Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 май 2018, 17:02, 6993 прочитания

Национални регулатори вещаят трудно начало на GDPR

Основният проблем са недостигът на средства и персонал, за да се върши работата ефективно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общият регламент за защита на личните данни (GDPR), определян като най-сериозното сътресение за законите за личните данни от раждането на интернет насам, влиза в сила след две седмици, но много от националните регулатори за защита на личните данни в ЕС не са готови за прилагането му.

Анкета на Reuters от края на април разкрива, че основният проблем са недостигът на средства и персонал, за да се върши работата ефективно. В Италия например за регулатора работят 122 души, а се смята, че би трябвало да са 300. Списъкът с 4 въпроса е изпратен на 24 агенции и общо 17 са отговорили още, че в началото националните закони няма да са адаптирани, за да изпълняват възложените им от общия регламент задължения.


Съмнения около европейския борд

Концепцията за контрол на територията на ЕС е не да има единна институция, а да действа мрежа от национални и регионални регулатори. Те ще действат по едни и същи правила, поради което - поне на теория - би трябвало да няма значение към коя агенция ще се обърне страна, смятаща, че е засегната.

От отговорите на анкетата се разбира, че прилагането на новия режим ще е по-слабо, отколкото ако с това се беше заела антимонополната институция, ръководена директно от Европейската комисия. Общият регламент определя да има централен орган в мрежата от национални регулатори и той се нарича Европейски борд за защита на информацията (European Data Protection Board или EDPB). Задачата му е да подпомага еднаквото прилагане на регламента във всяка държава и да действа като форум за регулаторите, като при спорове издава задължителни решения.



Националните регулатори трябва да поемат водеща роля в надзора на компании, регистрирани на тяхна територия. Ирландия например е в специална ситуация, защото тук са представителствата за ЕС на гиганти като Facebook, Google и Apple. С тях трябва да се занимава службата на местния Комисар за защита на данните (Data Protection Commissioner или DPC). В същото време Cambridge Analytica, замесена в последния скандал за неправомерно използване личните данни на десетки милиони потребители на Facebook, е в ръцете на британската Служба за информация (Information Commissioner's Office или ICO).

Йоханес Каспар, отговарящ за защита на личните данни в Хамбург, казва за Reuters, че в миналото е имал много разногласия с ирландския си колега в подхода към американския гигант. Според него е добре, че има европейски борд, но критикува структурата му, която определя като "сложно - и за някои външни хора определено непрозрачно - начинание".

Какво попита Reuters и какво отговориха

Reuters е изпратила 4 въпроса до всичките 28 държави и са отговорили 18 национални институции плюс 6 от 16-те федерални провинции на Германия. Едва 5 са отговорили, че разполагат с нужните закони и финансиране.

Участвали са България, още 16 държави плюс федералните провинции Берлин, Бранденбург, Хамбург, Хесен, Северен Рейн-Вестфалия и Шлезвиг Холщайн, както и Норвегия. Отказали са Австрия, Белгия, Ирландия, Холандия и Великобритания. Не са отговорили дали ще участват Хърватия, Дания, Унгария, Люксембург, Испания и другите германски провинции.

Десет от агенциите са заявили, че ще действат изпреварващо и ще санкционират най-крещящите нарушения, 18 - че ще реагират и разследват след оплакване, и само 7 - че ще дадат на компаниите време да се адаптират към GDPR, преди да действат.

На въпроса "Къде поставяте основния фокус на усилията си за прилагане на регламента" най-голямата група отговори (11) е за business-to-business фирмите с голям компонент лични данни. Запитани дали ще предприемат нещо по продължаващия скандал с Cambridge Analytica, само две планират разследване и санкции срещу Facebook, докато повечето (16) казват, че ще имат "друг" подход.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара 1 Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара

Dawn Polymer е един от най-големите печеливши в света от повишеното търсене

29 мар 2020, 1028 прочитания

Северна Македония е 30-ият пълноправен член на НАТО от утре 1 Северна Македония е 30-ият пълноправен член на НАТО от утре

Приемането на страната в Северноатлантическиа алианс подобрява перспективата й за бъдещо влизане в ЕС

29 мар 2020, 1282 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Политически ветеран прекъсна 60-годишната ера на управляващата партия в Малайзия

Със 113 места в парламента коалицията на Махатхир Мохамад има шанс за самостоятелно правителство

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10