тъй като той е отговорен за повече от 70% от общите емисии в транспорта. Декарбонизирането на автомобилния транспорт също ще бъде от решаващо значение за подобряване на качеството на въздуха в градовете - основно предизвикателство за общественото здраве в Европа. Замърсяването на въздуха е причина за повече от 400 000 преждевременни смъртни случая всяка година в Европа, а замърсяването от автомобилния транспорт е ключов фактор за този проблем.

Досега националните и европейските политики не успяват да намалят емисиите от пътния транспорт. Декарбонизирането на сектора е предизвикателство, тъй като то изисква насърчаване на технологичните иновации и интегрирането на екологично чисти превозни средства. Електромобилите днес представляват само 0.2% от общия автомобилен парк на ЕС. Междувременно политиците трябва да намерят начини за намаляване на търсенето на транспорт, но това налага промяна в ежедневните навици на хората.

Без дизелови и бензинови автомобили



ЕС има потенциала да насърчава иновациите в нисковъглеродните транспортни технологии и намаляването на търсенето на транспорт. Но за да направи това, той трябва да преформулира транспортните си политики, като приеме нова стратегия за пътния транспорт след 2020 г., структурирана върху три основни стълба.

Първо, ЕС трябва да насърчи държавите и градовете да приемат планове за забрана на дизеловите и бензиновите автомобили. През 2017 г. Франция и Обединеното кралство обявиха планове за забрана на продажбите на дизелови и бензинови автомобили и микробуси до 2040 г . Няма причина ЕС да не може да се ангажира с подобен график за поетапна забрана. Водени от политически ангажимент за намаляване на замърсяването на въздуха, тези планове могат да дадат силен сигнал на автомобилната индустрия на ЕС, като я насърчават да внедрява иновации и да се превърне в глобален играч при чистите превозни средства. От Париж до Копенхаген, от Мадрид до Атина, градовете започват да се движат в тази посока. Колкото повече държави и градове от ЕС изпълняват тези ангажименти, толкова по-силен ще бъде сигналът за автомобилната индустрия, че трябва да инвестира повече в разработването на чисти превозни средства.

ЕС може да стимулира приемането на такива планове, като създаде фонд за чист транспорт, който да предостави финансова подкрепа на държавите и градовете, отказващи се от дизеловите и бензиновите автомобили. Този фонд следва да позволи на градовете да кандидатстват за средства от ЕС за подпомагане на мерки като разполагането на инфраструктура за алтернативни горива, използването на обществени автобуси с нулеви въглеродни емисии, разработването на решения за споделено ползване и притежаване на автомобили и или насърчаването на по-устойчиви видове транспорт като велосипедите. Такъв фонд би могъл да бъде създаден чрез по-добро използване на съществуващите финансови средства на ЕС, предназначени за транспорта (около 100 млрд. евро за периода 2014 - 2020 г.).

Освен постепенното премахване на дизеловите и бензиновите автомобили ЕС трябва да стимулира преосмисляне на данъчното облагане на транспорта. Данъчното облагане е ключов политически инструмент - вторият стратегически стълб за подкрепа на декарбонизацията на пътния транспорт. Данъците могат да бъдат използвани за влияние върху решенията, взети от гражданите, но също така могат да повлияят на стратегиите на автомобилната индустрия. Например за да се насърчи разгръщането на чисти превозни средства, данъците биха могли да бъдат диференцирани въз основа на въглеродните емисии на превозните средства или биха могли просто да позволят приспадания.

Европейските държави все още имат много различни режими на данъчно облагане на транспорта. Предвид значението на този политически инструмент за постигане на декарбонизация ЕС следва да насърчи нова дискусия между държавите от ЕС относно бъдещето на данъчното облагане на транспорта.

Финансиране за иновации

В дългосрочен план ЕС трябва да се стреми да предостави по-целенасочено и смислено финансиране за научните изследвания и иновациите в транспортния сектор. Внимателното разпределение на тези пари представлява третият важен стълб в плана за декарбонизация. ЕС трябва да се насочи към области, в които той наистина може да повлияе, а финансирането трябва да бъде ориентирано към решаване на конкретни проблеми.

ЕС следва да съсредоточи финансирането за научни транспортни изследвания и иновации след 2020 г. на технологии в ранна фаза, като водород или твърди батерии. Това би бил най-разумният начин да се инвестират ограничените налични ресурси (еквивалентни на 0,2% от общите инвестиции на европейската автомобилна промишленост в научни изследвания и иновациите) в области, които иначе не могат да намерят адекватно частно финансиране.

Чистият автомобилен транспорт е основна предпоставка за декарбонизирането на европейската икономика, за подобряване качеството на въздуха и за устойчивото бъдеще на европейската автомобилна индустрия. Предвид все още ограничената амбиция на национално равнище Европа ще спечели много от по-силни действия на ЕС в областта на автомобилния транспорт.

* Симоне Талиапетра е изследовател в Bruegel, старши изследовател в Fondazione Eni Enrico Mattei и преподавател в Università Cattolica del Sacro Cuore. Текстът е предоставен на "Капитал" от Bruegel
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как "Северен поток 2" влияе на България 2 Как "Северен поток 2" влияе на България

Макар и далеч, новият руски газопровод ще има негативни последици за местния пазар

17 фев 2019, 1804 прочитания

Тръмп обяви извънредно положение, за да построи стената с Мексико Тръмп обяви извънредно положение, за да построи стената с Мексико

Президентът на САЩ се съгласи да подпише бюджета на правителството, но се опитва изцяло да заобиколи Конгреса с финансирането

17 фев 2019, 1385 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Русия насочва износа на петрол към Китай

Превозите през ключовите западни пристанища на Русия спаднаха с 19% от началото на годината

Жилищен живот за терена на безалкохолния завод в София

Пловдивската фирма за метали "Хъс" строи комплекс върху 50 дка до Ловния парк в София

КЗК в страната на петролните складове

Антимонополната комисия изследва детайлно базите за горива. Целите може да са две - най-накрая качествен анализ на пазара или предизборна проверка срещу "Лукойл" за злоупотреба с монопол

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sisters аre doin' it for themselves

Първият македонски филм на Берлинале "Господ съществува, името й е Петруня" спечели публиката с позицията си за ролята на жената

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Всички местни строители искат "Кресна", инфлацията леко расте, американска инвестиция в Добрич

Емисия

DAILY @7AM // 18.02.2019 Прочетете