С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 30 юни 2018, 16:15, 6432 прочитания

Европейската високоскоростна железопътна система е бавна, скъпа и неефективна

Според последния доклад на Европейската сметна палата от част от проектите няма нужда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Високоскоростната железопътна система на Европа е бавна, скъпа и неефективна, а проектите често са движени повече от политически причини, отколкото от реална необходимост. Това се казва в доклад на Европейската сметна палата, цитиран от Financial Times.

Одиторите са установили, че високоскоростните влакове рядко се движат с предвидените високи скорости. Средната им скорост е 45% от потенциалната на линията, само две от проверяваните линии достигат средна скорост над 200 км/ч и нито една над 250 км/ч. Според проверяващите това поражда въпроси за доброто финансово управление. Високоскоростните линии са в шест държави.


Големите надежди

В доклада се предвижда, че страните членки няма да могат да постигнат целта на ЕС да разполагат с 31 хил. км високоскоростни железопътни линии в срок до 2030 г. като част от усилията на блока да пренасочи пътниците от автомобилите към влакове. До края на 2017 г. имаше построени 9100 км релси, а още 1700 км са в процес на изграждане.

Европейската сметна палата стига до заключението, че дългосрочният план на ЕС не е подкрепен от надежден анализ. Според одиторите той трудно ще бъде изпълнен.



Европейската комисия не оспорва факта, че в ЕС има "бъркотия" при високоскоростните железопътни услуги, но според тях е проведен строг икономически анализ и съществува стратегически план за целия ЕС - това е регламентът за Трансевропейска транспортна мрежа. Новите правила са били одобрени от всички членки и Европейския парламент през втората половина на 2013 г. и това дава правото за частично финансиране на проекти от Брюксел. Проектите, които са разгледани от одиторите, са започнали преди 2013 г. и не се покриват напълно от новите правила.

Един от проблемите да бъде изпълнен планът на ЕС до 2030 г. е, че е необходимо време да бъде изградена жп инфраструктурата, за което ще бъдат нужни средно 16 години. Линията Мюнхен - Верона, която минава през Австрия, няма да бъде завършена преди 2040 г., което е 37 години след като работата е започнала, поради липса на политически интерес според одиторите. Части от тази линия, минаваща през източната част на Алпите, са били от най-скъпите. Те струват 145 млн. евро на километър срещу средно 25 млн. евро на километър.

ЕК не може да се намеси

Една от причините за "бъркотията" е, че националните правителства, а не Европейската комисия решават за високоскоростните железопътни проекти, което означава, че жп линиите често не пресичат граници. Така тези проекти са по-скоро политически, поради което правителствата не обмислят ефективността на разходите.

Въпреки европейското финансиране от 23.7 млрд. евро от 2010 до 2017 г. и 29.7 млрд. евро от Европейската инвестиционна банка от Европейската сметна палата отбелязват, че комисията няма правомощия да накара правителствата да планират транснационални жп проекти. Одиторите препоръчват на ЕК да бъде по-реалистична в плановете си и да стимулира реализацията на железопътни проекти между страните.

Нека погледнем голямата картина

Според Брюксел средната скорост е вероятно да бъде по-голяма, когато мрежата е завършена, тъй като данните отразяват сегашното състояние. Комисията смята също така, че в някои участъци високоскоростната железница може да бъде скъпа – поради местни изисквания за тунели или предизвикателства, свързани с околната среда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китай въвежда трети кръг изключения от мита за американски внос Китай въвежда трети кръг изключения от мита за американски внос

Това става на базата на "първата фаза" от търговската сделка със САЩ, влязла в сила на 14 февруари

19 фев 2020, 452 прочитания

ЕК представи новата си стратегия за данните и изкуствения интелект ЕК представи новата си стратегия за данните и изкуствения интелект

Европа ще вкара нови стандарти в модерните технологии, но отново рискува свръхрегулация

19 фев 2020, 674 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Германия разследва водещи банкови служители за данъчни измами

Прокурори в Кьолн подготвят обвинения срещу Barclays, Bank of America, Goldman Sachs и други финансови институции

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10