Електроколите могат да намалят със 100 млрд. долара данъците от горивата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електроколите могат да намалят със 100 млрд. долара данъците от горивата

Reuters

Електроколите могат да намалят със 100 млрд. долара данъците от горивата

Правителствата по света могат да се лишат от тези средства до 2030 г., прогнозира Международната агенция по енергетика

3319 прочитания

Reuters

© Reuters


Правителствата по света биха изгубили до 100 млрд. долара под формата на данъци и акцизи върху горивата до 2030 г. в резултат на активното прилагането на политики, насърчаващи употребата на електрически автомобили. Според най-амбициозния сценарий на Международната агенция по енергетика (MAE), ако до 2030 г. 30% от продажбите на нови коли са електрически, правителствата ще се откажат от приходи от акцизи на горива на стойност 92 млрд. долара, съобщава Financial Times.

Ако тази прогноза се сбъдне, на ден ще се потребява с 4.8 млн. барела петрол по-малко. Това обаче ще е само 5% от глобалното търсене на суровината, което означава, че въпреки това петролът ще запази ролята си на глобално гориво за транспорт за години напред.

В най-лошия случай

Според по-консервативната прогноза, която взима предвид сегашните правителствени политики, изгубените приходи се оценяват на 47 млрд. долара до 2030 г., дори когато електрическите коли заместят 2.6 млн. барела петрол.

Предвижданията на МАЕ идват във време, в което правителства и градски управи обмислят фискалните последици и тези за околната среда, стимулирайки продажбите на електрическите коли в опит да се намалят вредните въглеродни емисии и да се подобри качеството на въздуха в градовете.

Великобритания и Франция обявиха, че от 2040 г. ще забранят продажбите на коли на дизел и бензин. Китай и Германия също обмислят подобни мерки. В доклада се отбелязва, че забраните на отделни градове също могат да ускорят процеса на преход.

Въпреки тези прогнози засега електрическите автомобили формират малка част от целия автопарк. Миналата година бяха продадени 1 млн. електрически коли, като по този начин общият им брой е 3 млн., което все още е само 1% от глобалните продажби.

Скутерите стават все по-популярни

Според прогнозите на МАЕ електрическите автобуси и двуколесните превозни средства като скутерите ще надминат по брой леките коли с батерии.

До 2030 г. се очаква 40% от двуколесните превозни средства в света да бъдат електрически. Това е провокирано от нуждата на Китай и Индия за чисти превозни средства, които могат да се движат в натоварени градски зони. МАЕ очаква продажбите на електрическите коли да достигнат 21.5 млн., или почти една пета от глобалните продажби.

Financial Times припомня, че в момента има политически импулс за стимулиране на продажбите на електрическите автомобили, водещ до инвестиции във фабрики за батерии, което пък означава, че цените на колите ще продължават да падат. Едно от важните заключения на доклада е, че това би имало положителен ефект върху двуколесните превозни средства и автобусите, което доказва, че има потенциал за разрастване извън автомобилите.

Правителствата по света биха изгубили до 100 млрд. долара под формата на данъци и акцизи върху горивата до 2030 г. в резултат на активното прилагането на политики, насърчаващи употребата на електрически автомобили. Според най-амбициозния сценарий на Международната агенция по енергетика (MAE), ако до 2030 г. 30% от продажбите на нови коли са електрически, правителствата ще се откажат от приходи от акцизи на горива на стойност 92 млрд. долара, съобщава Financial Times.

Ако тази прогноза се сбъдне, на ден ще се потребява с 4.8 млн. барела петрол по-малко. Това обаче ще е само 5% от глобалното търсене на суровината, което означава, че въпреки това петролът ще запази ролята си на глобално гориво за транспорт за години напред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Без да се задълбочавам особено имам две бързи и въпросителни забележки:

    - тези 100-ина млрд. долара на ден ли са, на седмица ли, на какво? Няма как да е общо за следващите 10-12 години, особено като се подразбира, че става дума за всички правителства "по всички земни кълбета"!

    - не виждам в текста обяснение как точно правителствата ще го преживеят този спад в приходите си. Все пак и децата на площадката знаят, че болшинството национални бюджети са с дефицити дори и при сегашните приходи от акцизи. Та, с какво и как ще пълнят и тази дупка? Само не ми казвайте нещо утопично от сорта на "намалени разходи за здравеопазване поради подобряване на качеството на въздуха в градовете"!

  • 2
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    $100 милиарда са капка в морето, ако е (както предполагам) за всички страни за една година! Но пък не звучи много оптимистично намаляване на потреблението на петрол само с 5%! Но пък е добро начало.

  • 3
    ggggggggggg avatar :-|
    ggggggggggg

    До коментар [#2] от "vassilun":

    Бих казал песимистично.

  • 4
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    А със колко ще намалят разходите за лечение на астма, рак на белите дробове, сърдечни заболявания. Също и разходите за справяне със климатичните промени. А и тези за въоръжаване за защита от Русия?

  • 5
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    П.С. Затова Фандъка не иска велоалеи и качествен ГТ :-Д


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.