С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 16 май 2018, 14:47, 8739 прочитания

Как западни компании привличат български шофьори

Превозвачи от Стара Европа отдавна се опитват да отнемат служителите на конкурентите си, а покрай идващите регулации на ЕК това се засилва

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато Европейската комисия и част от страните членки предлагат на източноевропейските превозвачи нови правила със сериозни рестрикции, когато работят в Западна Европа (т.нар. пакет "Мобилност 1", срещу който българските превозвачи в момента протестират), западните им конкуренти вече се възползват от ситуацията.

От известно време по стъклата на камионите - собственост на компании от Източна Европа, спрели за почивка на паркинги в Белгия, Франция или Германия, се закачат листовки, с които шофьорите са приканвани да започнат работа за големи западни превозвачи. Кампанията тече от доста отдавна, т.е. тя не е пряко свързана само с обсъжданото ново законодателство, но според левия евродепутат Петър Курумбашев в последно време се е засилила.


Извън това, именно в контекста на предлаганата нова регулация и протестите на българските превозвачи срещу нея, тези рекламни листовки придобиват съвсем ново значение. Действително всеки е свободен да привлича служители по начин, който намери за добре, стига да не нарушава закона. Прави впечатление обаче, че рекламата за работа на практика отговаря на всички условия, срещу които западните превозвачи протестират, а френският президент Еманюел Макрон нарича "социален дъмпинг".

На шофьорите се предлага да работят, в случая за Yusen Logistics (представител на дружеството не поиска да коментира, тъй като българският им филиал бил открит наскоро), с постоянен договор в българския филиал на компанията. Това означава, че работното им място по документи остава в България, а превозвачът най-вероятно има намерение да ги командирова оттам във Франция и Белгия. Така международната фирма си спестява голяма част от социалните осигуровки, както и заплаща много по-малко за полагаемата годишна отпуска на евентуалните си служители.

Друг странен момент е, че фирмата предлага на шофьорите й да прекарват по два уикенда месечно в централата, където те биха могли да ползват "залата за почивка, кухнята, санитарните помещения и безплатен wi-fi". Тоест глобална фирма като Yusen Logistics предлага на шофьорите почивка не в хотел или мотел, а в офиса й, който освен това изпълнява функция на склад. Също така Yusen Logistics поема цената на четири самолетни билета годишно за шофьорите, така че те да могат да се завърнат в родината си, т.е. по веднъж на три месеца.

Именно в това са обвинявани източноевропейските фирми, които заради тази практика ставали по-конкурентни от западните превозвачи. Обявата на Yusen Logistics, а и на други фирми, обаче е поредното доказателство, че командироването на служители от Източна в Западна Европа реално по-често се използва от големи международни компании. И че всъщност новото законодателство, което ЕС е на път да приеме в областта на товарните превози, просто цели да направи западните компании по-атрактивни за източноевропейските работници, което надали ще помогне на техните западни колеги.



В кампанията срещу новите регулации българските превозвачи вече неколкократно заявиха, че всъщност една от целите е западните транспортни компании да привлекат българските шофьори на работа при тях, тъй като страдат от недостиг на работна ръка. По данни на Еврокомисията от 2014 г. за състоянието на пазара на съюза в областта на автомобилния транспорт, цитирани във вторник от Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, секторът на автомобилните превози на товари в ЕС е засегнат от траен недостиг на водачи, а само в Германия през следващите 10 години се очаква да се пенсионират над 250 000 водачи на превозни средства.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Давос 2020: Първият ден мина под сянката на хвалебствията на Тръмп 2 Давос 2020: Първият ден мина под сянката на хвалебствията на Тръмп

Основните панели в началото на Световния икономически форум се фокусират върху рисковете, свързани с климатичните промени

21 яну 2020, 591 прочитания

Беларус опитва да притиска Русия с внос на норвежки петрол Беларус опитва да притиска Русия с внос на норвежки петрол

Транспортирането от Северно море и през Литва обаче го прави твърде скъп

21 яну 2020, 609 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Световната търговска организация взе соломоновско решение в спора между Airbus и Boeing

Изходът от дългата битка между двете компании удовлетворява всички страни

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10