Медийната война между Comcast, Disney и Fox
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Медийната война между Comcast, Disney и Fox

Shutterstock

Медийната война между Comcast, Disney и Fox

Наддаването между компаниите за по-голямо влияние продължава

2615 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Развлекателният бизнес се променя скоростно. Иновативните онлайн платформи изместват традиционните кабелни оператори, които са готови да похарчат милиарди в медийни сделки от двете страни на Атлантика. В опит да останат конкурентни гиганти Disney и Comcast влизат във война за придобиването на компании със съдържание, което може да отговори успешно на продукциите на Netflix и Amazon. В момента Disney и Comcast се съревновават за придобиването на части от Fox на Рупърт Мърдок, а в същото време Comcast и Fox наддават за британската група Sky.

В последно време американците предпочитат развлекателния модел, предлаган от интернет платформи като Netfix, Amazon и Hulu. Резултатът е значително по-малко договори с традиционните кабелни оператори, което налага и придобиването на нови канали със собствено съдържание, пише CNBC и представя основните моменти от най-голямата медийна война.

Интересът към Fox

Причината изпълнителните директори на Disney и Comcast Боб Игър и Брайън Робъртс да са в остър сблъсък за придобиване на акции от групата на Мърдок през последните няколко месеца са възможностите, които Fox притежава на новия пазар в сферата на развлекателния бизнес.

Сериали като "Семейство Симпсън" и поредицата "Х-мен" значително ще увеличат привлекателността на собствените канали за стрийминг на двете компании, обяснява CNBC, която е собственост на Comcast. Освен това Мърдок държи 30% от акциите на Hulu – платформа за онлайн съдържание като Netflix, която е и сред основните конкуренти на стрийминг платформата. Comcast и Disney също притежават по 30% от акциите, а Time Warner – останалите 10%.

Важността на Sky

Определяна като кралско съкровище от управителя на Disney Боб Игър, паневропейската компания създава програми и поддържа директна връзка с клиентите си. Към момента домакинствата, които използват услугите на Sky, са около 23 млн. в Европа. Добрите резултати на компанията пък "значително впечатляват" и управителя на Comcast Брайън Робъртс. Fox притежава 39% от британската телевизионна група, а в момента е в продължителна надпревара с Comcast за придобиване на останалите акции на Sky.

И Disney обаче изявява интерес към Sky, защото компанията ще си осигури достъп до европейския пазар: "Те искат да увеличат дистрибуторската си мрежа", обяснява Иън Уиттейкър, медиен анализатор от Liberum. "Sky дава достъп до най-големия платен телевизионен оператор във Великобритания, Ирландия, Германия, Италия, както и достъп до Испания и Швейцария. Това е голяма мощ", казва още той.

Британската телевизионна група държи правата и за още много високорейтингови предавания, сред които мачовете от Английската футболна висша лига.

Офертите за Sky

Миналата седмица Comcast повиши офертата си за британската телевизионна група до 34 млрд. долара, което е с 1.5 млрд. долара повече от одобрената дотогава оферта на Fox. Американската компания обяснява, че увеличението е по препоръка на независима комисия към Sky.

Fox пък изпусна сделката със Sky, договорена още през декември 2016 г. Тогава британските регулатори изразиха притеснения, че подобно придобиване ще осигури твърде много контрол на Рупърт Мърдок върху медийната среда в страната, но по-късно дадоха зелена светлина.

"Засега Comcast се намира на стартовата позиция. Скоростта на наддаването отразява желанието им да купят Sky", казва независимият медиен и телекомуникационен анализатор Паоло Пескаторе за CNBC. Той добавя, че очаква още един рунд в наддаването, което дава шанс на Fox и Disney да подобрят офертите си.

Преди месец най-големият доставчик на кабелна телевизия и широколентов интернет в САЩ подобри офертата си за Fox и предложи по 35 долара на акция. Така Comcast оценява компанията на около 65 млрд. долара. По същото време от Disney също повишиха офертата си от 2017 г. от 52.4 млрд. на 71.3 млрд. долара. Докато от Fox приемат окончателно една от двете оферти, анонимни източници казват пред CNBC, че най-вероятно от Comcast ще запазят текущото си предложение, за да се фокусират изцяло върху другото наддаване – това за Sky.

Според анализатори Fox предпочита придобиване от Disney заради качествената оценка на компанията и опасения за проблеми с регулаторите при закупуване от Comcast.

Какво следва?

След като Fox получи одобрението на британските власти за купуването на Sky, компанията бързо трябва да реши дали да подобри офертата си, тъй като към момента тази на Comcast е по-привлекателна.

В същото време обаче, ако Fox реши да даде нова оферта за Sky, това ще затрудни обстановката около сделката между Мърдок и Disney, което евентуално може да предизвика и Disney да се включи в наддаването за британската телевизионна група самостоятелно.

Иън Уиттейкър от Liberum коментира, че макар гигантите Facebook, Amazon, Netflix и Google да имат нужния "кеш" за включване в наддаването с Disney и Comcast, това не изглежда да е част от стратегическите им планове. "Facebook и Google се концентрират върху реклама. Netflix имат платени абонаменти, но те са различен модел от традиционните платени телевизионни канали, а Amazon... ще трябва да изчакаме и видим какво ще направят", добавя още той.

Във всички случаи придобиването на Fox от друга компания ще се нареди сред най-скъпите сделки в медийния сектор изобщо.

Развлекателният бизнес се променя скоростно. Иновативните онлайн платформи изместват традиционните кабелни оператори, които са готови да похарчат милиарди в медийни сделки от двете страни на Атлантика. В опит да останат конкурентни гиганти Disney и Comcast влизат във война за придобиването на компании със съдържание, което може да отговори успешно на продукциите на Netflix и Amazon. В момента Disney и Comcast се съревновават за придобиването на части от Fox на Рупърт Мърдок, а в същото време Comcast и Fox наддават за британската група Sky.

В последно време американците предпочитат развлекателния модел, предлаган от интернет платформи като Netfix, Amazon и Hulu. Резултатът е значително по-малко договори с традиционните кабелни оператори, което налага и придобиването на нови канали със собствено съдържание, пише CNBC и представя основните моменти от най-голямата медийна война.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK