С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 30 юни 2018, 16:15, 6240 прочитания

Европейската високоскоростна железопътна система е бавна, скъпа и неефективна

Според последния доклад на Европейската сметна палата от част от проектите няма нужда

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Високоскоростната железопътна система на Европа е бавна, скъпа и неефективна, а проектите често са движени повече от политически причини, отколкото от реална необходимост. Това се казва в доклад на Европейската сметна палата, цитиран от Financial Times.

Одиторите са установили, че високоскоростните влакове рядко се движат с предвидените високи скорости. Средната им скорост е 45% от потенциалната на линията, само две от проверяваните линии достигат средна скорост над 200 км/ч и нито една над 250 км/ч. Според проверяващите това поражда въпроси за доброто финансово управление. Високоскоростните линии са в шест държави.


Големите надежди

В доклада се предвижда, че страните членки няма да могат да постигнат целта на ЕС да разполагат с 31 хил. км високоскоростни железопътни линии в срок до 2030 г. като част от усилията на блока да пренасочи пътниците от автомобилите към влакове. До края на 2017 г. имаше построени 9100 км релси, а още 1700 км са в процес на изграждане.

Европейската сметна палата стига до заключението, че дългосрочният план на ЕС не е подкрепен от надежден анализ. Според одиторите той трудно ще бъде изпълнен.



Европейската комисия не оспорва факта, че в ЕС има "бъркотия" при високоскоростните железопътни услуги, но според тях е проведен строг икономически анализ и съществува стратегически план за целия ЕС - това е регламентът за Трансевропейска транспортна мрежа. Новите правила са били одобрени от всички членки и Европейския парламент през втората половина на 2013 г. и това дава правото за частично финансиране на проекти от Брюксел. Проектите, които са разгледани от одиторите, са започнали преди 2013 г. и не се покриват напълно от новите правила.

Един от проблемите да бъде изпълнен планът на ЕС до 2030 г. е, че е необходимо време да бъде изградена жп инфраструктурата, за което ще бъдат нужни средно 16 години. Линията Мюнхен - Верона, която минава през Австрия, няма да бъде завършена преди 2040 г., което е 37 години след като работата е започнала, поради липса на политически интерес според одиторите. Части от тази линия, минаваща през източната част на Алпите, са били от най-скъпите. Те струват 145 млн. евро на километър срещу средно 25 млн. евро на километър.

ЕК не може да се намеси

Една от причините за "бъркотията" е, че националните правителства, а не Европейската комисия решават за високоскоростните железопътни проекти, което означава, че жп линиите често не пресичат граници. Така тези проекти са по-скоро политически, поради което правителствата не обмислят ефективността на разходите.

Въпреки европейското финансиране от 23.7 млрд. евро от 2010 до 2017 г. и 29.7 млрд. евро от Европейската инвестиционна банка от Европейската сметна палата отбелязват, че комисията няма правомощия да накара правителствата да планират транснационални жп проекти. Одиторите препоръчват на ЕК да бъде по-реалистична в плановете си и да стимулира реализацията на железопътни проекти между страните.

Нека погледнем голямата картина

Според Брюксел средната скорост е вероятно да бъде по-голяма, когато мрежата е завършена, тъй като данните отразяват сегашното състояние. Комисията смята също така, че в някои участъци високоскоростната железница може да бъде скъпа – поради местни изисквания за тунели или предизвикателства, свързани с околната среда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Фед отказа да обещае рязко сваляне на лихвите Фед отказа да обещае рязко сваляне на лихвите

Джером Пауъл запазва по-меката си позиция, а атаките срещу него от страна на президента Тръмп стават все по-груби

24 авг 2019, 381 прочитания

Китай удари САЩ с мита върху внос за 75 млрд. долара 1 Китай удари САЩ с мита върху внос за 75 млрд. долара

Те ще бъдат от 5 до 25% и част от тях ще влязат в сила от септември

23 авг 2019, 2243 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 3144 прочитания

23 авг 2019, 2544 прочитания

23 авг 2019, 2453 прочитания

23 авг 2019, 2227 прочитания

23 авг 2019, 2082 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Германия разследва водещи банкови служители за данъчни измами

Прокурори в Кьолн подготвят обвинения срещу Barclays, Bank of America, Goldman Sachs и други финансови институции

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците