Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 май 2018, 14:59, 18025 прочитания

Мъск подготвя "наследника" на космическата совалка

Компанията SpaceX се готви да изстреля нова ракета, която ще върне САЩ в битката на пилотираните полети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Може да прозвучи странно, но доминиращата космическа сила САЩ в момента е неспособна да изпраща в орбита свои астронавти. И това е така вече седма година.

Причината: на 8 юли 2011 г. е извършено последното изстрелване на совалката "Атлантис". То слага точка на програмата Space Shuttle и поставя "на трупчета" американските пилотирани космически полети за неопределен период от време. Така целият превоз на хора до Международната космическа станция на практика е монополизиран от Русия и нейните апарати "Союз".


Обратно в играта

През следващите няколко месеца обаче тази зависимост най-накрая може да приключи благодарение на набиращата сили частна космическа индустрия и най-вече на корпорациятa SpaceX на милиардера Илън Мъск.

Първата практическа стъпка в тази посока трябва да се случи в понеделник, 7 май. За тогава е насрочен на пръв поглед рутинният пуск на ракета за многократна употреба Falcon 9, носеща на борда си бангладешкия телекомуникационен сателит Bangabandhu 1.



Въпреки че не изглежда толкова впечатляващ като своята тежка посестрима Falcon Heavy, настоящият космически апарат е не по-малко важен и иновативен. Tова ще бъде първият полет на една от ракетите, които ще бъдат сертифицирани от американската аерокосмическа агенция NASA за изстрелване на капсули с пасажери на борда.

Преди обаче на борда й да бъдат допуснати живи астронавти, новата Falcon 9 Block 5 трябва да извърши последователно седем безаварийни излитания и кацания. Това трябва да се случи, без компанията да прави каквито и да било конструктивни промени по своята ракета. По план Falcon 9 Block 5 трябва да изпрати до Международната космическа станция прототип на разработения от SpaceX кораб Crew Dragon, но без хора на борда, някъде през август. Ако тестовият полет мине без проблем, NASA може да разреши полет на двама астронавти изпитатели през декември 2018 г. Според неофициални коментари на експерти от космическата агенция обаче този график е твърде оптимистичен и по-вероятно е пилотираните мисии да бъдат отложени за 2019 г., докато технологията на SpaceX се докаже в практиката като достатъчно безопасна.

Новият "работен кон" на SpaceX

Но да се върнем към първия Falcon 9 Block 5, който вече е транспортиран до площадка 39А в космическия център "Кенеди" във Флорида. Въпреки че външно няма да се отличава много от своите предшественици, новата ракета ще бъде уникална в един изключително важен аспект: според уверенията на SpaceX ще може да бъде използвана до 100 пъти, преди да бъде бракувана. В това отношение тя ще е в много по-голяма степен "за многократна употреба" в сравнение дори с пенсионираните космически совалки на NASA.

И не само това – новата Falcon 9 теоретично ще бъде способна да лети отново 24 часа след като се е приземила, преминавайки единствено през обстойна инспекция. Предвижда се капитално-възстановителните ремонти на Block 5 да се правят веднъж на всеки 10 полета, твърди изпълнителният директор на SpaceX Гуейн Шотуел. До момента нито една система за извеждане на товари в орбита не е постигала нещо, което дори да се доближава до това. Предишните генерации ракети на SpaceX например са предназначени да се изстрелват повторно не повече от два-три пъти, като при финалния полет първата степен или изгаряше в атмосферата, или беше използвана от SpaceX за експериментални цели (например аварийно кацане директно върху вълните на океана).

Само за сравнение: най-краткият период между два полета на космическата совалка "Атлантис" е 54 дни, а на по-старите ракети Falcon 9 – 72 дни. В това отношение новата система на SpaceX не просто ще бъде без аналог в света по скорост на повторно използване, но и ще постигне несравнимо по-ниски разходи за един полет в сравнение с всички свои конкуренти. По груби оценки производството на първата степен на ракетата генерира около 70% от разходите за едно извеждане в орбита, които в случая с Falcon 9 до момента беше около 62 млн. долара. И ако всяка ракета може да се използва десетки пъти, това означава поне трикратно поевтиняване на изстрелванията. Отделно от това компанията на Мъск се опитва да спести още около 10% от разходите, конструирайки система за улавяне повторно използване на карбоновата термоустойчива "черупка", която защитава космическия товар при преминаването му през атмосферата преди неговото извеждане в открития Космос. Тя ще се приземява с парашут и трябва да бъде улавяна от специален кораб-дрон, снабден с огромна мрежа.

Уроци от Космоса

"Block 5 в общи линии обобщава всичко, което сме научили по отношение на повторната употреба", коментира Ханс Кьонигсман, вицепрезидент на SpaceX по производството и полетната сигурност, пред spaceflightnow.com. Технологията на новата ракета е разработена на базата на 20 успешно приземени и отново изстреляни в Космоса по-стари ракети Falcon 9 или ядра от първата степен на Falcon Heavy.

Според Кьонигсман главното подобрение е добавянето на по-устойчив термичен щит и покритие от топлоустойчиви материали в основата на ракетата, като например негоримия Pyron и термоустойчивата метална сплав Inconel. Новият щит, който защитава двигателите, вече е тестван успешно при последното изстрелване на Falcon 9 Block 4, която изведе в Космоса орбиталния телескоп TESS на NASA. Изцяло преработени са турбопомпите, които доставят гориво на двигателите, тъй като при някои вече летели модели тук-таме се забелязвали наченки на пукнатини. Също така са подменени решетъчните стабилизатори, с които ракетата маневрира при повторното си навлизане в атмосферата и при кацането. Сега вече те ще са направени от изключително здравия титан, а не от алуминий, който при предишни кацания частично се е разтопявал.

Освен всичко това Falcon 9 Block 5 ще генерира 7-8% по-голяма подемна тяга благодарение на подобрената версия на своите 9 двигателя Merlin, като и ще има нов тип сгъваеми крака за кацане, които ще позволяват по-бързо повторно изстрелване (досега краката на ракетата е трябвало да се демонтират ръчно след приземяване). Титаниевите стабилизатори в комбинация с подобрена система за управление пък ще осигуряват по-оптимален ъгъл при навлизане в атмосферата, който ще намалява триенето на въздуха и загряването, снижавайки също така консумацията на гориво.

Факторът "срокове"

Основният риск, свързан в бъдещото използване на Falcon 9 за пилотирани полети, всъщност най-вероятно ще е не технически, а... спазването на сроковете. Това сочи одиторски доклад на американското правителство по отношенията на програмата за комерсиални пилотирани космически полети, публикуван във вторник. Според документа двете фирми, ангажирани като подизпълнители за транспортиране на хора до Международната космическа станция – а именно SpaceX и Boeing, напредват в технологично отношение, но изостават от графиците. От NASA смятат, че компанията на Мъск ще може да изпраща астронавти не по-рано от 2019 г., а Boeing – най-рано през 2020. Като технически риск от американската космическа агенция отбелязват гореописаните пукнатини в горивните турбопомпи, както и използването на композитни материали в някои системи под високо налягане.

Независимо дали опасенията на NASA са основателни, а обещанията на SpaceX за десетки полети – твърде оптимистични, предстоящият дебют на новата Falcon 9 Block 5 със сигурност ще ни приближи с още една крачка към относително "по-евтините" и достъпни пилотирани космически полети. А за Мъск вероятно ще е още една малка стъпка към голямата му цел – изпращане на хора на Марс.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Орбан се пошегува с декларацията на страни от ЕС за опасността от диктатура в Унгария 1 Орбан се пошегува с декларацията на страни от ЕС за опасността от диктатура в Унгария

В петък и България подкрепи абстрактния документ срещу използването на кризата с коронавируса за подкопаване на демокрацията

3 апр 2020, 1613 прочитания

Икономика след пандемията 1 Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

3 апр 2020, 2616 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Бордът на гръцката NBG отстрани изпълнителния директор

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10