Защо Ким отиде в Сингапур с китайски самолет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо Ким отиде в Сингапур с китайски самолет

Reuters

Защо Ким отиде в Сингапур с китайски самолет

Другият вариант беше севернокорейският лидер да пристигне за срещата си с Доналд Тръмп с 30-годишен съветски "Ил"

13286 прочитания

Reuters

© Reuters


Разстоянието от Вашингтон до Сингапур (15 594 км) е повече от три пъти по-голямо, отколкото от Пхенян до Сингапур (4749 км.). Технически погледнато обаче, полетът бе по-голямо предизвикателство за лидера на Северна Корея Ким Чен-Ун, отколкото за президента на САЩ Доналд Тръмп.

За правителствения самолет на президента на САЩ се знае достатъчно: модифициран "Боинг-747" с противорадиационна защита, операционна зала и пълна функционалност във въздуха, включително възможността за президента да комуникира по време на полет с когото си пожелае, а и самият полет може да продължи без презареждане повече от 15 часа (12 хил. км).

За самолета на Ким Чен-Ун се знае по-малко, но достатъчно. Лидерът на Северна Корея разполага с два "Ил-62М", произведени съответно през 1985 и 1988 г. Съветският реактивен самолет е бил някога гордост за авиокомпанията "Аэрофлот" и през 1960-те е бил оценяван като съвременен и конкурентен на западните варианти самолет с далечина на полета около 10 хил. км. През 2018 г. мястото на "Ил-62" обаче е по-скоро в музея или в цеха за претопяване.

Вероятно това е причината Ким да избере да лети до Сингапур с друго, по-съвременно, но чуждо возило. В крайна сметка вчера той пристигна за срещата с китайски "Боинг 747". Според южнокорейската агенция "Йонхап" става въпрос за самолет, използван от китайското правителство за висши официални лица, включително президента Си Дзинпин.

За последно севернокорейският правителствен "Ил-62М" (единият от двата на разположение) беше забелязан в Далиан (Китай) преди месец, когато Ким се срещна за втори път със Си Дзинпин.

По света и у нас

Лидерите на Северна Корея - основателят на държавата Ким Ир-Сен, а след това и синът му Ким Чен-Ир (бащата на сегашния Ким) рядко са пътували извън Северна Корея, а когато са го правили, е било по принцип със специален брониран влак. Този влак е стигнал чак до България през лятото на 1975 г., когато Ким Ир-Сен е посрещнат от Тодор Живков на перона на току-що построената нова Централна гара в София - същата, която се ползва и сега.

Единственият полет извън страната на правителствения севернокорейски "Ил-62М" е именно краткият полет до Далиан, 360 км. Един над шестчасов полет над вода до Сингапур вероятно би бил предизвикателство.

Оперирането на "Ил-62М" по пътнически направления в Европа и Северна Америка е забранено от средата на 1990-те години, тъй като двигателите на самолета са изключително шумни, а освен това гълтат 50% повече гориво, отколкото съвременните самолети. Пак по същото време (1995 г.) е произведен последният "Ил-62М". Двата самолета, с които разполага Ким, са повече от 30 г. в експлотация. Но пък са използвани рядко, което показва ниско ниво на износеност, а освен това са със сигурност добре поддържани. Вътрешното обзавеждане на тези самолети е по-скромно от това на президента на САЩ, но въпреки това Ким разполага с пълен комфорт по време на полет - спалня с душ и всички удобства, дневна, кухня, кабинет и заседателна зала, в която могат да се настанят около 20 души.

Ти лети, лети

Един от уязвимите елементи на "Ил-62М" от гледна точка на съвременната авиация е уникалната конструкция на самолета в която всичките (четири) реактивни двигателя са разположени в опашката - по два отляво и отдясно. Такава конструкция е била новаторска за времето си, но носи рискове поради силно изместения към опашката център на тежестта. Поради тази причина "Ил-62М" разполага със специално шаси с едно колело под опашката, което се спуска при приземяване. Иначе е възможно предницата на самолета да се изправи във въздуха, а опашката да опре до пистата при 250 км в час със съответните последствия. При полети на празен "Ил-62М" в средата на самолета е разположен резервоар, който може да поеме до 4 тона вода за баласт и да се избегне споменатият риск от накланяне назад.

Друг уникален за "Ил-62М" елемент е това, че самолетът се управлява механично чрез сложна система от натегнати стоманени кабели, лебедки, лостове и други механични приспособления. Това изисква прилагането на определена физическа сила от пилота по време на полет. За сравнение - управлението на съвременните самолети е изцяло компютъризирано и се осъществява прецизно с електродвигатели, разположени в непосредствена близост до елементите на управлението (елерони, крила, опашка и т.н.), пилотът само трябва да даде необходимата команда чрез компютъра.

Предимство за "Ил-62М" по време на полет е, че разположението на двигателите в опашката осигурява по-добра стабилност на самолета по време на буря или турбуленция. Необичаен елемент е, че налягането вътре в самолета се поддържа като нивото на земната повърхност, докато при повечето съвременни самолети налягането вътре е по-ниско. Надеждността на "Ил-62М" е съпоставима със западните самолети от неговото поколение, но е значително по-ниска, отколкото на съвременните самолети. До 2009 г. са станали 24 сериозни катастрофи с "Ил-62" и стотици жертви.

Накратко казано - обяснимо е защо Ким Чен-Ун е решил да си спести вълнуващите часове на полет преди историческата му среща с Доналд Тръмп и да избере да лети с китайския самолет, дори това да влиза в противоречие със севернокорейската концепция "чучхе", в основата на която са понятията за пълна независимост и самодостатъчност. Освен Ким единствените двама държавни глави, които също ползват "Ил-62М", са в Африка - тези на Гамбия и Судан.

Фотограф: Капитал
Източник: Reuters

Разстоянието от Вашингтон до Сингапур (15 594 км) е повече от три пъти по-голямо, отколкото от Пхенян до Сингапур (4749 км.). Технически погледнато обаче, полетът бе по-голямо предизвикателство за лидера на Северна Корея Ким Чен-Ун, отколкото за президента на САЩ Доналд Тръмп.

За правителствения самолет на президента на САЩ се знае достатъчно: модифициран "Боинг-747" с противорадиационна защита, операционна зала и пълна функционалност във въздуха, включително възможността за президента да комуникира по време на полет с когото си пожелае, а и самият полет може да продължи без презареждане повече от 15 часа (12 хил. км).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Няма ли някой съветски симпатизант да ни обясни защо Ил-62 са по-добри от Боинг 747 ?

  • 2
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Аз се надявах да пристигне с влак, ама трябваше да тръгне 1 седмица по-рано :)

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "rainbou1":

    Пред божеството - корейски лидер не е невъзможно стоманата да се подреди във формата на релси насред океана.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK