С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 май 2018, 16:24, 2610 прочитания

Полша може да улесни строежа на ветропаркове в морето

Причината е, че трябва да се постигнат екологични показатели, докато се защитава въгледобивът

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Контролираната от държавата енергийна компания PGE се е оттеглила от водещата роля в плановете на Полша да построи първата си ядрена централа и вместо това се е фокусирала върху издигането на нови ветропаркове в Балтиско море. Мястото ѝ може да бъде заето от друга държавна фирма - PKN Orlen, която е специализирана в преработката на петролни продукти.

Това съобщава Reuters, като се позовава на 4 свои източника. Агенцията обяснява, че правителството обещава да брани работните места във въгледобива (около 80% от енергията в страната се произвежда в тецове и миньорите са важни избиратели), но и търси алтернативи за запълване на енергийния дефицит. Освен това Полша е един от най-големите замърсители в ЕС и трябва да отговори на целите за вредни емисии, приети от съюза.


PGE, най-голямата енергийна група в Полша, обяви през март инвестиция от почти 10 млрд. евро в проект за ветроенергия. Но няма как да финансира и ветропаркове, и бъдеща АЕЦ. Тя може да остане като малък участник в ядрения проект, който непрекъснато се отлага и още не е одобрен от Варшава.

Източник на Reuters казва, че поевтиняването на ВЕИ технологиите е наклонило везните в полза на зелената енергия. Преди изборите през 2015г. управляващата партия "Право и справедливост" обеща да попречи законодателно на нови инвестиции във ветропаркове на сушата и в офшорни води. Но през март курсът бе променен на 180 градуса и бе предложен закон, улесняващ това строителство. В момента той се обсъжда в парламента и ако бъде одобрен, както се очаква, ще продължи изграждането на няколко проекта.

Polenergia заявява, че иска да построи ветропарк в Балтийско море до 2022. PKN Orlen също обмисля свой проект. PGE, в която държавата контролира дял от 57.39%, каза през март, че е готова да построи офшорни ветропаркове с капацитет от 2.5 гигавата до 2030г., но не разкри как ще ги финансира. В края на 2017г. групата е разполагала с 2.5 милиарда злоти (589 млн. евро) и би могла да емитира облигации за 2 млрд. евро и 5 млрд. злоти.



Анализатори и инвеститори казват за Reutеrs, че офшорните ветропаркове са най-бързият и най-лесният начин Полша да намали емисиите от въглероден диоксид. Сегментът може да привлече инвеститори, макар че някои изчакват сигнал дали Полша ще предложи субсидии в брой, или ще поеме разходите за свързване с електропреносната мрежа.

Statoil обяви през април, че ще се включи в офшорен проект на Polenergia, което веднага предизвика интерес и много чуждестранни компании за ветроенергия, казва Мачей Щриецки от консултантската компания SMDI.

Но Пьотр Наимски, министър от "Право и справедливост", отговарящ за енергийната и газова инфраструктура и подчинен директно на премиера, твърди, че бизнесът няма нужда от подобни стимули включително защото себестойността на тази технология се понижава. Ярослав Гржесик, лидер на един от най-големите профсъюзи във въгледобива, директно се обявява против ветропарковете.

Според Полската асоциация за вятърна енергия офшорни ветропаркове с общ капацитет от 6 гигавата биха помогнали за създаването на нови 77 хиляди работни места и биха добавили над 14 млрд. евро към икономиката. От сдружението посочват близо 70 предприятия, включително корабостроителници, които биха могли да се пренасочат към изработване на компоненти за ветропаркове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лицето на Brexit - Борис Джонсън, е новият британски премиер 4 Лицето на Brexit - Борис Джонсън, е новият британски премиер

Какви кризи у дома и навън трябва да решава новоизбраният лидер на Обединеното кралство

23 юли 2019, 1429 прочитания

Южнокорейски изтребители са открили предупредителна стрелба по руски самолет 4 Южнокорейски изтребители са открили предупредителна стрелба по руски самолет

Русия отрича да е нарушила въздушното пространство на страната

23 юли 2019, 790 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Мозък на прасе живее 36 часа извън тялото; Мъхът може да пречиства водата от арсеник

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Кой взима летище София

Изненадващо обединението между фонда Meridiam и Strabag беше обявено за концесионер. Победителят предложи най-ниската инвестиционна оферта

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото