С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 4 юни 2018, 16:48, 3415 прочитания

Полша започна проучване за строеж на най-големия европейски авиационен хъб

Начинанието е много амбициозно и с много неизвестни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Президентът на Полша даде разпореждане да започне процес за строителство на ново летище в страната с амбиция то да стане едно от най-натоварените в Европа и света. Централният комуникационен аеропорт (CPK) трябва да обслужва до 45 милиона пътници на първата фаза, а в окончателния вариант броят им може да надхвърли 100 милиона души.

В момента само едно летище в света - "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта, САЩ - отчита поток от пътници над 100 милиона души. По официални данни лондонското "Хийтроу" (най-натовареното в Европа) отчита за миналата година 78 млн. пътници.


Международното летище "Фредерик Шопен" във Варшава е обслужило през 2017 г. близо 16 милиона пътници (малко повече от това в Прага) и се смята, че това е пределът на възможностите му. То е открито през 1934 г., разрушено е по време на Втората световна война, а през последните няколко години в модернизацията му бяха вложени нови средства. Намира се на 10 км от центъра на столицата и обслужва над 300 полета всеки ден.

Концепцията за транспортен хъб в тази част на Европа бе приветствана от IATA като "визионерска" и "гледаща към бъдещето", тъй като в Европа вече има забавяне на скоростта, с която се обработват пътници за полет. Идеята се вписва добре и в стратегията на националния превозвач LOT, който бе спасен с публични средства от фалит през 2012 г., откри няколко нови линии до далечни места като Астана и Лос Анджелис, а през 2018 г. планира нови 12 дестинации, сред които е и Сингапур.

Проектът има и сериозни противници, според които той е символ на грандоманските идеи на управляващите и ще е в ожесточена конкуренция с новото летище на Берлин едва на около 500 км на запад. Полша има няколко много активни регионални летища, които може да загинат, когато заработи централният хъб. Освен това подобни транзитни центрове са силно зависими от международни полети - предимно тези на дълги разстояния, и ако пътниците продължат да използват познати места като Франкфурт, Париж или Амстердам, цялото начинание ще се окаже губещо.



Все още не е определено точното място на СРК, но като най-вероятно се посочва пространство от около 3000 хектара в района на Стануславув между Варшава и Лодз. На това място (около 40 км от столицата) летището ще се намира на не повече от два часа и половина път от всички големи полския градове без Шчечин, който е близо до границата с Германия.

Реалното строителство би трябвало да започне в края на 2019 г. Преди това през 2018 г. трябва да се определи максималното покритие на инвестиционния район (в момента той е малко над 66 кв. км), да се проведат обществени обсъждания и да се публикува доклад за проекта. След това започва година и половина за преговори на инвеститорите с жителите на района и собствениците на терени.

За 2019 г. е планиран вторият етап - официално определяне на обхвата на бъдещото летище с два варианта за разположението му и приключване на преговорите с местното население. През 2020 г. окончателно трябва да се посочи къде ще е СРК и терените да станат собственост на държавата.

Летището, на което ще има и жп гара и бизнес център, трябва да заработи през 2027 г. и да започне изграждане на подвеждаща към него инфраструктура с капацитет да поема 100 милиона пътници годишно. Предварителните изчисления поставят инвестициите в рамките на 30-35 милиарда злоти (7.2-8.4 млрд. евро), включително за шосейна и жп инфраструктура.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какви са залозите на Европейските избори 6 Какви са залозите на Европейските избори

Какво да гледаме в отделните страни членки, когато следим резултатите от гласуването за Европейски парламент

25 май 2019, 4066 прочитания

Какво означава оставката на Тереза Мей 12 Какво означава оставката на Тереза Мей

Неяснотите около Brexit засега само се увеличават, Борис Джонсън е фаворит за нов премиер на Великобритания

24 май 2019, 4500 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Може ли Словения да тръгне по пътя на Унгария и Полша

Антиимигрантска партия спечели парламентарните избори в страната, но се очаква трудно да състави правителство

Скъпа БНТ

Без публичност за финансовото състояние на БНТ конкурсът за генерален директор е безсмислен

Как трамваите влязоха в Google

Разписанията на градския транспорт в София станаха достъпни в Google Maps, но без съдействието на Столичната община

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Златният Кокошка

"Кокошка – експресионист, мигрант и европеец" е едно от централните събития в културния афиш на Виена този сезон