С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 май 2018, 16:24, 2744 прочитания

Полша може да улесни строежа на ветропаркове в морето

Причината е, че трябва да се постигнат екологични показатели, докато се защитава въгледобивът

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Контролираната от държавата енергийна компания PGE се е оттеглила от водещата роля в плановете на Полша да построи първата си ядрена централа и вместо това се е фокусирала върху издигането на нови ветропаркове в Балтиско море. Мястото ѝ може да бъде заето от друга държавна фирма - PKN Orlen, която е специализирана в преработката на петролни продукти.

Това съобщава Reuters, като се позовава на 4 свои източника. Агенцията обяснява, че правителството обещава да брани работните места във въгледобива (около 80% от енергията в страната се произвежда в тецове и миньорите са важни избиратели), но и търси алтернативи за запълване на енергийния дефицит. Освен това Полша е един от най-големите замърсители в ЕС и трябва да отговори на целите за вредни емисии, приети от съюза.


PGE, най-голямата енергийна група в Полша, обяви през март инвестиция от почти 10 млрд. евро в проект за ветроенергия. Но няма как да финансира и ветропаркове, и бъдеща АЕЦ. Тя може да остане като малък участник в ядрения проект, който непрекъснато се отлага и още не е одобрен от Варшава.

Източник на Reuters казва, че поевтиняването на ВЕИ технологиите е наклонило везните в полза на зелената енергия. Преди изборите през 2015г. управляващата партия "Право и справедливост" обеща да попречи законодателно на нови инвестиции във ветропаркове на сушата и в офшорни води. Но през март курсът бе променен на 180 градуса и бе предложен закон, улесняващ това строителство. В момента той се обсъжда в парламента и ако бъде одобрен, както се очаква, ще продължи изграждането на няколко проекта.

Polenergia заявява, че иска да построи ветропарк в Балтийско море до 2022. PKN Orlen също обмисля свой проект. PGE, в която държавата контролира дял от 57.39%, каза през март, че е готова да построи офшорни ветропаркове с капацитет от 2.5 гигавата до 2030г., но не разкри как ще ги финансира. В края на 2017г. групата е разполагала с 2.5 милиарда злоти (589 млн. евро) и би могла да емитира облигации за 2 млрд. евро и 5 млрд. злоти.



Анализатори и инвеститори казват за Reutеrs, че офшорните ветропаркове са най-бързият и най-лесният начин Полша да намали емисиите от въглероден диоксид. Сегментът може да привлече инвеститори, макар че някои изчакват сигнал дали Полша ще предложи субсидии в брой, или ще поеме разходите за свързване с електропреносната мрежа.

Statoil обяви през април, че ще се включи в офшорен проект на Polenergia, което веднага предизвика интерес и много чуждестранни компании за ветроенергия, казва Мачей Щриецки от консултантската компания SMDI.

Но Пьотр Наимски, министър от "Право и справедливост", отговарящ за енергийната и газова инфраструктура и подчинен директно на премиера, твърди, че бизнесът няма нужда от подобни стимули включително защото себестойността на тази технология се понижава. Ярослав Гржесик, лидер на един от най-големите профсъюзи във въгледобива, директно се обявява против ветропарковете.

Според Полската асоциация за вятърна енергия офшорни ветропаркове с общ капацитет от 6 гигавата биха помогнали за създаването на нови 77 хиляди работни места и биха добавили над 14 млрд. евро към икономиката. От сдружението посочват близо 70 предприятия, включително корабостроителници, които биха могли да се пренасочат към изработване на компоненти за ветропаркове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Железопътните амбиции на Европа Железопътните амбиции на Европа

Пътуването с влак на континента става все по-популярно, но цената и качеството на услугата варират в различните страни

18 яну 2020, 95 прочитания

Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена) 1 Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена)

Първите частни астронавти проведоха "суха тренировка" преди финалния авариен тест на капсулата Crew Dragon днес

18 яну 2020, 2105 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Мозък на прасе живее 36 часа извън тялото; Мъхът може да пречиства водата от арсеник

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10