SpaceX "под налягане"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

SpaceX "под налягане"

Преди да качи астронавти на Falcon 9, NASA иска ракетата да бъде оборудвана с по-добри резервоари под налягане (COPV), които да съхраняват суперохладения керосин и втечнения кислород, захранващи двигателите

SpaceX "под налягане"

NASA няма да признае първия полет на Falcon 9 Block 5 при сертифицирането на ракетата за полети с астронавти в Космоса

Момчил Милев
8260 прочитания

Преди да качи астронавти на Falcon 9, NASA иска ракетата да бъде оборудвана с по-добри резервоари под налягане (COPV), които да съхраняват суперохладения керосин и втечнения кислород, захранващи двигателите

© SpaceX


На 11 май частната космическа компания SpaceX за първи път изстреля и приземи своята революционна ракета за многократна употреба Falcon 9 Block 5, която след около половин година трябва да започне да транспортира американски астронавти до Международната космическа станция. Преди обаче това да стане факт, системата трябва да бъде сертифицирана за пилотирани полети от щатската космическа агенция NASA. Което, изглежда, няма да стане без спънки и дискретни удари под пояса от страна на конкурентите.

Преди да качи хора на борда си, Falcon 9 трябва да извърши седем последователни изстрелвания в т.нар. замразена конфигурация, тоест без да прави каквито и да е значителни конструктивни промени в ракетата си. За съжаление обаче премиерният пуск на Block 5 от началото на този месец няма да се брои въпреки уверенията на Илън Мъск часове преди старта, че ще се (с уточнението, че "това е моето разбиране, но може и да греша").

Причината е, че NASA иска ракетата да бъде оборудвана с по-добри резервоари под налягане (COPV), които да съхраняват ракетния керосин и втечнения кислород, захранващи двигателите. Именно подсигуреността на тези цистерни е основното притеснение на щатската космическа агенция при сертифицирането на пилотирани полети с Falcon 9. И това не е съвсем без основание: през септември 2016 г. един от въпросните резервоари на ракетата експлодира малко преди изстрелването, след като свръхохладеният втечнен кислород е реагирал с обшивката от въглеродни влакна и е предизвиквал самозапалване.

Инцидентът отпреди две години и половина е и основният аргумент, използван от противниците на Мъск - както в NASA, така и сред конкурентните космически компании, които са основните губещи от възхода на SpaceX. Като основен аргумент те изтъкват обстоятелството, че до момента при изстрелването на Falcon 9 компанията следва т.нар. процедура load and go - зарежда горивото непосредствено преди старта и то в суперохладена форма. Така компанията на Мъск успява да побере в резервоарите по-голямо количество и съответно увеличава товароподемността на ракетата. Според опонентите на Мъск рисковата страна на тази процедура е, че екипажът на пилотираната капсула трябва да е качен на борда преди или докато трае зареждането, което повишава опасността за живота на астронавтите.

Преди премиерния полет на Falcon 9 Block 5 собственикът на SpaceX се опита да разсее съмненията, които витаят около сигурността на резервоарите и процедурата "load and go". "Смятам, че този въпрос е доста преувеличен", коментира Мъск и добави, че всъщност компанията му не е принудена задължително да пълни резервоарите, след като хората са на борда. "Определено може да заредим горивото и след това астронавтите да се качат в капсулата Dragon. Но не смятам, че това ще е нужно", твърди той.

Според Мъск новият тип резервоари, който се използва в Block 5, "е най-модерният съд под налягане, създаван някога от човечеството", който е минал "през толкова тестове, че вече съм им загубил бройката". Ако съдим по официалните изявления на NASA обаче, SpaceX явно не са успели да инсталират в срок последната версия на цистерната под налягане. Мъск твърди, че в момента SpaceX и NASA "водят дълбока дискусия по въпроса" и в краен случай компанията му има готовност да премине от резервоар, направен от подсилен карбон с алуминиеви ребра, към сферичен съд от металната сплав Inconel. "Очевидно конкурентите ни искат да вдигнат шум около това, но лично аз не виждам риск от гледна точка на използваните материали", обобщава Мъск и добавя, че при възможно най-лошия сценарий и опасност от експлозия капсулата с астронавти за секунди може да бъде изстреляна на километър и половина чрез аварийната катапултна система, задвижвана от осем двигателя SuperDraco.

Въпреки че няма да зачетат премиерния полет на Falcon 9 Block 5 в процедурата за сертифициране за превоз на астронавти, от NASA все пак официално коментират, че "първият полет е важна стъпка към провеждането на пилотирана мисия до Международната космическа станция по-късно тази година". По план SpaceX трябва да изстреля ракетата с дистанционно управлявана капсула Crew Dragon през август, да тества аварийната й система в реални условия и след това да я изпробва с двама пилоти на борда през декември. И ако от SpaceX не преувеличават, че най-новата им ракета технически може да извърши два пуска в рамките на 24 часа, компанията не би трябвало да има проблем да се вмести в графика и до края на 2018 г. да направи нужните за сертифицирането седем последователни полета в "замразена конфигурация".

Иначе антикампанията на всички стари играчи в космическия бранш срещу Block 5 е логична и закономерна - ракетата има потенциал да снижи драматично цената за извеждане на товари в Космоса. Според обещанията на SpaceX първата степен на новата орбитална система ще може да бъде изстрелвана до 10 пъти, преминавайки само през рутинна инспекция, и до 100 пъти със средноголям капитален ремонт на всеки 10 полета. По груби оценки именно първата степен е най-скъпата част от ракетата, съставлявайки около 60% от себестойността й.

Дори в момента SpaceX държи най-ниски цени в бранша – полет на нова Falcon 9 e 62 млн. долара, а на вече използвана – 50 млн. Цената на най-близкия конкурент за изстрелване с аналогични параметри е около 90-100 млн. долара. Също така според Илън Мъск компанията му работи по технологии за повторно използване на карбоновия носов конус (т.нар. Fairing), както и на втората степен на ракетата, които може да снижат себестойността на пусковете до 5-6 млн. долара след около 3 години. И когато един ден (дори по-късно от предвиденото) всичко това стане факт, консервативните конкуренти в ракетния бранш ще имат сериозно основание да се притесняват за бъдещето си.

На 11 май частната космическа компания SpaceX за първи път изстреля и приземи своята революционна ракета за многократна употреба Falcon 9 Block 5, която след около половин година трябва да започне да транспортира американски астронавти до Международната космическа станция. Преди обаче това да стане факт, системата трябва да бъде сертифицирана за пилотирани полети от щатската космическа агенция NASA. Което, изглежда, няма да стане без спънки и дискретни удари под пояса от страна на конкурентите.

Преди да качи хора на борда си, Falcon 9 трябва да извърши седем последователни изстрелвания в т.нар. замразена конфигурация, тоест без да прави каквито и да е значителни конструктивни промени в ракетата си. За съжаление обаче премиерният пуск на Block 5 от началото на този месец няма да се брои въпреки уверенията на Илън Мъск часове преди старта, че ще се (с уточнението, че "това е моето разбиране, но може и да греша").


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Стискам палци на Мъск, светът има нужда от новатори като него, за да върви напред!

  • 2
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    ще се оправят, напоследък всяка седмица имат старт - това изискване не ми изглежда като голяма спънка


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK