Коронавирус в България и по света
2 1 юни 2018, 15:24, 8223 прочитания

Неуловимата девета планета

В периферията на Слънчевата система нещо размества орбитата на небесните тела и астрономите се състезават да разберат какво точно е това

За всички, родени през ХХ век, картата на Слънчевата система изглеждаше ясна – започваше откъм Слънцето с Меркурий и завършваше с Плутон. Всичко девет планети, с имената на римски богове. През 2006 г. обаче Плутон беше разжалван. Международният астрономически съюз прие по-строги изисквания и тя беше понижена до "планета-джудже". Така официално големите небесни тела, които обикалят около Слънцето станаха осем.

Сега обаче има възможност броят на планетите да стане отново девет. Няколко различни наблюдения показват, че в пояса на Кайпер – огромно поле в периферията на Слънчевата система, за което досега се смяташе, че има предимно малки небесни тела – астероиди и планети-джуджета, може би има нещо много по-голямо. Изчисленията на астрономите дават основания да се предположи, че то е с маса близо 10 пъти по-голяма от земната – достатъчно голямо, за да привлича в орбита около себе си по-малки обекти. Намира се на десет до 20 пъти по-голямо разстояние от Плутон.

Последното сериозно доказателство за деветата планета е откритият преди три години астероид, наречен BP519, който се носи из пояса на Кайпер. Неговата орбита е елиптична, което предполага, че нещо с много голяма маса го притегля към себе си.

"Доста съм развълнуван от новия обект", казва пред списание Popular Science астрономът от Калифорнийския технически институт Майк Браун – един от първите хора, които описват хипотезата за деветата планета. Неговите предположения се потвърждават и от скоро публикувано изследване от Мичиганския университет, в което също се описва изключително необичайната орбита на астероида.

За нея има и други теоретични обяснения. Орбитата на астероида например може да е повлияна от самотна звезда, която в момента минава близо до Слънчевата система. Нито едно алтернативно обяснение обаче не пасва толкова добре, колкото наличието на девета планета. "В момента това е най-вероятният виновник", казва Джулиет Бекър от Мичиганския университет.

Засега астрономите са предпазливи и казват, че имат нужда от много повече доказателства и не могат да обявят официално деветата планета, преди да има директни наблюдения. Все пак нещо толкова голямо би следвало и да се вижда. Проблемът е, че се намира на разстояние 450 пъти по-голямо от това между Слънцето и Земята. "Само един обект не е достатъчно доказателство – имаме нужда от още няколко десетки", казва Майк Браун.

Новите наблюдения обаче са напълно достатъчни, за да привлекат вниманието на астрономи от цял свят. Кандидатите да открият нова планета в Слънчевата система са много и през следващите години фокусът на много хора ще бъде да разберат какво точно размества астероидите на няколко милиарда километра от Земята. Състезанието за деветата планета вече започна.

Недостигът на предпазни средства доведе до "модерно пиратство" 1 Недостигът на предпазни средства доведе до "модерно пиратство"