Гунтрам Волф: Не мисля, че сега България ще бъде допусната в ERM-2
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гунтрам Волф: Не мисля, че сега България ще бъде допусната в ERM-2

Гунтрам Волф: Не мисля, че сега България ще бъде допусната в ERM-2

Директорът на Bruegel пред "Капитал"

Светломира Гюрова
5415 прочитания

© Цветелина Белутова


Какви са шансовете на България за влизане във валутния механизъм ERM-2 (определян като "чакалня" за еврото)?

Тук роля има и политиката – очевидно това е приоритет на Европейската комисия и Европейската народна партия (ЕНП).

Нека обясня как се случват нещата. България обяви, че ще кандидатства за членство в ERM-2, което е следващата формална преграда, която трябва да премине, за да влезе в еврозоната. Първо трябва да сте в ERM-2 и ако се справите там две години, автоматично влизате в еврозоната, ако всички други критерии също са изпълнени.

Така ключовият въпрос е дали България ще бъде допусната в ERM-2. Процесът е такъв, че всъщност няма формални критерии за допускане на една страна в ERM-2. Това е решение, което се взима от т. нар. ERM Council. И според договора ключовото изречение е: "Членството в ERM е базирано на съгласие между министрите и гуверньорите на централните банки на страната, която кандидатства, страните - членки на еврозоната, и Европейската централна банка (ЕЦБ)."

По същество това е политическо решение на 19-те страни от еврозоната, ЕЦБ и Дания, която е в този съвет. И това решение трябва да бъде взето единодушно. Две неща са интересни тук. Едното е, че Европейската комисия не е част от това решение, тя пише доклад, но той не е обвързващ. ЕЦБ обаче е част от това решение и ако иска, може да го блокира, както и всяка от страните-членки на еврозоната. Така всичко се свежда до политическо решение дали да допуснем някой да се присъедини към нашия клуб. И както знаете, много клубове имат правило, че ако някой иска да влезе, тези, които вече са вътре, трябва да кажат "да". Така е и с членството в ERM-2.

Но веднъж след като България е в ERM-2, нещата вече се движат по формалните критерии и ако всички формални критерии са изпълнени, тогава България ще бъде пусната в еврозоната и вече не може да бъде спряна. Ето защо сега има толкова много политически вълнения около кандидатурата на България - защото страните членки знаят, че след като веднъж сте влезли в ERM-2, е много вероятно да изпълните всички критерии и тогава автоматично ще се присъдените към еврозоната. И в момента официалната политическа линия е – първо банковият съюз и после ERM-2.

Позицията на София е, че е не съгласна и предпочита обратното - първо приемане в ERM-2 и след това влизане в банковия съюз. А защо се появи това искане за банковия съюз, след като то не е формален критерий?

Политиците в България може да казват, че не са съгласни да използват това като тактика в преговорите и да притиснат ERM Council да вземе решение. Според мен за България ще е добре да се присъедини към банковия съюз. Причината е много проста – ще имате строг външен надзор, честен и безпристрастен. И това ще е здравословно за българската банкова система.

Искането за влизане първо в банковия съюз има стратегически и тактически аспект. Тактическият е, че това е аргумент за отлагане на членството в ERM-2. Стратегическият е, че действително има тревоги, че в България все още някои неща в банковата система не са наред. И ако България бъде допусната в еврозоната със сериозни нередности в банковата система, тогава и ЕЦБ ще носи отговорност. Така че това е допълнително ниво на застраховка – първо да е сигурно, че банковата система е в добра форма и е под сериозен надзор, и след това ЕЦБ ще бъде много по-спокойна да каже "да". В крайна сметка е въпрос на доверие – вярваме на България достатъчно и смятаме, че е подходящо да я пуснем в ERM-2.

Настина това не записано като условие в договора, но пък и банковият съюз не съществуваше, когато правилата са били писани. И тъй като влизането в ERM-2 е влизане в клуб, всеки може да реши дали да каже "да" или "не", това е политическо решение за доверието в България. И има политическа възможност ЕЦБ или всяка от страните членки да каже: "Чакайте малко, няма да пуснем България да влезе, без преди това да сме видели как се справя в банковия съюз."

Защо ЕК е толкова благосклонна към влизането на България в ERM-2 и какъв е шансът това позитивно отношение да се запази и при новия състав на комисията догодина?

Единият мотив е партийната политика – това е приоритет на ЕНП и комисията го следва. Другият мотив е, че Жан-Клод Юнкер иска да остане в историята като председателя на ЕК, който разширява еврозоната. Това са двата мотива – партийната политика и въпросът за наследството.

Германските политици обаче са доста скептични и има притеснения, че България може да е следващата Гърция. Не съм сигурен доколко основателни са тези страхове. Действително по отношение на качеството на институциите и корупцията България все още не се справя достатъчно добре. Но Германия трябва да признае, че България спазва макродисциплина вече 20 години. И исторически има по-добро макропредставяне от Гърция по отношение на инфлация, бюджетен дефицит, дълг. Когато се гледат формалните критерии, България би трябвало да бъде допусната.

Цялото недоверие идва от корупцията и качеството на институциите, но това не са формални критерии за влизане. А също и от неинформираното мнение, че България е съседка на Гърция и следователно е като нея. Според мен германските политици не са съвсем честни към България.

Но ми се струва добра идеята за сключване на политическа сделка – ок, вие се присъединявате към банковия съюз и ако в следващата година или две банковият надзор е доволен, че всичко върви добре, то тогава вече няма причина да не ви пуснем да влезете в ERM-2. Това може да е политически компромис.

Не мисля, че България ще бъде допусната сега в ERM-2. На този етап отговорът няма да бъде положителен. Решението ще бъде – нека има политическа сделка, първо се присъединете към банковия съюз и после след година или две ви обещаваме членство в ERM-2.

Грешка ли е българският финансов министър да дава конкретна дата, когато България ще кандидатства за ERM-2, ако не е сигурно, че кандидатурата ще бъде одобрена?

Може би окуражаването от ЕК е било твърде силно. А тя дори не участва в решението. Но не съм сигурен, че е грешка, от политическа гледна точка това е правилната стратегия – да повишаваш натиска. Защото България има право да каже: "ЕС е базирана на договори организация".

Това е фундаменталната линия на напрежение в ЕС – той е базиран на договори, така че върховенството на закона се прилага за всички. И формално България има макродисциплината и изпълнява критериите и да бъде допусната да влезе в еврозоната. Но това е едната страна на това, което сме. Другата страна е, че ние сме клуб, политически клуб. И този политически клуб е основан на доверието един към друг. Както винаги има напрежение между тези две съперничещи си линии на европейската интеграция – едната е върховенството на закона, другата е, че сме клуб на вътрешни хора и тези вътре могат да решават за онези, които са отвън. Това е фундаментално напрежение и затова българският случай е много важен.

В известен смисъл българският финансов министър правилно казва на европейските си партньори: "Хей, чакайте малко, ние сме точно толкова членове на ЕС, колкото и всички вие, и точно колкото вас имаме право да кандидатстваме на базата на критериите, които сме изпълнили". И сега виждаме реалността в ЕС, че той наистина има две измерения – група на равни, базирана на договори и върховенство на закона и клуб, в който онези, които са вътре, мислят, че някак притежават целия проект. Надеждата ми е, че това напрежение ще бъде разрешено чрез политически компромис, който гласи – ок, има върховенство на закона, но действитело има и въпрос с доверието, така че първо банков съюз и след година или две години, ако всичко изглежда добре, отиваме към следващата стъпка. Банковият съюз е мярка за повишаване на доверието.

Какви са шансовете на България за влизане във валутния механизъм ERM-2 (определян като "чакалня" за еврото)?

Тук роля има и политиката – очевидно това е приоритет на Европейската комисия и Европейската народна партия (ЕНП).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Банките се доказаха като извор на проблеми, логиката е ясна.

  • 2
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Един много балансиран и трезв коментар на г-н Волф.
    Практически, ЕС е длъжник на страната ни и от там на нас, българските граждани. Ние изстрадахме, платихме де факто тази 20 годишна вече макроикономическа дисциплина. Дадохме много, може би всичко дори. Това означава, че имаме контрол и го упражняваме мърху финансовата си ситема, без значение кой е управлявал тези 20 години. Това е много сериозен мотив, тежащ много повече от политическите оправдания, които се ползват за отлагане и отлагане на края на прехода за страната ни от соц сателит в нормална европейска държава, каквато е била преди заробването й на 9-ти септември 1944-та. Да, имаме проблеми с корупцията, с върховенството на закона понякога, с функционирането на някои институции. Но това все повече е следствие, а не причина! Много обезпокоително трябва да звучи на същите тези, отлагащи ни по политически причини, фактът че отново има нарастване на вниманието към Русия и появата на евроскептицизъм у нас. Не може само тояга, когато морковът вече е изнил от висене.

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Аз съм съгласен, че проблемът е в липсата на доверие! Също там е проблемът и за Шенген. Формалните кпитерии и за двете сме изпълнили, но ни няват доверие и то с право! А защо нашите тикви не искат да приемат банковия съюз първо? Аз имам повече даверие на банков надзор от ЕЦБ отколкото от БНБ! За справка - КТБ!

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ако не сте разбрали досега - за еврофондове се борим. ГЕРБ наистина този път го закъсаха - фондовете намаляват, а единствената алтернатива ще разобличи фалшивите стрес тестове и мафиотската мрежа на ПИБ. Сега ревем на умряло, но това за консервативните партии извън ЕНП нищо не значи. Няма и кой да се застъпи твърдо зад нас.

    Добре ще е да влезем в Еврозоната, но няма да стане по този начин. Освен това 2-те години в ЕРМ 2 са чист оптимизъм. Държавите си седят там с години...

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "Чичи (Ice Man's fan)":

    Отговорността им е там, че не си упражняват лостовете за влияние над еврофондовете, защото слушкаме. Никой не е длъжен да ни пуска в къщата си, след като миришем. Нашата корупция е следствие на несъстоятелното ни общество, а не на европейското бездействие. Те можеха само да ни повлияят. Има и множество бедни страни, които са успявали да се надигнат с позитивна гражданска енергия. Това тук го няма.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK