С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 юни 2018, 13:47, 5774 прочитания

Първият каспийски газ тръгва към Турция

Газопроводът TANAP е алтернатива на "Газпром" и "Турски поток" и ще осигури азерски газ за Европа и евентуално България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Трасето на газопровода, който трябва да стигне до Италия

Преглед на оригинала Трасето на газопровода, който трябва да стигне до Италия

Президентите на Турция, Азербайджан и Грузия дават днес официално началото на експлоатацията на Трансанадолски газопровод (TANAP) - турската част от големия проект "Южен газов коридор". Коридорът се очаква да осигури природен газ от Каспийския регион за Европа като алтернатива на руските доставки.

Проектът е важен и за България, тъй като ще диверсифицира източниците на газ за страната и ще открие възможности за транзит. Толкова важен всъщност, че на откриването му се отби и премиерът Бойко Борисов, който е на път за Израел. Борисов се видя с турския си колега Бинали Йълдъръм и продължи към Тел Авив, но остави министъра на икономиката Емил Караниколов на самата церемония по откриването.


Тя е в турския град Ескишехир и на нея ще присъстват не само президентите на трите страни - Реджеп Тайип Ердоган, Илхам Алиев и Георги Маргвелашвили, но и министри на енергетиката, ръководители на енергийни компании и високопоставени официални лица от участниците в проекта и "приятелски държави", се казва в съобщението на турското президентство.

Връзката с Азербайджан

TANAP ще пренася природен газ от азербайджанското поле "Шах Дениз 2" в Каспийско море за турския и европейския пазар. Частта до турската граница - Южнокавказкият газопровод (SCP), беше открита на 29 май, а до 2020 г. трябва да заработи и третата - Трансадриатическият газопровод (ТАР) през Северна Гърция, Албания и Адриатическо море до източния бряг на Италия.



Инвестициите в TANAP са за около 8.5 млрд. долара и по него до Турция ще достигат 6 млрд. куб.м газ годишно. Когато заработи и ТАР, за Европа ще се пренасят 10 млрд. куб.м.

Българските надежди

"Преди няколко дни се чухме с Йълдъръм. Много настояваше. Преди 6-7 месеца сме поели ангажимент за Израел, но тъй като изключително разчитаме на продължаването на тези газопроводи през България, дойдохме да се видим в рамките на час. Емил Караниколов ще остане и на откриването", заяви Борисов след срещата си с турския премиер. Посещението на премиера в Турция идва малко след срещата му в Москва с Владимир Путин, на която той поиска България да се включи към "Турски поток", който сега се строи.

България не е част от проекта TANAP, както и няма участие в ТАР, но се интересува пряко от тях, тъй като би могла да пренася газ към Европа, а и заради собствената си диверсификация от Русия. Връзката е възможна чрез съществуващата инфраструктура както през Турция (Странджа - Малкочлар), така и през Гърция (Кулата - Сидирокастро), а също и чрез проектите за нови интерконектори до двете страни.

За Турция се разширява транзитният газопровод в участъка Лозенец - Недялскo. "Българско-турската газова връзка може да бъде открита в края на месец юни", заяви след срещата си с Йълдъръм Борисов. Идеята е 20-километровата отсечка да увеличи възможностите за транзит на природен газ от България към Турция до 15.7 млрд. куб. метра годишно.

При строителството на връзката между България и Гърция ситуацията е по-сложна. Двете страни искаха да направят първата копка през юни, така че тя да влезе в търговска експлоатация през 2020 г. Множество жалби срещу процедурите за избор на изпълнител и за доставка на тръбите обаче ще изместят плановете най-малко с няколко месеца напред. Изпълнителният директор на проектната компания за интерконектора Ай Си Джи Би Теодора Георгиева обяви преди време, че началото на строителните работи вероятно ще бъде през есента.

Алтернатива на "Турски поток"

Южният газов коридор е възприеман като алтернатива на "Турски поток", от който премиерът Борисов също иска да пренася газ и заяви при посещението си в Москва в края на май готовност да свърже българската газопреносна мрежа с него.

"Това което с руската и турската страна сме се разбрали, е газът да мине през България. Казвам го пред Йълдъръм, за да отрече или потвърди. Нашата задача е да кажем как", обяви сега той.

Но "Газпром" не бърза да вземе подобно решение и зам.-председателят на холдинга Александър Медведев каза, че вариантът до коя граница - българската или гръцката, ще стигне втората тръба от проекта, зависи от съответното търсене на природен газ и заявените количества за пренос с обвързваща сила.

"Трасето ще бъде определено, когато се обяви аукцион, на който гарантирано да се заявят определени мощности. Зависи от резултата от аукциона, който газопреносният оператор на България или Гърция проведе или не проведе. Това е въпрос към операторите, ние сме готови", съобщи Медведев. Това е и изискване на ЕС за всеки подобен проект.

Проблемът пред България е да намери на кой да доставя въпросните количества природен газ. Най-големия настоящ клиент на газ, транспортиран през страната, е Турция. Но тя вече си осигури директни доставки от Русия и Азербайджан. Гърция, която е вторият по-големина получател на природен газ през България, също ще започне скоро да получава директни количества по Южния газов коридор. Румъния разчита основно на собствен добив, а Унгария получава руски у румънски газ. Единствената възможност е да е изнася за Централна и Западна Европа, но за целта са необходими сериозни инвестиции в газопреносна мрежа. По оценки на "Булгартрансгаз" става дума за близо 3 млрд. лева. Освен това ще е необходимо и Сърбия да изгради транзитни газопроводи.
Какво представлява големият проект

На практика това е поредица от съоръжения - инфраструктура в Каспийско море и разширяване на газовия терминал в Сангчал, Южнокавказкият тръбопрород (SCPX) през Азербайджан и Грузия, Трансанадолският газопровод (TANAP) на територията на Турция и Трансадриатическият газопровод (TAP) през Северна Гърция, Албания и Италия с последващо разширяване на италианската газопреносна мрежа.

Стойността на Южния газов коридор се оценява на над 40 млрд. долара. Целият газопровод ще достигне 3500 км от Баку до Южна Италия. Капацитетът на първия участък е 16 млрд. куб.м годишно, от които 6 млрд. ще остават в Турция, а 10 млрд. ще са за Югоизточна Европа. Засега работи само тръбата до Турция, а доставките за Европа би трябвало за започнат през 2020 г. След това е планирано капацитетът да бъде увеличен до 31 млрд. куб.м с допълнителни газокомпресорни станции.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Британската предизборна кампания замеси и "Наистина любов" 1 Британската предизборна кампания замеси и "Наистина любов"

Тези избори утвърдиха експлоатацията на емоционални послания със съмнителна достоверност от всички водещи партии

11 дек 2019, 777 прочитания

Европейската зелена сделка: Европа ще стане първият климатично неутрален континент до 2050 г. 2 Европейската зелена сделка: Европа ще стане първият климатично неутрален континент до 2050 г.

За изпълнението на климатичните ангажименти до 2030 г. ще са необходими 260 млрд. евро допълнителни инвестиции на година

11 дек 2019, 819 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Срещата между Тръмп и Ким завърши с подписването на стратегически документ

Северна Корея обеща ядрено разоръжаване, САЩ – гаранции за сигурност, но документът е, меко казано, повърхностен

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10