🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Европейската високоскоростна железопътна система е бавна, скъпа и неефективна

Според последния доклад на Европейската сметна палата от част от проектите няма нужда

Високоскоростната железопътна система на Европа е бавна, скъпа и неефективна, а проектите често са движени повече от политически причини, отколкото от реална необходимост. Това се казва в доклад на Европейската сметна палата, цитиран от Financial Times.

Одиторите са установили, че високоскоростните влакове рядко се движат с предвидените високи скорости. Средната им скорост е 45% от потенциалната на линията, само две от проверяваните линии достигат средна скорост над 200 км/ч и нито една над 250 км/ч. Според проверяващите това поражда въпроси за доброто финансово управление. Високоскоростните линии са в шест държави.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gapopov avatar :-|
    Georgi Popov
    • + 4

    Малък пример за доказателство:
    В България по този проект се "модернизираха" няколко ж.п участъка от линията София-Свиленград. Участъкът Септември-Пловдив се поднови цялата ж.п.инфраструктура - железен път, контактна мрежа, съобщения, осигурителни инсталации. Железният път се изпълни за скорост 160 км/ч а Контактната мрежа - за 200 км/ч, с едни много мъгляви обяснения. Теренът на участъка позволяваше да се проектира железен път за 200 км/ч, но разумно се предположи, че в близко бъдеше БДЖ няма да разполага с подвижен състав за такава скорост (виж интервщто на министър Московски "С такива локомотиви и вагони..."), но защо трябваше да се оскъпява контактната мрежа с по-високи технически изисквания за 200 км/ч когато няма да се ползува? Що ли да им мислим на европарите?Ч

    Нередност?
  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Колкото и да е бавна, пак е по-бърза от българската.

    Нередност?
  • 3
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 3

    До коментар [#1] от "Georgi Popov":

    През 2024-та монополът на БДЖ отпада. ЖП транспортът в ЕС ще е организиран по попдобие на въздушния транпорт и споразумението "Открито Небе". Т.е. всяка една европейска жп компания ще може да извършва превози в БГ. Така, че не може да се изключи, че на наша територия ще се появят и по-бързи влакове. В този смисъл, е имало резон да сложат такава контактна мрежа.

    Но иначе сте прав. Аз даже и за 160км/час смятам, че се изсилваме. Товарните влакове се планират да пътуват със скорост до 120км/час. А повечето влакове ще са товарни. Да не говорим, че често разликата от 120 до 160 км/час доста оскъпява трасето защото трябва да се правят корекции (елиминиране на някои по-остри завои и др.).

    Вместо да ъпгрейдваме отделни трасета за скорост от 160-200км/час, а в 90% от мрежата допустимата скорост да е 50км/час, то по-добре е да ъпгрейднем мрежата като цяло за скорост от 120км/ч.

    Нередност?
Нов коментар