С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 май 2018, 9:00, 1846 прочитания

Мартина Ларкин: Участието на частния сектор е ключово за проектите на Западните Балкани

Ръководителят "Регионални стратегии" за Европа и Азия на Световния икономически форум пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Миналата седмица в София Световният икономически форум организира дискусия на тема "Стратегически диалог за Западните Балкани". Вижте какво каза Мартина Ларкин – ръководител "Регионални стратегии" за Европа и Азия на организацията, преди срещата пред "Капитал":

Кои са основните пречки пред увеличаването на търговията в региона на Западните Балкани?


- Този проблем има две страни. Определено страните от Западните Балкани могат да направят повече по отношение на износа си като дял от брутния вътрешен продукт (БВП). В момента числото за региона е около 40%, което е наполовина по-малко спрямо други европейски държави. Важно е регионът да бъде отворен за търговия – както към държави от Западните Балкани, така и по принцип.

През 2017 г. беше лансирана идея за регионална икономическа зона, която би засилила търговията и инвестициите. Важно е Западните Балкани да работят заедно по тези линии, но също така и по създаването на работни места, развитието на умения, изследователска дейност – всички тези сфери, които имат нужда от растеж, не само заради възможността за влизане в ЕС, но и защото ще стимулират по-добро развитие на региона.

Някои проекти в региона, особено в инфраструктурата – например небезизвестният Паневропейски транспортен коридор 8, остават на хартия дълго време. Какво е нужно, за да се задвижат те? Дължи ли се това единствено на липсата на финансиране, или има и други причини?



- Финансирането определено е ключово, но смятам, че най-важното е да бъде привлечен частния сектор и инвеститорите, които да ускорят тези проекти. Бизнес лидерите са тези, които могат да помогнат е приоритизирането и подкрепата на проектите, но също така да подчертаят колко важни са те не само на хартия. Те са тези, които могат да помогнат за създаване на работни места, растеж и по-конкурентна среда за инвестиции в района.

Какви мерки са нужни, за да бъдат привлечени инвеститорите?

- Частният сектор показва голям интерес да се включи в дискусията и да инвестира в региона. Това очевидно не е най-големият пазар, но е интересен, особено за съседни държави. Всяко едно от тези усилия – като срещата ни в София, са изключително важни за засилването на диалога между публичния и частния сектор. Така че подкрепата на подобни инициативи е ключова.

Тема на форума е и овластяването на следващото поколение лидери. Това е донякъде проблемно, имайки предвид липсата на квалифицирана работна ръка в района, но и в други държави на Европа.

- Този проблем само ще се изостря в бъдеще защото технологичната трансформация ще застраши работниците и самите професии. Проблемът с преквалифицирането на работната ръка не е уникален за Западните Балкани, но смятам, че малките държави могат да покажат лидерски умения – те вече го направиха по отношение на дигиталната трансформация. Такива държави имат голямото предимство да са по-гъвкави и могат да задвижат трансформацията по много интересен начин – пример е проектът Digital Serbia. Ако подобен проект се случи в рамките на целия регион, ще има положителен ефект върху младежката безработица и приобщаващия растеж, както и ще допринесе за по-нататъшната стабилизация и развитието на Балканите.

Интервюто взе Йоанна Иванова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Железопътните амбиции на Европа 4 Железопътните амбиции на Европа

Пътуването с влак на континента става все по-популярно, но цената и качеството на услугата варират в различните страни

18 яну 2020, 1889 прочитания

Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена) 1 Гледайте как SpaceX взривява "пътническа" ракета на живо (обновена)

Първите частни астронавти проведоха "суха тренировка" преди финалния авариен тест на капсулата Crew Dragon днес

18 яну 2020, 3397 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
САЩ поискаха мащабни промени от Иран или ще последват санкции

Държавният секретар Майк Помпео изброи 12 искания, които да са част от ново ядрено споразумение

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10