Мумийно кафяво
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мумийно кафяво

Harvard Art College

Мумийно кафяво

Част от колекцията от пигменти в Музея на изкуството в Харвард разказва легенди

3810 прочитания

Harvard Art College

© Harvard Art College


В лабораторията със стъклен таван на петия етаж на Музея на изкуството в Харвард сред картините и предметите на различни етапи на анализ и реставрация е и портретът в цял ръст на испанския крал Филип III от ХVII век, дело на дворцовия художник Хуан Пантоха де ла Крус. От монархическата одежда до подредената му коса - цялото произведение е нарисувано почти изцяло в нюанси на кафявото.

Пред репортер на сайта artsy.net специалистът по консервация и изследовател Нараян Хандекер обяснява, че кафявите пигменти са доста скучни за анализ и обикновено са едни и същи - тъмнокафяво и червеникаво. Произвеждани са от два природни минерала, които всеки художник - от пещерите до Рембранд, е използвал.

Източник: Harvard Art College

Но изследванията на Хандекар показват, че един от кафявите пигменти не е толкова монотонен и се среща доста по-рядко - мумийното кафяво. Получаван е чрез остъргване на египетски мумии. Добиването му е започнало през ХVI век и е продължило до 60-те години на миналия век, когато доставката на балсамирани тела най-накрая е прекратена.

Историческите записи потвърждават, че художниците са купували боята, но според Хандекар изследователите все още не са намерили произведение, което категорично потвърждава използването на този пигмент. Новооткрит опис на инвентар на живописеца Де ла Крус обаче включва и мумийното кафяво сред неговите запаси. Ако сведението е точно, портретът на Филип III ще е първата потвърдена употреба на пигмента в произведение на изкуството.

Хандекар ръководи Центъра за консервационни и технически изследвания в Харвард, където заедно с екип от 20 учени и специалисти по консервация отговаря за проучването и съхраняването на около 250 000 произведения на изкуството и предмети, собственост на университетските музеи - от древногръцки монети през египетски амулети до скулптури на Константин Бранкузи (световноизвестен скулптор от румънски произход от началото на ХХ век, един от създателите на минимализма).

Източник: Harvard Art College

В продължение на десетилетие ученият е бил попечител на Forbes Pigment Collection - около 2500 прахообразни пигмента, съхранявани в стъклени съдове с всякакви форми и размери. Наред с няколко екземпляра на мумийното кафяво има и други, чиито истории на практика са легенда. Тирско лилавото например - древна финикийска боя, един грам от която се произвеждал от 10 000 мекотели, била открита от кучето на Херкулес, докато ровело по брега. Индийското жълто пък, което се добивало от урината на крави, хранени само с листа от манго, в началото на ХХ век е забранено от британското правителство на основание, че производството му представлява жестокост спрямо животните. А ултрамаринът от мини за скъпоценни камъни в Афганистан, някога бил по-ценен от златото.

Но колекцията е много повече от шкаф с любопитни факти. Тя е най-колоритната част от проекта за модернизиране на грижата за съхранение на произведения на изкуството в САЩ от миналия век, ръководен от човек на име Едуард Уолдо Форбс.

Източник: Harvard Art College

В лабораторията със стъклен таван на петия етаж на Музея на изкуството в Харвард сред картините и предметите на различни етапи на анализ и реставрация е и портретът в цял ръст на испанския крал Филип III от ХVII век, дело на дворцовия художник Хуан Пантоха де ла Крус. От монархическата одежда до подредената му коса - цялото произведение е нарисувано почти изцяло в нюанси на кафявото.

Пред репортер на сайта artsy.net специалистът по консервация и изследовател Нараян Хандекер обяснява, че кафявите пигменти са доста скучни за анализ и обикновено са едни и същи - тъмнокафяво и червеникаво. Произвеждани са от два природни минерала, които всеки художник - от пещерите до Рембранд, е използвал.

Източник: Harvard Art College

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK