Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
4 16 май 2018, 17:59, 5288 прочитания

Какво следва от изстрелването на "пътническата" ракета на SpaceX

Falcon 9 Block 5 драматично ще снижи себестойността на космическите полети през следващите три години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Dubai Aerospace поръчва 400 самолета от Airbus и Boeing

Лизинговата компания ще вложи в сделките 40 млрд. долара заради нарастващия интерес към въздушния транспорт

21 май 2018

SpaceX отложи изстрелването на "пътническата" си ракета (обновена)

Премиерният полет на Falcon 9 Block 5 ще е първата реална стъпка към изпращането на "частни астронавти" в космоса

11 май 2018

Мъск подготвя "наследника" на космическата совалка

Компанията SpaceX се готви да изстреля нова ракета, която ще върне САЩ в битката на пилотираните полети

4 май 2018

Следващите революции на SpaceX

Какви ще са по-нататъшните стъпки на Илън Мъск в завоюването на космическото пространство

23 фев 2018

SpaceX положи основите на глобална сателитна мрежа

Космическата компания на Илън Мъск изстреля първите си два тестови интернет-спътника. Ще ги последват още 4425

22 фев 2018

Полетът на Falcon Heavy на живо (обновена)

SpaceX изстреля най-мощната съществуваща космическа ракета, приземи две от трите ядра от първата й степен и изпрати колата на Мъск отвъд орбитата на Марс.

7 фев 2018

2022: Една Одисея на Марс

"Бащата" на ракетите за многократна употреба Илън Мъск планира да произведе и междупланетен космически кораб само след пет години

6 окт 2017

Илън Мъск изпраща мисия до Марс след пет години

SpaceX обещава и пътуване до всяка точка на планетата в рамките на половин час

29 сеп 2017
Компанията SpaceX успешно направи първата от осемте стъпки, нужни за завръщането на американски астронавти в Космоса на борда на американска ракета.

В петък срещу събота през нощта българско време фирмата на милиардера Илън Мъск изстреля и приземи без каквито и да било проблеми най-новата си ракета за многократна употреба Falcon 9 Block 5, която трябва да бъде сертифицирана за пилотирани полети от американската агенция NASA. Преди да изпрати с нея астронавти изпитатели в околоземна орбита, SpaceX трябва да докаже нейната безопасност, като извърши седем последователни успешни старта, без да внася сериозни промени в конструкцията й.

Според Илън Мъск пускът от петък вечер, с който бе изстрелян бангладешкият сателит Bangabandhu-1, най-вероятно ще се брои за първия от тези полети. "Това е моето разбиране, но може и да греша", коментира той пред журналисти, добавяйки по адрес на NASA: "Също като верен приятел, който наистина е загрижен за вас, те може да са като трън в задника." С един или няколко от тези седем полета в орбита трябва бъде изведена бъдещата пилотирана капсула Crew Dragon, но без хора на борда. След това космическият апарат трябва да демонстрира, че може да навлезе обратно в атмосферата, без да изгори, и да се приземи невредим на Земята, без да застраши живота на пасажерите.



Първият демонстрационен тест на Block 5 с безпилотния Crew Dragon е планиран за август т.г., но според доклад на NASA има шанс да бъде отложен във времето. По принцип SpaceX вече неколкократно са правили подобен полет, но с товарната версия на капсулата, която регулярно презарежда с провизии и апаратура Международната космическа станция по линия на държавна поръчка, възложена от NASA. Пред да качат на борда си астронавти, Falcon 9 Block 5 и Crew Dragon също така трябва да изпробват и аварийната спасителна система. Тя се задейства при опасност от експлозия, за секунди катапултира пилотирания космически кораб на километър и половина от ракетата, след което го приземява с парашути.



Космическите ракети стават като пътническата авиация

По-важното следствие от успешното изстрелване на Falcon 9 Block 5 не е толкова очевидно като предстоящите пилотирани космически полети, но ще има много по-сериозен финансов ефект върху цялата индустрия. Петата модификация на ракетата е на път драстично да намали себестойността на извеждането на товари в околоземна орбита. Block 5 за пръв път ще може да извърши до 10 последователни полета само с инспекция на апаратурата, без да има задължителен капитално-възстановителен ремонт.

Това се постига чрез използването на нови термоустойчиви материали като титан, Inconel и Pyron, както и поставянето на специален термичен щит в основата на ракетата, който предпазва от прегряване двигателите и носещата им структура (т.нар. Octaweb). "По принцип можем да направим нещо подобно (10 изстрелвания - бел. ред.) и с оптимизирания Block 4, но извършвайки огромно количество работа между два пуска", коментира Илън Мъск. Според него обаче това би отнело поне 7-10 дни, и то само ако обслужващите екипи на SpaceX бъдат сериозно пришпорени.

За разлика от предшественика си новият Block 5 поне на теория ще е готов за повторен полет в рамките на 24 часа след кацането. "Ситуацията ще бъде точно като при пътническите самолети. В общи линии взимаш ракетата от площадката за кацане, поставяш я в хоризонтално положение, прибираш краката за приземяване, закарваш я обратно до космодрума, закачаш втора степен и товар, зареждаш гориво и пак я изстрелваш", описва Мъск. Милиардерът твърди също, че "не по-късно от догодина" SpaceX ще демонстрира два орбитални полета с една и съща ракета в рамките на един и същ ден, колкото и трудно да е това.

Със средно сериозен обслужващ ремонт на всеки 10 пуска Falcon 9 Block 5 ще може да извърши "поне 100 полета преди пенсиониране, може би дори повече", убеден е основателят на SpaceX. Запитан каква ще е съдбата на ракетата, извършила премиерния полет в петък, Мъск споделя: "По ирония на съдбата ще трябва да я разглобим, за да докажем, че няма нужда повече да я разглобяваме." Така че прототипът на най-новата Falcon 9 заминава за детайлна инспекция и ще лети отново "най-рано след няколко месеца".

Мъск се надява, че към края на 2018 г. аерокосмическата корпорация напълно ще е преминала към най-новата версия на Falcon 9, като някои ракети ще са извършили три, дори четири полета. "Към края на следващата година ще видим и първата Block 5, изстрелвана 10 пъти", обобщава милиардерът. Той също така смята, че космическата флотилия на SpaceX ще наброява между 30 и 50 подобни ракети. Те ще извършат около 300 полета, преди да бъдат заменени от бъдещата космическа система Big Falcon Rocket (BFR), която един ден трябва да заведе хората на Луната и Марс. "Броят на ракетите ни напълно ще зависи от това колко от клиентите ще искат да използват новопостроени модели", коментира Мъск. Според него с времето хората постепенно ще променят настройката си и ще предпочитат Falcon 9, които вече са изстрелвани и са доказали своята надеждност, отколкото такива, които никога не са летели.



Като технически параметри двигателите на новия Falcon 9 ще могат да генерират между 8 и 10 на сто по-голяма тяга спрямо предишната версия за първата степен на ракетата и между 5 и 10 на сто - за втората. На пръв поглед това звучи като минимално увеличение на подемната сила и съответно на полезния товар. Когато обаче става за въпрос за тежката модификация Falcon Heavy, която на практика представлява три свързани Falcon 9, това означава увеличение на тягата с 24-30%. Дори в момента най-голямата ракета на SpaceX може да изведе в геостационарна орбита полезен товар от близо 27 тона, което е два пъти повече от следващата в класацията Delva VI Heavy.

Така че модификацията Block 5 ще позволи на Илън Мъск да се откъсне още по-напред в сравнение със своите съперници в космическия бизнес.

Как полетите ще поевтинеят в пъти

До момента цената на един полет с Falcon 9 беше фиксирана от SpaceX на 62 млн. долара, което е с около 30% по-малко от най-близкия конкурент. Компанията постига това най-вече поради факта, че е единствената на пазара, способна да използва многократно първата степен на ракетите си. В петък Мъск обяви пред журналисти, че вече е свалил тарифата за вече летелите Falcon 9 на 50 млн. долара. Той предвижда и драстично намаляване на себестойността на полетите до 5-6 млн. долара през следващите три години.

Това обаче не означава, че крайните цени за клиентите веднага ще паднат до толкова ниско ниво. "Трябва да си върнем разходите за разработка на технологиите и производството, трябва и да платим за Big Falcon Rocket и сателитите Starlink", уточнява Мъск. Все пак амбициозните планове за полет до Марс се измерват не в милиони, а в милиарди...

Досега политиката на Мъск беше да не опитва повече от два полета с един и същ Falcon 9. С въвеждането на Block 5 обаче това се променя. Така на практика разходите за първата степен ще се превърнат в еднократна инвестиция. Според собственика на SpaceX това е и най-скъпата част от ракетата, съставляваща около 60 на сто от себестойността на един полет. Около от 20 на сто от цената се пада на втората степен, към която се прикрепва космическият товар. Тя се ускорява до около 34-35 хил. км/ч, затова бързо изгаря при повторното навлизане в атмосферата, загрявайки се до изключително висока температура при триенето. От компанията на Мъск обаче се надяват, че в близко бъдеще може да разработят способ, с който да съхранят поне частично важните компоненти от горната част на ракетата.

Други 10 на сто от цената на едно изстрелване се падат на карбоновия контейнер с яйцевидна форма (т.нар. Fairing), който защитава космическия апарат от триенето на въздуха. В момента SpaceX експериментира различни методи и технологии, с които да уловят и използват повторно неговите две части. В това число влиза използването на спирачни планиращи парашути тип "летящо крило" и новия кораб-дрон Mr. Steven с мрежа за улавяне. Така фирмата планира да свали още около 5-6 млн. долара от цената на полетите. Оставащите 10 от себестойността са свързани със самото изстрелване, като стойността на горивото (ракетен керосин RP-1) се изчислява само на 300-400 хил. долара. "А когато честотата на полетите ни се увеличи, ще можем да постигнем допълнителна икономия от мащаба по отношение на обслужването на всеки отделен старт", обобщава Мъск.

100% за многократна употреба

Най-любопитната част от плановете на SpaceX са свързани усилията по "спасяването" на втората степен на ракетата. През следващите месеци и години експериментите в тази насока ще послужат като технологична основа за конструирането на бъдещия космически кораб от системата BFR и по-специално способите, които ще използва за забавяне и кацане. "Всъщност съм доста уверен, че може да запазим напълно втората степен и да я използваме повторно. Въпросът е само на каква цена като загуба на полезен товар", разказва Мъск.

Затова при бъдещите си полети SpaceX ще започне да събира първични данни какво се случва с горната част от ракетата, когато тя навлиза обратно в атмосферата. При всяко следващо изстрелване към втората степен ще бъде добавяна все повече и повече термична защита, докато се достигне ниво, при което космическият апарат не изгаря и евентуално може да се използва отново. "Ще научим много по темата при предстоящите полети. Но това ще е сложно, защото, когато се връща към Земята, втората степен ще лети като метеор", описва ситуацията Мъск.

Проблем вероятно ще представлява и комуникацията с кораба. Поради високата скорост носовата част на втората степен ще представлява кълбо от нагорещена плазма, която блокира връзката с наземни станции. Затова данните, които SpaceX ще събира за кацането, ще се предават... назад, към Космоса. Там сигналът ще се улавя от спътници, които обикалят около Земята. "Вероятно ще използваме за комуникация мрежата от сателити Iridium. Ще се опитаме да съберем базова информация като надморска височина, температура, състояние и цялост на корпуса и т.н., разказва Мъск и добавя: Когато успеем в това начинание, ще създадем първата орбитална транспортна система, която е 100% за многократна употреба."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

Прочетете и това

Руският олигарх Роман Абрамович остава без британска виза 1 Руският олигарх Роман Абрамович остава без британска виза

Британски депутати настояват за по-строг контрол срещу "прането на руски пари, което е част от кампания на Путин"

21 май 2018, 1056 прочитания

Ердоган агитира сред турската диаспора на предизборен митинг в Сараево Ердоган агитира сред турската диаспора на предизборен митинг в Сараево

Това засили притесненията на Брюксел, че Анкара опитва да затвърди влиянието си в Западните Балкани

21 май 2018, 672 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Диагноза: Болният човек на Европа

Италия се превръща в най-големия проблем на ЕС с ниския си растеж, високия дълг, ужасната демография и очерталото се антисистемно правителство

Откъснатият център на Балканите

Въпреки политиката и липсата на еврофондове Западните Балкани се свързват бързо помежду си и с Европа. България остава встрани

Следобедът на българската икономика

БВП запазва темпа си на растеж от 3.5%, но Европа тръгва надолу и въпросът е - кога ще я последваме

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

DA за България

Български архитекти получиха световна награда за интериорен дизайн

Ново място: Crafter

"Извинявайте, това бар ли е или магазин?"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 19.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Президентът е "за" руски газов и ядрен проект, ГЕРБ обвини Ерменков за "воден" тероризъм

Емисия

DAILY @7PM // 21.05.2018 Прочетете