Как западни компании привличат български шофьори

Превозвачи от Стара Европа отдавна се опитват да отнемат служителите на конкурентите си, а покрай идващите регулации на ЕК това се засилва

Докато Европейската комисия и част от страните членки предлагат на източноевропейските превозвачи нови правила със сериозни рестрикции, когато работят в Западна Европа (т.нар. пакет "Мобилност 1", срещу който българските превозвачи в момента протестират), западните им конкуренти вече се възползват от ситуацията.

От известно време по стъклата на камионите - собственост на компании от Източна Европа, спрели за почивка на паркинги в Белгия, Франция или Германия, се закачат листовки, с които шофьорите са приканвани да започнат работа за големи западни превозвачи. Кампанията тече от доста отдавна, т.е. тя не е пряко свързана само с обсъжданото ново законодателство, но според левия евродепутат Петър Курумбашев в последно време се е засилила.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov
    • - 3
    • + 2

    Е какво и е западното на тази фирма, като е регистрирана в България ? Вие какво, националността на директора ли искате да знаете? Ами ето : преуспял българин в чужбина, направил си транспортна фирма и регистрира филиал в България. Съответно наема работници по българските закони.

    Обратното също е вярно: всеки български гражданин може да регистрира фирма в Белгия и да наема работници по белгийските закони.

    Нередност?
  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 1

    Това е повече от нормално! Всеки бизнес търси начин за намаляване на разходите (по-ниски заплати и осигуровки) и увеличаване на печалбата. Т. е. Макрон иска да се пребори с практиките на европейските фирми в бранша. Няма лошо - българските шофьори биха получавали по-високи заплати!

    Нередност?
  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 1

    Това е повече от нормално! Всеки бизнес търси начин за намаляване на разходите (по-ниски заплати и осигуровки) и увеличаване на печалбата. Т. е. Макрон иска да се пребори с практиките на европейските фирми в бранша. Няма лошо - българските шофьори биха получавали по-високи заплати!

    Нередност?
  • 4
    dragomir_d avatar :-|
    Драгомир Димов
    • - 1

    "Капитал", този път статията ви е изклюìтелно тенденциозна. Регулациите в транспортния сектор са изклюìтелно необходими, и причината не е "за да обеднеят българските фирми", а за да се спазват елементарни права на труд, които българското законодателство и българските работодатели умишлено погазват, с цел нелоялно да компенсират недостатъците на българските бизнесмени! Темата е твърде обширна, за да мога да я споделя в един коментар, но ви давам следните няколко примера, за който отявлено манипулирате в статията си:
    1. Според европейското законодателство, при трансгранично командироване на служители, работодателят е длъжен да осигури поне минималните условия на труд в сектора, в т.ч. минимум минималното заплащане на труда за сектора. Сами сметнете на какви договори се работи в България, и на какви, както е посочено с обявата, в Белгия.
    2. В държави като Белгия, Холандия, Франция, Германия има санитарни норми за настаняване, и те се следят зорко! Това в никакъв случай не означава, че шофьорите спят в складове, както излиза от статията ви. Тези норми включват квадратура на човек, минумум мебели, санитарни помещения, по колко човека в стая. Убеден съм, че няма българска транспортна фирма, която да предлага такива "лукс екстри", и че българското законодателство не го предвижда. Същото важи и за самолетните билети.
    3. Направете си експеримент, и изпратете колкото искате шофьори в Холандия, например, които не говорят (добре) холандски. Аз ви гарантирам, че колкото и да има търсене на шофьори, няма да има наети такива българи. В този случай, чест им прави на фирмата, че имат желание да наемат български шофьори!
    4. Колко и какви бонуси изплащат българските превозвачи? А какви глоби налагат? Кои разходи ги броят "за сметка на шофьора"? Дори договорите, които праввят са на минималното или близко ниво, като обещават "стотинки на километър", а в последствие шофьора не може да претендира заплатата си в съда. Да питам ли по колко часа "извънредно" (т.е. нелегално) се шофира? И в крайна сметка, колко нето получава един шофьор на български превозвач?

    Нередност?
Нов коментар