Полските компании поглеждат на Запад в търсене на печалби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полските компании поглеждат на Запад в търсене на печалби

Модната група Reserved не е единствената, която се ориентира към западните пазари

Полските компании поглеждат на Запад в търсене на печалби

Големият вътрешен пазар е една от причините полските компании да не търсят международно разрастване през първите години на прехода към капитализъм през 90-те години на миналия век

4072 прочитания

Модната група Reserved не е единствената, която се ориентира към западните пазари

© Reserved


4.63 млрд. евро е пазарната капитализация на модната група Reserved

През по-голямата част от трите десетилетия откакто Полша "прегърна" капитализма, полските компании, които искат да се разраснат в чужбина, обикновено поемат на Изток. Все по-често се случва обаче те да поглеждат и на Запад.

Най-яркият пример за това е стъпването на модната марка Reserved, собственост на полската група LPP, на британския пазар през миналaта година, пише Financial Times. Основана през 1991 г., компанията с централа в Гданск се е превърнала в една от 20-те най-големи компании в Полша. От 2001 г. е публична компания, чиито акции се търгуват на Варшавската фондова борса, а пазарната капитализация на модната група възлиза на 17 млрд. злоти (4.63 млрд. евро).

Портфолиото на LPP включва пет модни марки: Reserved, Cropp, House, Mohito и Sinsay, а в началото на 2016 г. групата пусна в продажба и колекции от първия си премиум бранд – Tallinder. Към днешна дата LPP управлява над 1600 магазина в 18 страни, включително България, сред които обектите на марката Reserved са близо 500.

Плановете

Когато компанията за пръв път решава да се разрасне в чужбина, тя се фокусира върху Централна и Източна Европа, тъй като в региона започват да се появяват големите търговски центрове, имащи за цел да се справят с нарастващото частно потребление след падането на Желязната завеса.

Но с нарастването на групата – приходите й за последното десетилетие са се увеличили повече от 5 пъти, като достигнаха 7 млрд. злоти през 2017 г., приоритетите й започнаха да се променят. През 2014 г. LPP влезе и на германския пазар, а от компанията заявиха, че следващият етап от развитието й ще зависи от представянето в Западна Европа.

"За да изградим международна марка, трябва да присъстваме не само в Централна Европа, но и на главните улици на западните модни столици като Лондон, Париж и Милано", каза говорител на компанията.

LPP не е единствената

Модната група не е единствената, която се ориентира към западните пазари. Двете най-големи банки в страната - PKO и Pekao, обявиха, че работят по плановете си да започнат операции във Великобритания, където живеят близо милион поляци.

Производителят на ремаркета за камиони Wielton купи германския си конкурент Langendorf. Мебелната група Nowy Styl е придобила германски и швейцарски фирми през последните пет години. Полските преки чуждестранни инвестиции в ЕС-15 (с изключение на Люксембург) са се увеличили с 60% до 5.8 млрд. злоти между 2011 и 2016 г., сочат данни от Unctad - аналитичното звено към ООН.

"Това, което сме забелязали през последните две или три години, е, че все повече и повече полски групи търсят възможности в Западна Европа или дори в САЩ", каза Олга Грайер-Сидонс, анализатор в PwC.

Голям вътрешен пазар

Полският вътрешен пазар наброява близо 40 млн. души, а също така е и един от най-бързо развиващите се. Големият вътрешен пазар е една от причините полските компании да не търсят международно разрастване през първите години на прехода към капитализъм през 90-те години на миналия век.

4.63 млрд. евро е пазарната капитализация на модната група Reserved

През по-голямата част от трите десетилетия откакто Полша "прегърна" капитализма, полските компании, които искат да се разраснат в чужбина, обикновено поемат на Изток. Все по-често се случва обаче те да поглеждат и на Запад.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK