С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 5 юни 2018, 14:27, 21635 прочитания

Пирова победа за тираджиите

Европейският парламент подкрепя нови ограничения, които, ако бъдат приети, ще ударят сериозно българските превозвачи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Краткотрайно се оказа усещането за победа у българските евродепутати след вчерашното гласуване на позицията на Европейския парламент за изискванията към условията на работа на шофьорите на камиони. Малко по-късно стана ясно, че междувременно са предложени и подкрепени нови ограничения, които, ако бъдат приети окончателно, ще ударят сериозно българските превозвачи.

Ликуване


"Това, което, според мен най-пълно обрисува случилото се в комисията по транспорт днес, е абсолютна и безусловна капитулация на пакета "Макрон" и пълна победа за българската позиция тук", съобщи в понеделник в прессъобщение евродепутът от Европейската народна партия Андрей Новаков (ГЕРБ). Оказва се обаче, че докато той е водил битка срещу едни промени, колегите му в транспортната комисия на ЕП са успели да прокарат далеч по-ограничаващи условия.

Европейската комисия, която единствена има право да прави законодателни инициативи, предлагаше шофьорите на товарни камиони от международния превоз да са длъжни да вземат седемдневна почивка на всеки три седмици, вместо това да става, както сега, на десет седмици. Освен това ЕК предлагаше те да бъдат задължени по време на тази почивка да се завръщат в местата на постоянната им адресна регистрация, така че да прекарват пълноценен отдих в семейната си среда.

Допълнително ЕК настояваше шофьорите да нямат право да прекарват краткосрочната си седмична почивка в кабините на камионите си, а при каботаж (т.е. превоз на стоки между две точки в друга държава) те да получават такова заплащане, каквото получават местните им колеги.



Тези изисквания бяха изцяло насочени срещу компаниите от Източна Европа и се прокарваха от френския президент Еманюел Макрон като част от борбата му срещу т.нар. социален дъмпинг.

Често превозвачите осъществяват дълги курсове, използвайки ги да се конкурират за превози и на западните пазари. Техни предимства са както по-ниските ставки на техните служители (които все пак са в пъти по-високи от ставките в родните им страни), така и готовността им да работят при по-лоши условия спрямо западните им колеги. С изискванията за завръщане на работниците, заплащане на хотели и по-високи надници, ЕК на практика цели да премахне конкурентните предимства на източните фирми.

Предложенията обаче са спорни. Например изискването за завръщане в родните места за почивка е в директно противоречие с Договора за ЕС, който постановява свобода на придвижване и като цяло нарушава принципа на единния пазар, в който всеки може свободно да търгува.

Така че, когато вчера Комисията по транспорта в ЕП гласува своята позиция, че шофьорите не е нужно да се завръщат по родните си места на всеки три седмици, а могат да прекарват полагаемата си отпуска където пожелаят, това беше изтълкувано като сериозна победа от депутатите от източните страни членки. "Мнението на голяма част от колегите се промени - коментира за "Капитал" Новаков - те видяха, че ние сме на страната на здравия разум."

"Законът на Макрон бе разбит на парчета", пък победно заяви в прессъобщение депутатът Ангел Джамбазки (ВМРО), който не е член на транспортната комисия, но участва в заседанията като заместващ депутат.

Удар изневиделица

Както се оказа обаче, с поправка в друг регламент – за общите правила в транспорта, депутатите от ЕП са прокарали много сериозни ограничения в нова форма. Тя беше предложена от германския ляв депутат Исмаил Ертуг.

"Камионите... трябва да извършват, като част от договор за превоз, поне едно разтоварване или натоварване на стоки на всеки три седмици в страната, в която те са установени."

Мотивът за тази поправка е, че по този начин ще се ликвидира практиката на фиктивни компании, които са регистрирани в една страна, но наемат работници в друга. Фиктивните компании, които нямат реален бизнес в страната, в която са регистрирани, няма да могат да отговорят на условието да правят реални курсове до нея. Компаниите - пощенски кутии се използват основно от западни компании, които искат достъп до по-евтина работна, но поправката ще удари основно транспортните фирми от Източна Европа, които сега ще имат нови разходи.

Приетият текст от ЕП всъщност е много по-голямо ограничение за превозвачите. Ако той бъде одобрен финално, те ще трябва да връщат не само служителите си, но и камионите си на всеки три седмици. Освен това те ще трябва да представят и договори за превози към страната си по регистрация, така че да не могат фиктивно да ги връщат само за да спазят триседмичното ограничение. Допълнително компаниите ще трябва да покажат, че имат достатъчно паркоместа за камионите си на своя бизнес адрес.

От българските членове на ЕП за този текст пръв сигнализира левият евродепутат Петър Курумбашев (БСП) късно вечерта в понеделник, след като гласуването вече беше приключило. По-късно той иронизира германския си колега Ертуг: "Ако шофьорът може да е носталгичен към своето семейство, то на камиона защо му е мъчно и защо той трябва да се върне?". Курумбашев допълни, че изискването за връщане на камионите противоречи и законодателството за борба с климатичните промени, тъй като тяхното разкарване между страните членки води до по-големи емисии на парникови газове.

Другите текстове, гласувана от комисията по транспорта на ЕП, са ограниченията за каботажа.

Каботаж вече ще може да бъде извършван само в рамките на седем дни след приключване на международен курс. Самият каботажен превоз не може да надхвърля 48 часа и ще бъде разрешен само ако съвпада с курса на камиона. Тоест, ако един български превозвач вози стоки от България към Франция, той няма да може да се отклони към Холандия, където да направи курс между Ротердам и Амстердам примерно. Освен това ЕП се съгласява и с мнението на ЕК, че часовете, през които се извършва каботажът, ще трябва да се заплащат на шофьора по ставките на страната, където се извършва превозът.

Единствената отстъпка за превозвачите от Източна Европа, която депутатите гласуваха, е по отношение на командироването на шофьорите. ЕК предлагаше след три дни престой в трета държава шофьорите да получават заплащане според местните ставки. Евродепутатите предлагат това изискване да отпадне и да се прилага само ако камионите извършават каботаж. Причината е, че ако една фирма извършва редовни превози между България и Германия е нормално нейните шофьори да бъдат поне по три дни в месеца в чужбина, което автоматично щеше да повиши техните дневни ставки. Особено гласовите бяха депутатите от страни като Чехия. Чешки фирми активно осъществяват превози за околните страни и щяха сериозно да бъдат ударени от подобно правило.

За Петър Курумбашев целта на приетите поправки е да изолират западните пазари от конкуренцията на фирмите в Източна Европа. Подобни правила няма например при автобусните превози. Сред левия депутат причината е просто - големите компании в автобусните превози са западни, докато в товарните превози за източни.

Сега позицията на транспортната комисия трябва да бъде гласувана в пленарната зала на европарламента, а след това предстоят преговори между ЕП и страните членки. Във всеки един от тези етапи може да има промени в приетите текстове. Очаква се новите правила да бъдат приети в края на тази година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мария Габриел ще отговаря за изследванията и образованието 7 Мария Габриел ще отговаря за изследванията и образованието

Новата длъжност на българския комисар обединява два съществуващи ресора и сериозен бюджет, но има слаба политическа тежест

10 сеп 2019, 3847 прочитания

В навечерието на новата еврокомисия В навечерието на новата еврокомисия

Мария Габриел най-вероятно ще поеме ресора образование и култура, но фризиран с допълнителни акценти

9 сеп 2019, 2552 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Европейски съюз" Затваряне
Падат и цените на телефоните разговори между страните членки

Брюксел налага таван от 19 евроцента на минута при обаждане от една страна в друга страна от ЕС

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10