Защо Ким отиде в Сингапур с китайски самолет

Другият вариант беше севернокорейският лидер да пристигне за срещата си с Доналд Тръмп с 30-годишен съветски "Ил"

Разстоянието от Вашингтон до Сингапур (15 594 км) е повече от три пъти по-голямо, отколкото от Пхенян до Сингапур (4749 км.). Технически погледнато обаче, полетът бе по-голямо предизвикателство за лидера на Северна Корея Ким Чен-Ун, отколкото за президента на САЩ Доналд Тръмп.

За правителствения самолет на президента на САЩ се знае достатъчно: модифициран "Боинг-747" с противорадиационна защита, операционна зала и пълна функционалност във въздуха, включително възможността за президента да комуникира по време на полет с когото си пожелае, а и самият полет може да продължи без презареждане повече от 15 часа (12 хил. км).

За самолета на Ким Чен-Ун се знае по-малко, но достатъчно. Лидерът на Северна Корея разполага с два "Ил-62М", произведени съответно през 1985 и 1988 г. Съветският реактивен самолет е бил някога гордост за авиокомпанията "Аэрофлот" и през 1960-те е бил оценяван като съвременен и конкурентен на западните варианти самолет с далечина на полета около 10 хил. км. През 2018 г. мястото на "Ил-62" обаче е по-скоро в музея или в цеха за претопяване.

Вероятно това е причината Ким да избере да лети до Сингапур с друго, по-съвременно, но чуждо возило. В крайна сметка вчера той пристигна за срещата с китайски "Боинг 747". Според южнокорейската агенция "Йонхап" става въпрос за самолет, използван от китайското правителство за висши официални лица, включително президента Си Дзинпин.

За последно севернокорейският правителствен "Ил-62М" (единият от двата на разположение) беше забелязан в Далиан (Китай) преди месец, когато Ким се срещна за втори път със Си Дзинпин.

По света и у нас

Лидерите на Северна Корея - основателят на държавата Ким Ир-Сен, а след това и синът му Ким Чен-Ир (бащата на сегашния Ким) рядко са пътували извън Северна Корея, а когато са го правили, е било по принцип със специален брониран влак. Този влак е стигнал чак до България през лятото на 1975 г., когато Ким Ир-Сен е посрещнат от Тодор Живков на перона на току-що построената нова Централна гара в София - същата, която се ползва и сега.

Единственият полет извън страната на правителствения севернокорейски "Ил-62М" е именно краткият полет до Далиан, 360 км. Един над шестчасов полет над вода до Сингапур вероятно би бил предизвикателство.

Оперирането на "Ил-62М" по пътнически направления в Европа и Северна Америка е забранено от средата на 1990-те години, тъй като двигателите на самолета са изключително шумни, а освен това гълтат 50% повече гориво, отколкото съвременните самолети. Пак по същото време (1995 г.) е произведен последният "Ил-62М". Двата самолета, с които разполага Ким, са повече от 30 г. в експлотация. Но пък са използвани рядко, което показва ниско ниво на износеност, а освен това са със сигурност добре поддържани. Вътрешното обзавеждане на тези самолети е по-скромно от това на президента на САЩ, но въпреки това Ким разполага с пълен комфорт по време на полет - спалня с душ и всички удобства, дневна, кухня, кабинет и заседателна зала, в която могат да се настанят около 20 души.

Ти лети, лети

Един от уязвимите елементи на "Ил-62М" от гледна точка на съвременната авиация е уникалната конструкция на самолета в която всичките (четири) реактивни двигателя са разположени в опашката - по два отляво и отдясно. Такава конструкция е била новаторска за времето си, но носи рискове поради силно изместения към опашката център на тежестта. Поради тази причина "Ил-62М" разполага със специално шаси с едно колело под опашката, което се спуска при приземяване. Иначе е възможно предницата на самолета да се изправи във въздуха, а опашката да опре до пистата при 250 км в час със съответните последствия. При полети на празен "Ил-62М" в средата на самолета е разположен резервоар, който може да поеме до 4 тона вода за баласт и да се избегне споменатият риск от накланяне назад.

Друг уникален за "Ил-62М" елемент е това, че самолетът се управлява механично чрез сложна система от натегнати стоманени кабели, лебедки, лостове и други механични приспособления. Това изисква прилагането на определена физическа сила от пилота по време на полет. За сравнение - управлението на съвременните самолети е изцяло компютъризирано и се осъществява прецизно с електродвигатели, разположени в непосредствена близост до елементите на управлението (елерони, крила, опашка и т.н.), пилотът само трябва да даде необходимата команда чрез компютъра.

Предимство за "Ил-62М" по време на полет е, че разположението на двигателите в опашката осигурява по-добра стабилност на самолета по време на буря или турбуленция. Необичаен елемент е, че налягането вътре в самолета се поддържа като нивото на земната повърхност, докато при повечето съвременни самолети налягането вътре е по-ниско. Надеждността на "Ил-62М" е съпоставима със западните самолети от неговото поколение, но е значително по-ниска, отколкото на съвременните самолети. До 2009 г. са станали 24 сериозни катастрофи с "Ил-62" и стотици жертви.

Накратко казано - обяснимо е защо Ким Чен-Ун е решил да си спести вълнуващите часове на полет преди историческата му среща с Доналд Тръмп и да избере да лети с китайския самолет, дори това да влиза в противоречие със севернокорейската концепция "чучхе", в основата на която са понятията за пълна независимост и самодостатъчност. Освен Ким единствените двама държавни глави, които също ползват "Ил-62М", са в Африка - тези на Гамбия и Судан.