С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 юни 2018, 11:39, 3677 прочитания

Полските компании поглеждат на Запад в търсене на печалби

Големият вътрешен пазар е една от причините полските компании да не търсят международно разрастване през първите години на прехода към капитализъм през 90-те години на миналия век

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
4.63 млрд. евро е пазарната капитализация на модната група Reserved
През по-голямата част от трите десетилетия откакто Полша "прегърна" капитализма, полските компании, които искат да се разраснат в чужбина, обикновено поемат на Изток. Все по-често се случва обаче те да поглеждат и на Запад.

Най-яркият пример за това е стъпването на модната марка Reserved, собственост на полската група LPP, на британския пазар през миналaта година, пише Financial Times. Основана през 1991 г., компанията с централа в Гданск се е превърнала в една от 20-те най-големи компании в Полша. От 2001 г. е публична компания, чиито акции се търгуват на Варшавската фондова борса, а пазарната капитализация на модната група възлиза на 17 млрд. злоти (4.63 млрд. евро).


Портфолиото на LPP включва пет модни марки: Reserved, Cropp, House, Mohito и Sinsay, а в началото на 2016 г. групата пусна в продажба и колекции от първия си премиум бранд – Tallinder. Към днешна дата LPP управлява над 1600 магазина в 18 страни, включително България, сред които обектите на марката Reserved са близо 500.

Плановете

Когато компанията за пръв път решава да се разрасне в чужбина, тя се фокусира върху Централна и Източна Европа, тъй като в региона започват да се появяват големите търговски центрове, имащи за цел да се справят с нарастващото частно потребление след падането на Желязната завеса.



Но с нарастването на групата – приходите й за последното десетилетие са се увеличили повече от 5 пъти, като достигнаха 7 млрд. злоти през 2017 г., приоритетите й започнаха да се променят. През 2014 г. LPP влезе и на германския пазар, а от компанията заявиха, че следващият етап от развитието й ще зависи от представянето в Западна Европа.

"За да изградим международна марка, трябва да присъстваме не само в Централна Европа, но и на главните улици на западните модни столици като Лондон, Париж и Милано", каза говорител на компанията.

LPP не е единствената

Модната група не е единствената, която се ориентира към западните пазари. Двете най-големи банки в страната - PKO и Pekao, обявиха, че работят по плановете си да започнат операции във Великобритания, където живеят близо милион поляци.

Производителят на ремаркета за камиони Wielton купи германския си конкурент Langendorf. Мебелната група Nowy Styl е придобила германски и швейцарски фирми през последните пет години. Полските преки чуждестранни инвестиции в ЕС-15 (с изключение на Люксембург) са се увеличили с 60% до 5.8 млрд. злоти между 2011 и 2016 г., сочат данни от Unctad - аналитичното звено към ООН.

"Това, което сме забелязали през последните две или три години, е, че все повече и повече полски групи търсят възможности в Западна Европа или дори в САЩ", каза Олга Грайер-Сидонс, анализатор в PwC.

Голям вътрешен пазар

Полският вътрешен пазар наброява близо 40 млн. души, а също така е и един от най-бързо развиващите се. Големият вътрешен пазар е една от причините полските компании да не търсят международно разрастване през първите години на прехода към капитализъм през 90-те години на миналия век.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на всички компании в България през 2018 г. нарастват до 360 млрд. лв. Приходите на всички компании в България през 2018 г. нарастват до 360 млрд. лв.

По данни на НАП печалбата на дружествата се увеличава с 2.7%. Класацията на "Капитал" на най-големите компании също показва силен ръст в оборотите с 9%, но по-слаби печалби

16 юни 2019, 1100 прочитания

Как компаниите се справят с изменението на климата Как компаниите се справят с изменението на климата

Предприетите действия варират от пълно отричане на проблема, през неохотно ангажиране до смели амбиции

16 юни 2019, 632 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Руската петролна индустрия процъфтява въпреки санкциите

Производителите на оборудване работят на пълни обороти

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Несподелената любов на Fiat Chrysler

Сливането на Fiat Chrysler и Renault не се случи, а причините за това са няколко

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."