Как западни компании привличат български шофьори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как западни компании привличат български шофьори

Reuters

Как западни компании привличат български шофьори

Превозвачи от Стара Европа отдавна се опитват да отнемат служителите на конкурентите си, а покрай идващите регулации на ЕК това се засилва

9091 прочитания

Reuters

© Reuters


Докато Европейската комисия и част от страните членки предлагат на източноевропейските превозвачи нови правила със сериозни рестрикции, когато работят в Западна Европа (т.нар. пакет "Мобилност 1", срещу който българските превозвачи в момента протестират), западните им конкуренти вече се възползват от ситуацията.

От известно време по стъклата на камионите - собственост на компании от Източна Европа, спрели за почивка на паркинги в Белгия, Франция или Германия, се закачат листовки, с които шофьорите са приканвани да започнат работа за големи западни превозвачи. Кампанията тече от доста отдавна, т.е. тя не е пряко свързана само с обсъжданото ново законодателство, но според левия евродепутат Петър Курумбашев в последно време се е засилила.

Извън това, именно в контекста на предлаганата нова регулация и протестите на българските превозвачи срещу нея, тези рекламни листовки придобиват съвсем ново значение. Действително всеки е свободен да привлича служители по начин, който намери за добре, стига да не нарушава закона. Прави впечатление обаче, че рекламата за работа на практика отговаря на всички условия, срещу които западните превозвачи протестират, а френският президент Еманюел Макрон нарича "социален дъмпинг".

На шофьорите се предлага да работят, в случая за Yusen Logistics (представител на дружеството не поиска да коментира, тъй като българският им филиал бил открит наскоро), с постоянен договор в българския филиал на компанията. Това означава, че работното им място по документи остава в България, а превозвачът най-вероятно има намерение да ги командирова оттам във Франция и Белгия. Така международната фирма си спестява голяма част от социалните осигуровки, както и заплаща много по-малко за полагаемата годишна отпуска на евентуалните си служители.

Друг странен момент е, че фирмата предлага на шофьорите й да прекарват по два уикенда месечно в централата, където те биха могли да ползват "залата за почивка, кухнята, санитарните помещения и безплатен wi-fi". Тоест глобална фирма като Yusen Logistics предлага на шофьорите почивка не в хотел или мотел, а в офиса й, който освен това изпълнява функция на склад. Също така Yusen Logistics поема цената на четири самолетни билета годишно за шофьорите, така че те да могат да се завърнат в родината си, т.е. по веднъж на три месеца.

Именно в това са обвинявани източноевропейските фирми, които заради тази практика ставали по-конкурентни от западните превозвачи. Обявата на Yusen Logistics, а и на други фирми, обаче е поредното доказателство, че командироването на служители от Източна в Западна Европа реално по-често се използва от големи международни компании. И че всъщност новото законодателство, което ЕС е на път да приеме в областта на товарните превози, просто цели да направи западните компании по-атрактивни за източноевропейските работници, което надали ще помогне на техните западни колеги.

В кампанията срещу новите регулации българските превозвачи вече неколкократно заявиха, че всъщност една от целите е западните транспортни компании да привлекат българските шофьори на работа при тях, тъй като страдат от недостиг на работна ръка. По данни на Еврокомисията от 2014 г. за състоянието на пазара на съюза в областта на автомобилния транспорт, цитирани във вторник от Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, секторът на автомобилните превози на товари в ЕС е засегнат от траен недостиг на водачи, а само в Германия през следващите 10 години се очаква да се пенсионират над 250 000 водачи на превозни средства.

Докато Европейската комисия и част от страните членки предлагат на източноевропейските превозвачи нови правила със сериозни рестрикции, когато работят в Западна Европа (т.нар. пакет "Мобилност 1", срещу който българските превозвачи в момента протестират), западните им конкуренти вече се възползват от ситуацията.

От известно време по стъклата на камионите - собственост на компании от Източна Европа, спрели за почивка на паркинги в Белгия, Франция или Германия, се закачат листовки, с които шофьорите са приканвани да започнат работа за големи западни превозвачи. Кампанията тече от доста отдавна, т.е. тя не е пряко свързана само с обсъжданото ново законодателство, но според левия евродепутат Петър Курумбашев в последно време се е засилила.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    Е какво и е западното на тази фирма, като е регистрирана в България ? Вие какво, националността на директора ли искате да знаете? Ами ето : преуспял българин в чужбина, направил си транспортна фирма и регистрира филиал в България. Съответно наема работници по българските закони.

    Обратното също е вярно: всеки български гражданин може да регистрира фирма в Белгия и да наема работници по белгийските закони.

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Това е повече от нормално! Всеки бизнес търси начин за намаляване на разходите (по-ниски заплати и осигуровки) и увеличаване на печалбата. Т. е. Макрон иска да се пребори с практиките на европейските фирми в бранша. Няма лошо - българските шофьори биха получавали по-високи заплати!

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Това е повече от нормално! Всеки бизнес търси начин за намаляване на разходите (по-ниски заплати и осигуровки) и увеличаване на печалбата. Т. е. Макрон иска да се пребори с практиките на европейските фирми в бранша. Няма лошо - българските шофьори биха получавали по-високи заплати!

  • 4
    dragomir_d avatar :-|
    Драгомир Димов

    "Капитал", този път статията ви е изклюìтелно тенденциозна. Регулациите в транспортния сектор са изклюìтелно необходими, и причината не е "за да обеднеят българските фирми", а за да се спазват елементарни права на труд, които българското законодателство и българските работодатели умишлено погазват, с цел нелоялно да компенсират недостатъците на българските бизнесмени! Темата е твърде обширна, за да мога да я споделя в един коментар, но ви давам следните няколко примера, за който отявлено манипулирате в статията си:
    1. Според европейското законодателство, при трансгранично командироване на служители, работодателят е длъжен да осигури поне минималните условия на труд в сектора, в т.ч. минимум минималното заплащане на труда за сектора. Сами сметнете на какви договори се работи в България, и на какви, както е посочено с обявата, в Белгия.
    2. В държави като Белгия, Холандия, Франция, Германия има санитарни норми за настаняване, и те се следят зорко! Това в никакъв случай не означава, че шофьорите спят в складове, както излиза от статията ви. Тези норми включват квадратура на човек, минумум мебели, санитарни помещения, по колко човека в стая. Убеден съм, че няма българска транспортна фирма, която да предлага такива "лукс екстри", и че българското законодателство не го предвижда. Същото важи и за самолетните билети.
    3. Направете си експеримент, и изпратете колкото искате шофьори в Холандия, например, които не говорят (добре) холандски. Аз ви гарантирам, че колкото и да има търсене на шофьори, няма да има наети такива българи. В този случай, чест им прави на фирмата, че имат желание да наемат български шофьори!
    4. Колко и какви бонуси изплащат българските превозвачи? А какви глоби налагат? Кои разходи ги броят "за сметка на шофьора"? Дори договорите, които праввят са на минималното или близко ниво, като обещават "стотинки на километър", а в последствие шофьора не може да претендира заплатата си в съда. Да питам ли по колко часа "извънредно" (т.е. нелегално) се шофира? И в крайна сметка, колко нето получава един шофьор на български превозвач?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK