С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 май 2018, 17:02, 6741 прочитания

Национални регулатори вещаят трудно начало на GDPR

Основният проблем са недостигът на средства и персонал, за да се върши работата ефективно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общият регламент за защита на личните данни (GDPR), определян като най-сериозното сътресение за законите за личните данни от раждането на интернет насам, влиза в сила след две седмици, но много от националните регулатори за защита на личните данни в ЕС не са готови за прилагането му.

Анкета на Reuters от края на април разкрива, че основният проблем са недостигът на средства и персонал, за да се върши работата ефективно. В Италия например за регулатора работят 122 души, а се смята, че би трябвало да са 300. Списъкът с 4 въпроса е изпратен на 24 агенции и общо 17 са отговорили още, че в началото националните закони няма да са адаптирани, за да изпълняват възложените им от общия регламент задължения.


Съмнения около европейския борд

Концепцията за контрол на територията на ЕС е не да има единна институция, а да действа мрежа от национални и регионални регулатори. Те ще действат по едни и същи правила, поради което - поне на теория - би трябвало да няма значение към коя агенция ще се обърне страна, смятаща, че е засегната.

От отговорите на анкетата се разбира, че прилагането на новия режим ще е по-слабо, отколкото ако с това се беше заела антимонополната институция, ръководена директно от Европейската комисия. Общият регламент определя да има централен орган в мрежата от национални регулатори и той се нарича Европейски борд за защита на информацията (European Data Protection Board или EDPB). Задачата му е да подпомага еднаквото прилагане на регламента във всяка държава и да действа като форум за регулаторите, като при спорове издава задължителни решения.



Националните регулатори трябва да поемат водеща роля в надзора на компании, регистрирани на тяхна територия. Ирландия например е в специална ситуация, защото тук са представителствата за ЕС на гиганти като Facebook, Google и Apple. С тях трябва да се занимава службата на местния Комисар за защита на данните (Data Protection Commissioner или DPC). В същото време Cambridge Analytica, замесена в последния скандал за неправомерно използване личните данни на десетки милиони потребители на Facebook, е в ръцете на британската Служба за информация (Information Commissioner's Office или ICO).

Йоханес Каспар, отговарящ за защита на личните данни в Хамбург, казва за Reuters, че в миналото е имал много разногласия с ирландския си колега в подхода към американския гигант. Според него е добре, че има европейски борд, но критикува структурата му, която определя като "сложно - и за някои външни хора определено непрозрачно - начинание".

Какво попита Reuters и какво отговориха

Reuters е изпратила 4 въпроса до всичките 28 държави и са отговорили 18 национални институции плюс 6 от 16-те федерални провинции на Германия. Едва 5 са отговорили, че разполагат с нужните закони и финансиране.

Участвали са България, още 16 държави плюс федералните провинции Берлин, Бранденбург, Хамбург, Хесен, Северен Рейн-Вестфалия и Шлезвиг Холщайн, както и Норвегия. Отказали са Австрия, Белгия, Ирландия, Холандия и Великобритания. Не са отговорили дали ще участват Хърватия, Дания, Унгария, Люксембург, Испания и другите германски провинции.

Десет от агенциите са заявили, че ще действат изпреварващо и ще санкционират най-крещящите нарушения, 18 - че ще реагират и разследват след оплакване, и само 7 - че ще дадат на компаниите време да се адаптират към GDPR, преди да действат.

На въпроса "Къде поставяте основния фокус на усилията си за прилагане на регламента" най-голямата група отговори (11) е за business-to-business фирмите с голям компонент лични данни. Запитани дали ще предприемат нещо по продължаващия скандал с Cambridge Analytica, само две планират разследване и санкции срещу Facebook, докато повечето (16) казват, че ще имат "друг" подход.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Американските демократи все пак ще получат показания от Робърт Мюлър Американските демократи все пак ще получат показания от Робърт Мюлър

Специалният разследващ ще свидетелства пред Конгреса следващия месец

26 юни 2019, 484 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Политически ветеран прекъсна 60-годишната ера на управляващата партия в Малайзия

Със 113 места в парламента коалицията на Махатхир Мохамад има шанс за самостоятелно правителство

Обратно броене в БСП

Корнелия Нинова има по-малко от година, за да покаже, че линията й в партията е успешна

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Човекът и мракът

Palacio de Velazquez в Мадрид показва първата голяма ретроспектива на японския художник Тецуя Ишида извън родината му

Ново място: Cup & Roll 2

Ресторантът потвърждава, че софийската публика най-сетне има засилено любопитство към корейската кухня