С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 4 юни 2018, 16:48, 2919 прочитания

Полша започна проучване за строеж на най-големия европейски авиационен хъб

Начинанието е много амбициозно и с много неизвестни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Президентът на Полша даде разпореждане да започне процес за строителство на ново летище в страната с амбиция то да стане едно от най-натоварените в Европа и света. Централният комуникационен аеропорт (CPK) трябва да обслужва до 45 милиона пътници на първата фаза, а в окончателния вариант броят им може да надхвърли 100 милиона души.

В момента само едно летище в света - "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта, САЩ - отчита поток от пътници над 100 милиона души. По официални данни лондонското "Хийтроу" (най-натовареното в Европа) отчита за миналата година 78 млн. пътници.

Международното летище "Фредерик Шопен" във Варшава е обслужило през 2017 г. близо 16 милиона пътници (малко повече от това в Прага) и се смята, че това е пределът на възможностите му. То е открито през 1934 г., разрушено е по време на Втората световна война, а през последните няколко години в модернизацията му бяха вложени нови средства. Намира се на 10 км от центъра на столицата и обслужва над 300 полета всеки ден.

Концепцията за транспортен хъб в тази част на Европа бе приветствана от IATA като "визионерска" и "гледаща към бъдещето", тъй като в Европа вече има забавяне на скоростта, с която се обработват пътници за полет. Идеята се вписва добре и в стратегията на националния превозвач LOT, който бе спасен с публични средства от фалит през 2012 г., откри няколко нови линии до далечни места като Астана и Лос Анджелис, а през 2018 г. планира нови 12 дестинации, сред които е и Сингапур.

Проектът има и сериозни противници, според които той е символ на грандоманските идеи на управляващите и ще е в ожесточена конкуренция с новото летище на Берлин едва на около 500 км на запад. Полша има няколко много активни регионални летища, които може да загинат, когато заработи централният хъб. Освен това подобни транзитни центрове са силно зависими от международни полети - предимно тези на дълги разстояния, и ако пътниците продължат да използват познати места като Франкфурт, Париж или Амстердам, цялото начинание ще се окаже губещо.



Все още не е определено точното място на СРК, но като най-вероятно се посочва пространство от около 3000 хектара в района на Стануславув между Варшава и Лодз. На това място (около 40 км от столицата) летището ще се намира на не повече от два часа и половина път от всички големи полския градове без Шчечин, който е близо до границата с Германия.

Реалното строителство би трябвало да започне в края на 2019 г. Преди това през 2018 г. трябва да се определи максималното покритие на инвестиционния район (в момента той е малко над 66 кв. км), да се проведат обществени обсъждания и да се публикува доклад за проекта. След това започва година и половина за преговори на инвеститорите с жителите на района и собствениците на терени.

За 2019 г. е планиран вторият етап - официално определяне на обхвата на бъдещото летище с два варианта за разположението му и приключване на преговорите с местното население. През 2020 г. окончателно трябва да се посочи къде ще е СРК и терените да станат собственост на държавата.

Летището, на което ще има и жп гара и бизнес център, трябва да заработи през 2027 г. и да започне изграждане на подвеждаща към него инфраструктура с капацитет да поема 100 милиона пътници годишно. Предварителните изчисления поставят инвестициите в рамките на 30-35 милиарда злоти (7.2-8.4 млрд. евро), включително за шосейна и жп инфраструктура.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Марек Татала: Политиката на полското правителство е заплаха за растежа Марек Татала: Политиката на полското правителство е заплаха за растежа

Икономистът и вицепрезидент на Форума за гражданско развитие (FOR Foundation) пред "Капитал"

19 окт 2018, 414 прочитания

Голямото църковно поражение на Путин Голямото църковно поражение на Путин

Най-сериозната загуба за Русия във войната срещу Украйна дойде от неочаквано място - религиозния фронт

19 окт 2018, 1249 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Може ли Словения да тръгне по пътя на Унгария и Полша

Антиимигрантска партия спечели парламентарните избори в страната, но се очаква трудно да състави правителство

Последни мъки преди развода

Финалното решение по условията за напускане на ЕС от Великобритания се отлага

Пропуканата витрина на ГЕРБ

Скандалът с ремонтите в София постави въпроса за модела, по който се управлява столицата

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Албания - балканска приказка

Красота и изненада отвъд клишетата на 600 км от София

20 въпроса: Йордан Дъбов

Тази есен кафе брандът Dabov отбелязва 10-годишнината си

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 20.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Как "Джи Пи груп" стана най-големият строител

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 19.10.2018 Прочетете