Търговската война започва да влияе негативно на индустрията в САЩ

Производителите се опасяват, че наложените мита ще увеличат разходите им и ще намалят конкурентоспособността им

От петък САЩ започна да налага мита на внос от Китай за 34 млрд. долара
От петък САЩ започна да налага мита на внос от Китай за 34 млрд. долара    ©  Reuters
От петък САЩ започна да налага мита на внос от Китай за 34 млрд. долара
От петък САЩ започна да налага мита на внос от Китай за 34 млрд. долара    ©  Reuters

Производството в САЩ процъфтява през последните няколко години, но индустрията изпитва притеснения, че растежът ще спре заради ескалиращата поредица от търговски спорове, предизвикани от президента Доналд Тръмп. Много американски производители смятат, че увеличените цени на стоманата, алуминия и други суровини в резултат на наложените мита и ответните мерки на други държави създават несигурност. Това ги принуждава да ограничат инвестициите и наемането на персонал, пише Financial Times.

Резултатите бяха добри... досега

"Като цяло икономиката през последната година и половина беше много добра", заяви Майкъл Хаберман, управител на производителя на багери Gradall Industries от Охайо. "Всичко досега се получаваше добре, но сме много притеснени за митата. "Производствената продукция в САЩ нараства бързо, макар и с не толкова впечатляващо темпо, като се покачи с 1.9% до месец май, а този растеж продължава според отделни проучвания от Института за управление на доставките (ISM) и IHS Markit.

Търговската политика на администрацията на Тръмп обаче започва да има забележим ефект върху американските производители. Проучванията на ISM и IHS установиха, че много производители отчитат увеличение на разходите и все повече трудности при снабдяването. Тимъти Фиор от ISM обяснява, че от коментарите на анкетираните се разбира, че са "изключително загрижени" за новите мита.

От петък САЩ започнаха да налагат мита върху внос за 34 млрд. долара, а Пекин въведе реципрочни мерки също от 6 юли. САЩ наложиха мита върху стоманата и алуминия за ЕС, Канда и Мексико миналия месец. Все по-обтегнати стават търговските отношения на САЩ с Китай и ЕС.

"В нашия бизнес може да оцелееш само ако умееш да прогнозираш бъдещето."

Майкъл Хаберман, управител на производителя на багери Gradall Industries

Всички са притеснени

Американската търговска камара, една от бизнес групите, които се борят срещу търговските бариери, тази седмица публикува анализ за това колко силно всеки щат ще бъде засегнат от митата на други страни. Председателят на камарата Томас Доноуе заяви, че "митата, които водят до нови мита, причиняват само търговска война, която ще струва американски работни места и икономически растеж".

Ескалиращото напрежение в търговията предизвика реакции от големи американски компании, включително от Harley-Davidson и General Motors, и има много по-голям ефект върху производствения сектор в страната. Производителят на машини Pentaflex, базиран в Охайо, отчита много силна година, като продажбите през първите шест месеца са се увеличили с 27%.

Продуктите на компанията варират от камиони до оси, а силното търсене в транспортния сектор означава, че продажбите на камиони са се повишили от края на 2016 г. Обаче стоманата формира около 60% от стойността на продуктите, а нейната цена в САЩ скочи тази година. Цената на горещо валцуваната стомана е нараснала с 51% от октомври според Steelbenchmarker. Това е много повече от митото от 25%, наложено от САЩ, и много повече от 4-процентното увеличение за същия вид стомана в Европа.

Разходите се увеличават

"Ако хората започнат да се притесняват от ситуацията, тогава продажбите на камиони може да паднат, включително и нашите", споделя Дейв Арндт, председател на Precision Metalforming Association, по повод опасенията за по-високи разходи поради ескалиращата търговска война . За другите производители проблемът се корени не в цената на метала, а в други компоненти.

Gradall Industries купува метални отливки от Китай, които очаква да бъдат облагани с новото мито от 25%, което влезе в сила в петък. Хаберман заяви, че няма подходящ американски доставчик, който да може да замени китайските продукти. Gradall, която изнася продукцията си обратно в Китай, ще се сблъска с по-високи разходи и ще бъде поставена в неблагоприятно конкурентно положение. "Няма да почнем да съкращаваме хора засега, но ще бъдем по-внимателни с наемането на нови. Бяхме постигнали добри резултати, а сега сме по-предпазливи", добавя още Хаберман.

Това, което най-много го притеснява, е драстично променящата се позиция на американската администрация без предупреждение. "В нашия бизнес ние разчитаме на предсказуемост и дългосрочно планиране на поръчките", каза той. "Ако не можеш да прогнозираш година и половина напред, инвестирането би било много трудно. И това е много притеснително".