Европейският парламент (ЕП) отказа да одобри мандата за преговори по законодателството за правата на работниците в пътния транспорт, гласуван от транспортната му комисия на 4 юни. На негова база трябваше да започнат финалните преговори между ЕП и страните членки по т.нар. пакета Мобилност 1, предложен от Европейската комисия (ЕК). Едва 185 от общо 622-та гласували депутати подкрепиха колегите си от транспортната комисия.
Подобен обрат се случва много рядко - пленарната зала да не одобри изцяло предложенията на някоя от ресорните комисии в парламента. Основна причина за разгромния вот беше решението на комисията по транспорта да не приема предложенията на ЕК, според които шофьорите на камиони задължително трябва да се завръщат у дома си на всеки три седмици, за да прекарат там ежемесечната си седемдневна отпуска.
Обявената цел на тази мярка е подобряване на качеството на почивката на шофьорите по международни курсове. Тя обаче очевидно е насочена срещу тираджиите от Източна Европа, тъй като те са тези, които правят по-дълги курсове в страните от Западна Европа, в рамките на които поемат и допълнителни товари, конкурирайки местния бизнес. Именно задължението да се връщат у дома ще ги ограничи да правят дълги курсове. Евродепутатите в транспортната комисия приеха, че шофьорите могат да прекарват ваканцията си, където намерят за добре.
Днешния вот се проведе в Страсбург, което е символично – мерките за товарния пътен транспорт бяха предложени под натиска на френския президент Еманюел Макрон, който иска да се бори с т.нар. социален дъмпинг.
Отхвърлянето на мандата за преговори е нож с две остриета
На 4 юни комисията прие, вместо предложението за задължителна ваканция у дома, правило, че самите камиони трябва да се връщат на три седмици. Това е доста по-рестриктивно условие, тъй като транспортните фирми не биха могли да ротират шофьорите си, без да връщат тировете у дома.
Сега предстои ново обсъждане и гласуване през юли. То най-вероятно ще задължи Европейския парламент да отстоява в преговорите със страните членки позицията за задължителна ваканция у дома. Има обаче вероятност, освен нея да бъде прието и задължението за завръщане на камионите веднъж на три седмици на бизнес адреса на собственика им. Това ще е двоен удар по превозвачите от Изток.
Приетото от Европейския парламент след това ще трябва да бъде договорено със страните членки. Очевидно това няма да се случи в рамките на българското председателство на Съвета на ЕС и позицията на страните членки ще се представлява от Австрия. Виена обаче е поддръжник борбата със "социалния дъмпинг".
Европейският парламент (ЕП) отказа да одобри мандата за преговори по законодателството за правата на работниците в пътния транспорт, гласуван от транспортната му комисия на 4 юни. На негова база трябваше да започнат финалните преговори между ЕП и страните членки по т.нар. пакета Мобилност 1, предложен от Европейската комисия (ЕК). Едва 185 от общо 622-та гласували депутати подкрепиха колегите си от транспортната комисия.
Подобен обрат се случва много рядко - пленарната зала да не одобри изцяло предложенията на някоя от ресорните комисии в парламента. Основна причина за разгромния вот беше решението на комисията по транспорта да не приема предложенията на ЕК, според които шофьорите на камиони задължително трябва да се завръщат у дома си на всеки три седмици, за да прекарат там ежемесечната си седемдневна отпуска.
7 коментара
България трябва да вземе съответните мерки. След като влязат в страната ни тирове на държави от ЕС ще трябва да ги задължава държавата ни да преспиват в хотел и непрекъснато да им налага глоби. на всяка граница да ги бавят със дни. Защото Макрон се намесва във унищожаването на транспортния бизнес на България. Борисов каза че с тропане на масата не става, но и с целувки и прегръдки се видя че нищо не става.
Властите в България непрекъснато допускат Еврогейският съюз непрекъснато да ни рекетират за всичко. Много солено ни излиза това членство в ЕС. Защото унищожиха реакторите в Козлодуй, въоръжението ни, съкратиха армията ни, замразиха строежа на АЕЦ Белене, прекратиха "южен поток" и за газовият хъб остана само калъфката, съсипаха икономиката ни. Като лимон изцеждат бедната ни държава. Безплатно използват базите ни. Държавата ни се превърна в автоморга от старите им автомобили. Докога политиците ни ще им бъдат роби.
Според мен, беше абсолютно правилно шофьорите да се завръщат у дома след три седмици.Един билет обратно не е скъп.Обаче, ЛАКОМИЯТА ИМ ще им изяде главата - сега май ще трябва да връщат и ТИР-а.Шумът, който се вдигна по повод връщането на шофьора беше , според мен, абсолютно излишен и некоректен. Голямата ЛАКОМИЯ се наказва.Поздрави
До коментар [#2] от "ibb54533880":
Съсипаната икономика е над 2 пъти по-голяма от преди. Големите енергийни проекти са отличителни за политиката на Русия, която също не се развива ударно (икономически).
Защо не можем да защитаваме българските интереси без да намесваме робската си любов към изтока или запада?
Защо не можем като народ, заедно и без русофилски пристрастия да демонстрираме че това НЕЗАКОННО решение по Мобилност 1 НЕ МОЖЕ да ни бъде наложено?
Собствениците на транспортните фирми искат шофьорите да спят ПОД камионите, ако може!
То па едни "собственици"...............
До коментар [#2] от "ibb54533880":
объркал си се нещо, бягай да тролиш на форума на вестник "Труд", тук не е прилично да се уригваш на масата