Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 юни 2018, 11:21, 15856 прочитания

А ти изхвърляш ли храна

Световната кампания срещу изхвърлянето на храна се разраства, като ресторанти, компании и потребители стават все по-ангажирани. Но това е само началото

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Усилията са мотивирани от схващането, че това разхищение не е морално при толкова много гладуващи.
Проблемът е огромен и в борбата с него се включват всякакви методи – от заведения с нулев боклук до стартъпи за контролиране на отпадъците.
Една трета от цялата произведена храна в глобален мащаб на стойност 1 трлн. долара отива в кофата за боклук всяка година, докато 815 млн. души си лягат гладни всяка нощ. В последно време този проблем привлича все повече внимание и световната кампания срещу изхвърлянето на храна се разраства, като ресторанти, компании и потребители стават все по-ангажирани. В ограничаването на разхищението се включват всякакви методи – от появата на заведения с нулев боклук, в които всеки продукт и остатък се оползотворява максимално, до развиването на стартъпи, помагащи да контролираме колко точно изхвърляме. Тези усилия са мотивирани от схващането, че храната е прекалено ценна, за да се пропилява. А и това не е етично при толкова много гладуващи.

Технологии на помощ


Във Великобритания храна за 17 млрд. долара се изхвърля всяка година. Решение предлагат стартъпи като Winnow, който помага на ресторантите да ограничат продуктите, които отиват в кофата. Технологията включва претегляне на контейнерите за боклук и тъчскрийн, чрез който персоналът може да отбелязва типа храна, който се изхвърля. След това се получава информация за стойността на хвърленото както като разходи, така и като отражение върху околната среда. Крайните резултати вземат предвид менюто на заведението и могат да се използват за оптимизиране на работния процес. Winnow спестява на около 1000 кухни, с които работи, близо 16 млн. долара на година, като изхвърлената храна е намаляла с между 40% и 70%. Сред доволните клиенти е Ikea, която посочва, че за осем месеца технологията на Winnow е помогнала за спестяването на еквивалента на 350 000 ястия в ресторантите, намиращи се магазините на компанията. Според проучване от 2017 г. намаляването на изхвърляната храна повишава приходите и понижава разходите и няколко големи вериги като KFC вече са се ангажирали с ограничаването на боклука в близките години.

"Промяната в нагласите се случва именно поради факта, че намаляването на отпадъците носи финансови ползи за фирмите и сега следващата стъпка е внасянето на технологията в други сектори и в домовете на хората", пише в. Guardian. Пред изданието съоснователят на Winnow Марк Зорнъс посочва, че една от най-големите грешки в индустрията произтича от "страха, че нещо ще се изчерпи". Затова ресторантите приготвят прекалено много от дадено ястие, за да се застраховат, че ще има достатъчно за удовлетворяване на търсенето. В резултат изхвърлената накрая храна се увеличава. "Това се случва постоянно в кухните и е добре известен похват", казва Зорнъс. И допълва, че похабяването на продукти по време на готвенето също е широко разпространено. Например той е наблюдавал как ресторант използва само семената на доматите като добавка към ястие и изхвърля останалото.

Проблемът не е бил чак до такава степен на дневен ред при основаването на Winnow през 2013 г. в Лондон. А сега компанията има офиси също така в Азия и в Близкия изток. Първоначално едно от големите предизвикателства е било да се убедят ресторантите колко много храна отива в кофата и как ограничаването на отпадъците може да носи съществена финансова полза. Докато сега вече има все повече подобни стартъпи - Toast Ale произвежда бира от изостанал хляб, Rubies in the Rubble превръща излишната храна в конфитюр, лютеница и сосове, а Too Good To Go позволява на клиентите да купуват храна от ресторанти, която иначе ще отиде на боклука.



Възможен ли е нулев боклук

Именно заради безразборното изхвърляне на продукти Дъглас Макмастър решава да отвори първия британски ресторант с нулев боклук в Брайтън. Пред Reuters той обяснява, че използва за снабдители местни фермери, ограничава пакетирането и оползотворява всичко, включително субпродуктите. В компост пък се превръщат остатъците и неядливите части като яйчени черупки и кости. Подобно на Макмастър някои популярни готвачи като Джейми Оливър използват влиянието си, за да насочат общественото внимание към проблема и да настояват за нови регулации, а други се включват в социални програми, които превръщат отпадъците в ястия за нуждаещи се. Но докато страни като Франция и Италия имат мерки на национално равнище за борба срещу изхвърлянето на храна, британските супермаркети например трябва да разчитат на благотворителни организации за преразпределението на излишните стоки.

Американското министерство на земеделието изчислява, че до 40% от храната в страната отиват в боклука. Затова то настоява индустрията да намали количеството изхвърляна храна с 50% до 2030 г. Много компании и ресторанти вече взимат мерки, но още много предстои да бъде направено. Доклад на Центъра за биологично разнообразие показва, че само четири от 10-те най-големи вериги супермаркети в САЩ имат специални ангажименти за ограничаване на изхвърляната храна, а други четири от 10-те не предотвратяват изхвърлянето на стоки, смятани за "козметично несъвършени" за продажба. Същевременно едничкият най-голям виновник за похабяването на храната е потребителят, който слага в кофата до 25% от покупките си, твърди в анализ за Boston Globe Джоан Блейк, професор от Boston University. Тя посочва като причина, че обикновено купуваме прекалено много в магазина, изхвърляме стоки, които могат да се ядат, но мислим за развалени, не използваме достатъчно фризера и не употребяваме остатъците от ястията. "Решението е да се пазарува по малко и често. Когато купувам за цяла седмица, накрая всичко в хладилника се разваля, особено салати, домати, краставици и гъби", казва пред Guardian Том Керидж, готвач в британския ресторант The Hand & Flowers.

Изследванията показват, че най-често се изхвърлят плодовете и зеленчуците, следвани от млечните продукти и месото. "Потребителите не свързват точките и не виждат цената, когато хвърлят храна в коша. В същото време не искаме да омаловажаваме легитимните притеснения за безопасността на стоките, а и трябва да сме наясно, че не е само цената, която се взема предвид. Това е също така времето и енергията, необходими за приготвянето и съхранението на храната, които често не са приоритет в едно заето домакинство", посочва Лиса Джанс, специалист по храните от американското Министерство на земеделието.

Като пример се отличава Франция, която има специално законодателство за изхвърлянето на продукти и губи едва 1.8% от цялото си производство на храни на година. Този забележителен резултат въобще не й пречи да планира да намали това количество наполовина до 2025 г. А останалите страни само могат да си водят записки.
Как го прави Франция

Франция е най-устойчивата по отношение на храните страна за 2017 г. Япония, Германия, Испания и Швеция допълват топ 5 според Индекса за хранителна устойчивост на Economist Intelligence Unit, който класира 34 държави въз основа на изхвърлянето на продукти, природосъобразното земеделие и качественото хранене. Франция е първата сред тези страни, която въвежда специално законодателство срещу похабяването на храна. На супермаркетите там е забранено да изхвърлят непродадените продукти, а ресторантите са задължени да осигуряват торбички за неизконсумираните порции. "Франция предприе някои важни стъпки, включително принуждаването на супермаркетите да престанат да хвърлят напълно годна за ядене храна", коментират пред Reuters от организацията Friends of the Earth Europe.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Северна Македония е 30-ият пълноправен член на НАТО от понеделник 2 Северна Македония е 30-ият пълноправен член на НАТО от понеделник

Приемането на страната в Северноатлантическиа алианс подобрява перспективата й за бъдещо влизане в ЕС

29 мар 2020, 1771 прочитания

Икономиките могат бързо да се изправят след сривове на БВП – но невинаги Икономиките могат бързо да се изправят след сривове на БВП – но невинаги

Историята сочи, че пълното възстановяване взима средно по пет години

28 мар 2020, 1920 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Ще превърне ли Бабиш Чехия в олигархия

Други големи чешки бизнесмени също правят опити да влязат в политиката, но за момента не могат да се сравняват с успеха на премиера

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10