С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
5 4 юни 2018, 16:48, 2102 прочитания

Полша започна проучване за строеж на най-големия европейски авиационен хъб

Начинанието е много амбициозно и с много неизвестни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Президентът на Полша даде разпореждане да започне процес за строителство на ново летище в страната с амбиция то да стане едно от най-натоварените в Европа и света. Централният комуникационен аеропорт (CPK) трябва да обслужва до 45 милиона пътници на първата фаза, а в окончателния вариант броят им може да надхвърли 100 милиона души.

В момента само едно летище в света - "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта, САЩ - отчита поток от пътници над 100 милиона души. По официални данни лондонското "Хийтроу" (най-натовареното в Европа) отчита за миналата година 78 млн. пътници.

Международното летище "Фредерик Шопен" във Варшава е обслужило през 2017 г. близо 16 милиона пътници (малко повече от това в Прага) и се смята, че това е пределът на възможностите му. То е открито през 1934 г., разрушено е по време на Втората световна война, а през последните няколко години в модернизацията му бяха вложени нови средства. Намира се на 10 км от центъра на столицата и обслужва над 300 полета всеки ден.

Концепцията за транспортен хъб в тази част на Европа бе приветствана от IATA като "визионерска" и "гледаща към бъдещето", тъй като в Европа вече има забавяне на скоростта, с която се обработват пътници за полет. Идеята се вписва добре и в стратегията на националния превозвач LOT, който бе спасен с публични средства от фалит през 2012 г., откри няколко нови линии до далечни места като Астана и Лос Анджелис, а през 2018 г. планира нови 12 дестинации, сред които е и Сингапур.

Проектът има и сериозни противници, според които той е символ на грандоманските идеи на управляващите и ще е в ожесточена конкуренция с новото летище на Берлин едва на около 500 км на запад. Полша има няколко много активни регионални летища, които може да загинат, когато заработи централният хъб. Освен това подобни транзитни центрове са силно зависими от международни полети - предимно тези на дълги разстояния, и ако пътниците продължат да използват познати места като Франкфурт, Париж или Амстердам, цялото начинание ще се окаже губещо.



Все още не е определено точното място на СРК, но като най-вероятно се посочва пространство от около 3000 хектара в района на Стануславув между Варшава и Лодз. На това място (около 40 км от столицата) летището ще се намира на не повече от два часа и половина път от всички големи полския градове без Шчечин, който е близо до границата с Германия.

Реалното строителство би трябвало да започне в края на 2019 г. Преди това през 2018 г. трябва да се определи максималното покритие на инвестиционния район (в момента той е малко над 66 кв. км), да се проведат обществени обсъждания и да се публикува доклад за проекта. След това започва година и половина за преговори на инвеститорите с жителите на района и собствениците на терени.

За 2019 г. е планиран вторият етап - официално определяне на обхвата на бъдещото летище с два варианта за разположението му и приключване на преговорите с местното население. През 2020 г. окончателно трябва да се посочи къде ще е СРК и терените да станат собственост на държавата.

Летището, на което ще има и жп гара и бизнес център, трябва да заработи през 2027 г. и да започне изграждане на подвеждаща към него инфраструктура с капацитет да поема 100 милиона пътници годишно. Предварителните изчисления поставят инвестициите в рамките на 30-35 милиарда злоти (7.2-8.4 млрд. евро), включително за шосейна и жп инфраструктура.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германия иска засилени проверки на вътрешните граници на ЕС Германия иска засилени проверки на вътрешните граници на ЕС

Берлин оказва натиск на страните членки да приемат обратно бежанци, които са регистрирани на тяхна територия

21 юни 2018, 655 прочитания

Европейските компании продължават да срещат съществени трудности в Китай Европейските компании продължават да срещат съществени трудности в Китай

Регулаторни бариери, ограничения за пазарен достъп и неравностойно отношение спъват бизнеса, посочва доклад на Търговската камара на ЕС в Китай

21 юни 2018, 606 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Може ли Словения да тръгне по пътя на Унгария и Полша

Антиимигрантска партия спечели парламентарните избори в страната, но се очаква трудно да състави правителство

Ужилването "Корал"

Потвърденото от няколко места наличие на дюни в обхвата на проекта за мащабен комплекс зад плажа на бившия къмпинг създава сериозни проблеми за инвеститора

Наемаш или не

С 20% ръст на наемите за една година, сделките са намаляли двойно, а наемателите търсят по-евтини варианти

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Убийството на свещения елен"

Колин Фарел и Никол Кидман в гръцки арт филм, сниман в Синсинати

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 24

Капитал

Брой 24 // 16.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Европейците остават в Лондон след Brexit, Италия се скара с Германия за бежанците

Емисия

DAILY @7PM // 21.06.2018 Прочетете