Какво следва от изстрелването на "пътническата" ракета на SpaceX
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво следва от изстрелването на "пътническата" ракета на SpaceX

Според Илън Мъск е съвсем реалистично себестойността на един полет с Falcon 9 да спадне до 5-6 млн. долара след около 3 години. Това, разбира се, не означава, че цените за крайните клиенти ще паднат толкова ниско за толкова кратко време. В момента изстрелването на новa Falcon 9 струва 62 млн. долара, а на вече летяла - 50 млн. долара

Какво следва от изстрелването на "пътническата" ракета на SpaceX

Falcon 9 Block 5 драматично ще снижи себестойността на космическите полети през следващите три години

Момчил Милев
9489 прочитания

Според Илън Мъск е съвсем реалистично себестойността на един полет с Falcon 9 да спадне до 5-6 млн. долара след около 3 години. Това, разбира се, не означава, че цените за крайните клиенти ще паднат толкова ниско за толкова кратко време. В момента изстрелването на новa Falcon 9 струва 62 млн. долара, а на вече летяла - 50 млн. долара

© SpaceX


Компанията SpaceX успешно направи първата от осемте стъпки, нужни за завръщането на американски астронавти в Космоса на борда на американска ракета.

В петък срещу събота през нощта българско време фирмата на милиардера Илън Мъск изстреля и приземи без каквито и да било проблеми най-новата си ракета за многократна употреба Falcon 9 Block 5, която трябва да бъде сертифицирана за пилотирани полети от американската агенция NASA. Преди да изпрати с нея астронавти изпитатели в околоземна орбита, SpaceX трябва да докаже нейната безопасност, като извърши седем последователни успешни старта, без да внася сериозни промени в конструкцията й.

Според Илън Мъск пускът от петък вечер, с който бе изстрелян бангладешкият сателит Bangabandhu-1, най-вероятно ще се брои за първия от тези полети. "Това е моето разбиране, но може и да греша", коментира той пред журналисти, добавяйки по адрес на NASA: "Също като верен приятел, който наистина е загрижен за вас, те може да са като трън в задника." С един или няколко от тези седем полета в орбита трябва бъде изведена бъдещата пилотирана капсула Crew Dragon, но без хора на борда. След това космическият апарат трябва да демонстрира, че може да навлезе обратно в атмосферата, без да изгори, и да се приземи невредим на Земята, без да застраши живота на пасажерите.

Първият демонстрационен тест на Block 5 с безпилотния Crew Dragon е планиран за август т.г., но според доклад на NASA има шанс да бъде отложен във времето. По принцип SpaceX вече неколкократно са правили подобен полет, но с товарната версия на капсулата, която регулярно презарежда с провизии и апаратура Международната космическа станция по линия на държавна поръчка, възложена от NASA. Пред да качат на борда си астронавти, Falcon 9 Block 5 и Crew Dragon също така трябва да изпробват и аварийната спасителна система. Тя се задейства при опасност от експлозия, за секунди катапултира пилотирания космически кораб на километър и половина от ракетата, след което го приземява с парашути.

Космическите ракети стават като пътническата авиация

По-важното следствие от успешното изстрелване на Falcon 9 Block 5 не е толкова очевидно като предстоящите пилотирани космически полети, но ще има много по-сериозен финансов ефект върху цялата индустрия. Петата модификация на ракетата е на път драстично да намали себестойността на извеждането на товари в околоземна орбита. Block 5 за пръв път ще може да извърши до 10 последователни полета само с инспекция на апаратурата, без да има задължителен капитално-възстановителен ремонт.

Това се постига чрез използването на нови термоустойчиви материали като титан, Inconel и Pyron, както и поставянето на специален термичен щит в основата на ракетата, който предпазва от прегряване двигателите и носещата им структура (т.нар. Octaweb). "По принцип можем да направим нещо подобно (10 изстрелвания - бел. ред.) и с оптимизирания Block 4, но извършвайки огромно количество работа между два пуска", коментира Илън Мъск. Според него обаче това би отнело поне 7-10 дни, и то само ако обслужващите екипи на SpaceX бъдат сериозно пришпорени.

За разлика от предшественика си новият Block 5 поне на теория ще е готов за повторен полет в рамките на 24 часа след кацането. "Ситуацията ще бъде точно като при пътническите самолети. В общи линии взимаш ракетата от площадката за кацане, поставяш я в хоризонтално положение, прибираш краката за приземяване, закарваш я обратно до космодрума, закачаш втора степен и товар, зареждаш гориво и пак я изстрелваш", описва Мъск. Милиардерът твърди също, че "не по-късно от догодина" SpaceX ще демонстрира два орбитални полета с една и съща ракета в рамките на един и същ ден, колкото и трудно да е това.

Със средно сериозен обслужващ ремонт на всеки 10 пуска Falcon 9 Block 5 ще може да извърши "поне 100 полета преди пенсиониране, може би дори повече", убеден е основателят на SpaceX. Запитан каква ще е съдбата на ракетата, извършила премиерния полет в петък, Мъск споделя: "По ирония на съдбата ще трябва да я разглобим, за да докажем, че няма нужда повече да я разглобяваме." Така че прототипът на най-новата Falcon 9 заминава за детайлна инспекция и ще лети отново "най-рано след няколко месеца".

Мъск се надява, че към края на 2018 г. аерокосмическата корпорация напълно ще е преминала към най-новата версия на Falcon 9, като някои ракети ще са извършили три, дори четири полета. "Към края на следващата година ще видим и първата Block 5, изстрелвана 10 пъти", обобщава милиардерът. Той също така смята, че космическата флотилия на SpaceX ще наброява между 30 и 50 подобни ракети. Те ще извършат около 300 полета, преди да бъдат заменени от бъдещата космическа система Big Falcon Rocket (BFR), която един ден трябва да заведе хората на Луната и Марс. "Броят на ракетите ни напълно ще зависи от това колко от клиентите ще искат да използват новопостроени модели", коментира Мъск. Според него с времето хората постепенно ще променят настройката си и ще предпочитат Falcon 9, които вече са изстрелвани и са доказали своята надеждност, отколкото такива, които никога не са летели.

Като технически параметри двигателите на новия Falcon 9 ще могат да генерират между 8 и 10 на сто по-голяма тяга спрямо предишната версия за първата степен на ракетата и между 5 и 10 на сто - за втората. На пръв поглед това звучи като минимално увеличение на подемната сила и съответно на полезния товар. Когато обаче става за въпрос за тежката модификация Falcon Heavy, която на практика представлява три свързани Falcon 9, това означава увеличение на тягата с 24-30%. Дори в момента най-голямата ракета на SpaceX може да изведе в геостационарна орбита полезен товар от близо 27 тона, което е два пъти повече от следващата в класацията Delva VI Heavy.

Така че модификацията Block 5 ще позволи на Илън Мъск да се откъсне още по-напред в сравнение със своите съперници в космическия бизнес.

Как полетите ще поевтинеят в пъти

До момента цената на един полет с Falcon 9 беше фиксирана от SpaceX на 62 млн. долара, което е с около 30% по-малко от най-близкия конкурент. Компанията постига това най-вече поради факта, че е единствената на пазара, способна да използва многократно първата степен на ракетите си. В петък Мъск обяви пред журналисти, че вече е свалил тарифата за вече летелите Falcon 9 на 50 млн. долара. Той предвижда и драстично намаляване на себестойността на полетите до 5-6 млн. долара през следващите три години.

Това обаче не означава, че крайните цени за клиентите веднага ще паднат до толкова ниско ниво. "Трябва да си върнем разходите за разработка на технологиите и производството, трябва и да платим за Big Falcon Rocket и сателитите Starlink", уточнява Мъск. Все пак амбициозните планове за полет до Марс се измерват не в милиони, а в милиарди...

Досега политиката на Мъск беше да не опитва повече от два полета с един и същ Falcon 9. С въвеждането на Block 5 обаче това се променя. Така на практика разходите за първата степен ще се превърнат в еднократна инвестиция. Според собственика на SpaceX това е и най-скъпата част от ракетата, съставляваща около 60 на сто от себестойността на един полет. Около от 20 на сто от цената се пада на втората степен, към която се прикрепва космическият товар. Тя се ускорява до около 34-35 хил. км/ч, затова бързо изгаря при повторното навлизане в атмосферата, загрявайки се до изключително висока температура при триенето. От компанията на Мъск обаче се надяват, че в близко бъдеще може да разработят способ, с който да съхранят поне частично важните компоненти от горната част на ракетата.

Други 10 на сто от цената на едно изстрелване се падат на карбоновия контейнер с яйцевидна форма (т.нар. Fairing), който защитава космическия апарат от триенето на въздуха. В момента SpaceX експериментира различни методи и технологии, с които да уловят и използват повторно неговите две части. В това число влиза използването на спирачни планиращи парашути тип "летящо крило" и новия кораб-дрон Mr. Steven с мрежа за улавяне. Така фирмата планира да свали още около 5-6 млн. долара от цената на полетите. Оставащите 10 от себестойността са свързани със самото изстрелване, като стойността на горивото (ракетен керосин RP-1) се изчислява само на 300-400 хил. долара. "А когато честотата на полетите ни се увеличи, ще можем да постигнем допълнителна икономия от мащаба по отношение на обслужването на всеки отделен старт", обобщава Мъск.

100% за многократна употреба

Най-любопитната част от плановете на SpaceX са свързани усилията по "спасяването" на втората степен на ракетата. През следващите месеци и години експериментите в тази насока ще послужат като технологична основа за конструирането на бъдещия космически кораб от системата BFR и по-специално способите, които ще използва за забавяне и кацане. "Всъщност съм доста уверен, че може да запазим напълно втората степен и да я използваме повторно. Въпросът е само на каква цена като загуба на полезен товар", разказва Мъск.

Затова при бъдещите си полети SpaceX ще започне да събира първични данни какво се случва с горната част от ракетата, когато тя навлиза обратно в атмосферата. При всяко следващо изстрелване към втората степен ще бъде добавяна все повече и повече термична защита, докато се достигне ниво, при което космическият апарат не изгаря и евентуално може да се използва отново. "Ще научим много по темата при предстоящите полети. Но това ще е сложно, защото, когато се връща към Земята, втората степен ще лети като метеор", описва ситуацията Мъск.

Проблем вероятно ще представлява и комуникацията с кораба. Поради високата скорост носовата част на втората степен ще представлява кълбо от нагорещена плазма, която блокира връзката с наземни станции. Затова данните, които SpaceX ще събира за кацането, ще се предават... назад, към Космоса. Там сигналът ще се улавя от спътници, които обикалят около Земята. "Вероятно ще използваме за комуникация мрежата от сателити Iridium. Ще се опитаме да съберем базова информация като надморска височина, температура, състояние и цялост на корпуса и т.н., разказва Мъск и добавя: Когато успеем в това начинание, ще създадем първата орбитална транспортна система, която е 100% за многократна употреба."

Компанията SpaceX успешно направи първата от осемте стъпки, нужни за завръщането на американски астронавти в Космоса на борда на американска ракета.

В петък срещу събота през нощта българско време фирмата на милиардера Илън Мъск изстреля и приземи без каквито и да било проблеми най-новата си ракета за многократна употреба Falcon 9 Block 5, която трябва да бъде сертифицирана за пилотирани полети от американската агенция NASA. Преди да изпрати с нея астронавти изпитатели в околоземна орбита, SpaceX трябва да докаже нейната безопасност, като извърши седем последователни успешни старта, без да внася сериозни промени в конструкцията й.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    realist avatar :-|
    Realist

    Цената за полет на нов Фалкън 9 е $62 милиона. $50 милиона е полета с преизползвана първа степен, Блок 4.

    В цената на ракетата, първата степен струва около $30 милиона, $12 милиона струва втората степен, $6 милиона струва карбоновият конус на върха на ракетата и $6 милиона струва горивото, предполетна подготовка и изстрелването на ракетата.

    Можете да си представите колко ще поевтинее полета само от неограниченото преизползване на първата степен.

    Мъск спомена в Туитър, че за приземяването на втората степен подготвят надуваем топлинен щит. По време на пресконференцията това не беше повдигано.

    За конуса има специално корабче с батут, който да хване конуса по време на полет.

    За капсулата за астронавти. Полета през август е сигурен. Спейс Екс вече изпратиха първата капсула. Този полет ще се скачи автоматично с МКС. Следва полета с екипаж през декември. Между двата полета ще има още един в който ще се тества системата за аварийно катапултиране по време на най- голямото натоварване на ракетата, наричано Max Q. Спейс Екс вече тестваха капсулата за авария на пада за изстрелване през 2015-та.

  • 2
    messera avatar :-?
    Willy Messerschmitt

    Поклон за усилията и успехите!От "Роскосмос" вече за започнали да си търсят друго поприще....

  • 3
    emil_ avatar :-|
    emil

    До коментар [#1] от "Realist":

    За съжаление SpaceX се набутаха в голяма каша с новата капсула. От една страна се отказаха от кацанията с двигатели, а от друга страна ги оставиха вместо спасителна кула. Трябваше още от началото да си сложат една кула, след три минути в полет да я изхвърлят и да си кацат с парашути. Сега трябва да оставят Драко двигателите защото нямат кула и ще си ги носят заедно с горивото през целия полет. Като умрял слон на гърба. Много ме е яд че така глупаво се набутаха.

    Даже не знам дали НАСА ще ги остави да кацат с това излишно гориво. Сигурно ще трябва да се освободят от него докато са в орбита, което само по себе си сигурно е и опасно и замърсяващо. Знаеш ли какво възнамеряват да правят?


  • 4
    emil_ avatar :-|
    emil

    НАСА навремето не се престараваха с такива изисквания когато тестваха нови космически кораби. Меркюри, Джемини и Аполо полетяха с астронавти след един-два теста, а совалката направо от първия полет. И тях вече ги е разтресла яка бюрократщина и страх от провали. Направо е тъжно как се промениха след успеха на Аполо и тая голяма грешка със совалките. Направо спряха развитието на пилотираната астронавтика и се превърнаха в едни чиновници. Боб Зубрин не им цепи басма обаче и навсякъде ги кове. Дано този път поне малко да се размърдат и поне да не пречат на Мъск и Безос.

    Досега НАСА са дали бая милиарди за СЛС ракетата, а скоро ще се чудят за какво им е. Опасявам се че заради нея ще започнат да правят номера на Мъск и Безос и да се мъчат да ги бутнат защото ги правят да изглеждат скъпи, тромави и непохватни. Няма да е трудно да им правят номера защото би трябвало да са им най-големият клиент.

    Такива неща като инициативи на Мъск за собствени полети до Луната и Марс скоро ще бъдат порязани и ще му бъде обяснено, че трябва да се съобразява с тяхното темпо и стратегии. Дано дотогава той да е натрупал достатъчно сланина за да не зависи от тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK