С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 16 май 2018, 14:47, 7670 прочитания

Как западни компании привличат български шофьори

Превозвачи от Стара Европа отдавна се опитват да отнемат служителите на конкурентите си, а покрай идващите регулации на ЕК това се засилва

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато Европейската комисия и част от страните членки предлагат на източноевропейските превозвачи нови правила със сериозни рестрикции, когато работят в Западна Европа (т.нар. пакет "Мобилност 1", срещу който българските превозвачи в момента протестират), западните им конкуренти вече се възползват от ситуацията.

От известно време по стъклата на камионите - собственост на компании от Източна Европа, спрели за почивка на паркинги в Белгия, Франция или Германия, се закачат листовки, с които шофьорите са приканвани да започнат работа за големи западни превозвачи. Кампанията тече от доста отдавна, т.е. тя не е пряко свързана само с обсъжданото ново законодателство, но според левия евродепутат Петър Курумбашев в последно време се е засилила.


Извън това, именно в контекста на предлаганата нова регулация и протестите на българските превозвачи срещу нея, тези рекламни листовки придобиват съвсем ново значение. Действително всеки е свободен да привлича служители по начин, който намери за добре, стига да не нарушава закона. Прави впечатление обаче, че рекламата за работа на практика отговаря на всички условия, срещу които западните превозвачи протестират, а френският президент Еманюел Макрон нарича "социален дъмпинг".

На шофьорите се предлага да работят, в случая за Yusen Logistics (представител на дружеството не поиска да коментира, тъй като българският им филиал бил открит наскоро), с постоянен договор в българския филиал на компанията. Това означава, че работното им място по документи остава в България, а превозвачът най-вероятно има намерение да ги командирова оттам във Франция и Белгия. Така международната фирма си спестява голяма част от социалните осигуровки, както и заплаща много по-малко за полагаемата годишна отпуска на евентуалните си служители.

Друг странен момент е, че фирмата предлага на шофьорите й да прекарват по два уикенда месечно в централата, където те биха могли да ползват "залата за почивка, кухнята, санитарните помещения и безплатен wi-fi". Тоест глобална фирма като Yusen Logistics предлага на шофьорите почивка не в хотел или мотел, а в офиса й, който освен това изпълнява функция на склад. Също така Yusen Logistics поема цената на четири самолетни билета годишно за шофьорите, така че те да могат да се завърнат в родината си, т.е. по веднъж на три месеца.

Именно в това са обвинявани източноевропейските фирми, които заради тази практика ставали по-конкурентни от западните превозвачи. Обявата на Yusen Logistics, а и на други фирми, обаче е поредното доказателство, че командироването на служители от Източна в Западна Европа реално по-често се използва от големи международни компании. И че всъщност новото законодателство, което ЕС е на път да приеме в областта на товарните превози, просто цели да направи западните компании по-атрактивни за източноевропейските работници, което надали ще помогне на техните западни колеги.



В кампанията срещу новите регулации българските превозвачи вече неколкократно заявиха, че всъщност една от целите е западните транспортни компании да привлекат българските шофьори на работа при тях, тъй като страдат от недостиг на работна ръка. По данни на Еврокомисията от 2014 г. за състоянието на пазара на съюза в областта на автомобилния транспорт, цитирани във вторник от Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, секторът на автомобилните превози на товари в ЕС е засегнат от траен недостиг на водачи, а само в Германия през следващите 10 години се очаква да се пенсионират над 250 000 водачи на превозни средства.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Израел се готви за първия частен полет до Луната Израел се готви за първия частен полет до Луната

Еврейската държава е на път да стане петата държава, изпратила своя роботизирана сонда до естествения спътник на нашата планета

23 яну 2019, 379 прочитания

Служителите по света вярват повече на работодателите, а не на правителството, сочи проучване Служителите по света вярват повече на работодателите, а не на правителството, сочи проучване

Бизнесът трябва да води, а не да да чака политиците да предприемат нещо

22 яну 2019, 716 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Световната търговска организация взе соломоновско решение в спора между Airbus и Boeing

Изходът от дългата битка между двете компании удовлетворява всички страни

Защита за виртуалното ми "Аз"

След злоупотребите с онлайн идентичност, идват и застраховки в помощ на пострадалите

Три пазарни ефекта за България при Brexit без сделка

Въпреки че Великобритания не е ключов български пазар, Брекзит без сделка може да дестабилизира фармацевтичния сектор

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Книга: Тара Съливан - "Златното момче"

Дебютният роман на американската писателка ни представя историята на дете-албинос в Африка

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Токът на борсата рязко поевтиня, ЕК глоби Mastercard с 570 млн. евро, според прокурори OneCoin е пирамида

Емисия

DAILY @7AM // 23.01.2019 Прочетете