Българската балканиада

С доза късмет и добро изиграване на картите Борисов може да припише успех за Западните Балкани. По-важното е България наистина да се свърже със съседите си

Амбицията на София да запише като успех на председателството започването на преговори с Албания се сблъсква с резервите на Франция
Амбицията на София да запише като успех на председателството започването на преговори с Албания се сблъсква с резервите на Франция
Амбицията на София да запише като успех на председателството започването на преговори с Албания се сблъсква с резервите на Франция    ©  Reuters
Амбицията на София да запише като успех на председателството започването на преговори с Албания се сблъсква с резервите на Франция    ©  Reuters

Темата накратко

- На срещата ЕС-Западни Балкани в София чудеса нямаше как да се случат.

- Ясно е, че ЕС не желае да се обвързва нито с обещания за приемане на страни, които очевидно не са готови, нито с много пари.

- За България най-важното е след шумотевицата темата "Западни Балкани" да не заглъхне нито в ЕС, нито в коридорите на родната администрация.

През април гръцкият външен министър Никос Кодзиас кацна в Скопие за среща с македонския си колега Никола Димитров. Ако тази новина не ви се струва важна, то вероятно не сте в течение на така типичните за Балканите непримирими междусъседски спорове. Ключовото в случая е, че Кодзиас е първият гръцки политик от 2006 г. насам, взел разстоянието между двете столици със самолет вместо с автомобил. Причината е, че Скопие се съгласи да смени името на летището си. То вече не се казва "Александър Велики" и съответно Атина свали табуто нейни официални представители да кацат там. Финално решение за името на Македония обаче още няма.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    qed35563938 avatar :-|
    qed35563938
    • - 1
    • + 4

    "По-важното е България наистина да се свърже със съседите си"

    Не по-малко важно е България да се свърже и със съседите си, които вече са членки на ЕС, защото между София, Букурещ и Солун/Атина няма нито автомагистрала, нито бърза ЖП-линия.

    И като се говори за Западните Балкани, трябва да се мисли на 90% за Сърбия и Македония, които са наши съседи и чието членство ще има най-силен икономически ефект за нас. Най-голямата глупост е "Западните Балкани" да се поставят в пакет и за тях да се говори като за едно цяло. Никакъв шанс няма мафиотски псевдодържавици като Косово, Албания, Черна Гора или БиХ да бъдат допуснати до Съюза в близките 15 години. Ако ги слагаме в пакет, това значи да се пречи на Сърбия и Македония.

    Щом искат свързване със Сърбия, то защо ще правят скоростен път от София до Калотина, вместо истинска магистрала? И защо не се говори нищо за бърза и удвоена ЖП-линия София-Белград?

    Колкото до Македония - там в момента се изгражда магистрала Скопие-Щип и скоростен път Щип-Кочани. Какво прави България за да свърже тия проекти с нашата магистрала Струма през Благоевград и така най-лесно да съедини двете държави по шосе?
    ЖП-линията през Кюстендил не може да отговаря на скоростите за 21 век поради тежкия терен и ще се ползва единствено за товарни превози. Търсят ли са алтернативи на това трасе с цел да се изгради ЖП-връзка, която да е по-адекватна за времето си? Не бива да се робува на стари грешки и да се действа по инерция.

    Нередност?
  • 2
    subaru avatar :-|
    subaru
    • + 1

    Темата за незнайно защо наречените "Западни Балкани", спаси българското председателство. Защото на практика като държава - членка нямаше какво друго стойностно да предложим. Което е добре. Вероятно България натрупа и някакъв временен актив пред Сърбия/сателита на Русия и истинския "троянски кон"/, БЮРМ, БХ, "държавата" Косово, Албания и Черна Гора. По обективни причини/очевидни за всеки непредубеден/ обаче, в близките поне 50г. нито една от тях няма никакъв шанс да стане държава - членка на ЕС. И те, тези парчета/без Албания/ от бивша Югославия, знаят това много добре. Както много добре го знае и ЕС. Последното купе на последния вагон на последния влак го заеха България и Румъния. Добрата новина е, че все пак има някакъв диалог. Не случайно и акцента от перспективата за "членство и присъединяване" в началото на председателството еволюира до "Свързаност" – транспортна, енергийна, цифрова, образователна и други"
    Което наистина е важно. Сърбия например се "свърза" с държавата - членка на ЕС и НАТО България, с магистрала/действаща/. А държавата - членка България ще се свърже от другата страна със Сърбия със "скоростен път", който още е в проект.....
    Следващото председателство на Австрия ще затвори темата за много дълго време.

    Нередност?
Нов коментар