Какво следва от изстрелването на "пътническата" ракета на SpaceX

Falcon 9 Block 5 драматично ще снижи себестойността на космическите полети през следващите три години

Според Илън Мъск е съвсем реалистично себестойността на един полет с Falcon 9 да спадне до 5-6 млн. долара след около 3 години. Това, разбира се, не означава, че цените за крайните клиенти ще паднат толкова ниско за толкова кратко време. В момента изстрелването на новa Falcon 9 струва 62 млн. долара, а на вече летяла - 50 млн. долара
Според Илън Мъск е съвсем реалистично себестойността на един полет с Falcon 9 да спадне до 5-6 млн. долара след около 3 години. Това, разбира се, не означава, че цените за крайните клиенти ще паднат толкова ниско за толкова кратко време. В момента изстрелването на новa Falcon 9 струва 62 млн. долара, а на вече летяла - 50 млн. долара
Според Илън Мъск е съвсем реалистично себестойността на един полет с Falcon 9 да спадне до 5-6 млн. долара след около 3 години. Това, разбира се, не означава, че цените за крайните клиенти ще паднат толкова ниско за толкова кратко време. В момента изстрелването на новa Falcon 9 струва 62 млн. долара, а на вече летяла - 50 млн. долара    ©  SpaceX
Според Илън Мъск е съвсем реалистично себестойността на един полет с Falcon 9 да спадне до 5-6 млн. долара след около 3 години. Това, разбира се, не означава, че цените за крайните клиенти ще паднат толкова ниско за толкова кратко време. В момента изстрелването на новa Falcon 9 струва 62 млн. долара, а на вече летяла - 50 млн. долара    ©  SpaceX

Компанията SpaceX успешно направи първата от осемте стъпки, нужни за завръщането на американски астронавти в Космоса на борда на американска ракета.

В петък срещу събота през нощта българско време фирмата на милиардера Илън Мъск изстреля и приземи без каквито и да било проблеми най-новата си ракета за многократна употреба Falcon 9 Block 5, която трябва да бъде сертифицирана за пилотирани полети от американската агенция NASA. Преди да изпрати с нея астронавти изпитатели в околоземна орбита, SpaceX трябва да докаже нейната безопасност, като извърши седем последователни успешни старта, без да внася сериозни промени в конструкцията й.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    realist avatar :-|
    Realist
    • + 11

    Цената за полет на нов Фалкън 9 е $62 милиона. $50 милиона е полета с преизползвана първа степен, Блок 4.

    В цената на ракетата, първата степен струва около $30 милиона, $12 милиона струва втората степен, $6 милиона струва карбоновият конус на върха на ракетата и $6 милиона струва горивото, предполетна подготовка и изстрелването на ракетата.

    Можете да си представите колко ще поевтинее полета само от неограниченото преизползване на първата степен.

    Мъск спомена в Туитър, че за приземяването на втората степен подготвят надуваем топлинен щит. По време на пресконференцията това не беше повдигано.

    За конуса има специално корабче с батут, който да хване конуса по време на полет.

    За капсулата за астронавти. Полета през август е сигурен. Спейс Екс вече изпратиха първата капсула. Този полет ще се скачи автоматично с МКС. Следва полета с екипаж през декември. Между двата полета ще има още един в който ще се тества системата за аварийно катапултиране по време на най- голямото натоварване на ракетата, наричано Max Q. Спейс Екс вече тестваха капсулата за авария на пада за изстрелване през 2015-та.

    Нередност?
  • 2
    messera avatar :-?
    Willy Messerschmitt
    • + 14

    Поклон за усилията и успехите!От "Роскосмос" вече за започнали да си търсят друго поприще....

    Нередност?
  • 3
    emil_ avatar :-|
    emil
    • + 3

    До коментар [#1] от "Realist":

    За съжаление SpaceX се набутаха в голяма каша с новата капсула. От една страна се отказаха от кацанията с двигатели, а от друга страна ги оставиха вместо спасителна кула. Трябваше още от началото да си сложат една кула, след три минути в полет да я изхвърлят и да си кацат с парашути. Сега трябва да оставят Драко двигателите защото нямат кула и ще си ги носят заедно с горивото през целия полет. Като умрял слон на гърба. Много ме е яд че така глупаво се набутаха.

    Даже не знам дали НАСА ще ги остави да кацат с това излишно гориво. Сигурно ще трябва да се освободят от него докато са в орбита, което само по себе си сигурно е и опасно и замърсяващо. Знаеш ли какво възнамеряват да правят?


    Нередност?
  • 4
    emil_ avatar :-|
    emil
    • + 4

    НАСА навремето не се престараваха с такива изисквания когато тестваха нови космически кораби. Меркюри, Джемини и Аполо полетяха с астронавти след един-два теста, а совалката направо от първия полет. И тях вече ги е разтресла яка бюрократщина и страх от провали. Направо е тъжно как се промениха след успеха на Аполо и тая голяма грешка със совалките. Направо спряха развитието на пилотираната астронавтика и се превърнаха в едни чиновници. Боб Зубрин не им цепи басма обаче и навсякъде ги кове. Дано този път поне малко да се размърдат и поне да не пречат на Мъск и Безос.

    Досега НАСА са дали бая милиарди за СЛС ракетата, а скоро ще се чудят за какво им е. Опасявам се че заради нея ще започнат да правят номера на Мъск и Безос и да се мъчат да ги бутнат защото ги правят да изглеждат скъпи, тромави и непохватни. Няма да е трудно да им правят номера защото би трябвало да са им най-големият клиент.

    Такива неща като инициативи на Мъск за собствени полети до Луната и Марс скоро ще бъдат порязани и ще му бъде обяснено, че трябва да се съобразява с тяхното темпо и стратегии. Дано дотогава той да е натрупал достатъчно сланина за да не зависи от тях.

    Нередност?
Нов коментар