С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 19 авг 2018, 12:58, 5072 прочитания

Икономическата страна на мира между Етиопия и Еритрея

Двете страни сключиха споразумение за приключване на 20-годишна война, отваряйки врати за стопанско развитие на региона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Имам свой бизнес в Адис Абеба и планирам да отворя дъщерна компания в Асмара", развълнувано разказва във видеорепортаж на Reuters еритреецът Абрахам Тилахун, току-що слязъл от първия пътнически полет между столиците на Етиопия и Еритрея за последните 20 години.

Двете африкански държави се помириха в началото на юли, след като са "нито във война, нито в мир" от 1998 г. Само за няколко дни министър-председателят на Етиопия Аби Ахмед и президентът на Еритрея Исая Афверки подписаха споразумение и направиха взаимни официални визити.


Сключването на мир създава най-вече икономически предпоставки за най-бързо развиващата се и за една от най-неразвитите икономики в Африка.

След сключването на мира се осъществи и първият полет между двете столици, а от правителството в Етиопия имат надежда, че националните авиолинии ще започнат няколко курса до източната си съседка

[Reuters]
"Това решение отваря възможности за истинска регионална и икономическа интеграция. Използват ли се успешно икономическите основи на региона, ще се достигне и до стабилност", казва специалният представител на ЕС на Сомалийския полуостров Алекс Рондос, цитиран от Reuters.

Дипломатическите отношения са в процес на стопляне, след като двете страни подписаха Декларация за мир и приятелство на 9 юли. От туит на информационния министър на Еритрея Йемане Мескел, цитиран от CNBC, става ясно, че доскорошните врагове се съгласяват да възстановят "транспорта, търговията и телекомуникационните връзки". Освен възобновяване на полетите между двете столици Адис Абеба и Асмара и събирането на хиляди разделени семейства посолствата вече са отворили врати. Откриват се и важни възможности за търговски сделки, след като Еритрея обеща да отдаде едно от пристанищата си за ползване на Етиопия.



Значимостта от Червено море

От най-голямо значение за двете държави ще са икономическите плюсове. Икономиката на Етиопия е с най-бърз растеж за последните десет години сред останалите африкански държави, но страната губи изключително много от континенталното си разположение и затруднения достъп до Червено море. Еритрея най-накрая ще осигури така желания достъп на сестринската Етиопия до морския транспорт, от което пък самата тя ще събира такси.

От една страна, подписаното споразумение ще даде "достъп на Етиопия до неразвития пазар на Еритрея", казва политическият анализатор от NKC African Economies Джаред Джефери пред Reuters. Един от продуктите, които могат да се продават, е електроенергия. "Етиопия има проблеми с международната търговия и това е само още една стъпка да се подобри ситуацията", допълва Джефери.

Той добавя още, че отваряне на еритрейското пристанище за етиопски кораби ще позволи на страната да търси нови условия от сегашните пристанища, които използва. Досега Етиопия разчиташе на малко пристанище в Джибути, което е далеч недостатъчно за желания износ.

Развитието на леката промишленост също ще спечели от достъпа до Червено море. Докато в индустриалните паркове развиват дейност модни компании като американската PVH, дубайската Velocity Apparelz и китайската Jiangsu Sunshine, морският превоз е труден. Двойно повече време, 44 дни, отнема на контейнерите да стигнат до Европа, казват от Текстилния институт за Reuters. Същевременно стоките от Бангладеш пристигат за 28 дни, а от Китай – за 21 дни.

Благоприятният климат пък привлича чуждестранни инвестиции за отглеждане на цветя за износ към Европа, който може да се увеличи заради отварянето на еритрейското пристанище.

Добри възможности и за Еритрея

Същевременно пристанищата в Еритрея имат нужда от сериозен ремонт, което е непосилно за нестабилната и неразвита малка държава. Такива подобрения могат да се постигнат с финансова помощ от Етиопия: "Има огромен потенциал за взаимопомощ между двете държави, ако политическите пробиви са успешни", заявява Андрю Молд, оглавяващ Икономическата комисия за Източна Африка към ООН, пред Reuters.

От друга страна, Еритрея е сред най-неразвитите страни не само в Африка, но и в световен мащаб. "Икономиката на Еритрея е в отчайващо състояние. Логично е и Еритрея да иска възстановяване на отношенията", смята Алекс Вайнс от тинк-танка London’s Chatham House, цитиран от Reuters. Той добавя, че този процес ще е "бавен - със стартове и паузи", но се предполага, че опасността от санкции ще принуди правителството да се придържа към сделката.

Добрите новини за Еритрея са, че ще се промени потокът от пари - от опазване на границата между двете държави към дългосрочни инвестиции като училища и пътища. Досега страната имаше и задължителна казарма, която караше хиляди мъже всяка година да мигрират. Надеждите са, че приключването на войната ще доведе и до спиране на военната служба, а обещанията за подобряване на вътрешните условия и стимулиране на икономиката дават повод младите хора да се върнат в страната.

Освен събиране на такси от отдаденото на Етиопия пристанище Еритрея ще може да се възползва и от 100-милионното население на съседката си и съответно да получи достъп до втория по големина пазар в Африка. "Еритрейските стоки могат да намерят огромен пазар в Етиопия", казва в интервю за Al Jazeera икономистът от Адис Абаба Ейоб Тесфайе.

Труден път

Двете съседки бяха във война, след като бившата провинция на Етиопия - Еритрея, се отдели през 1993 г. Отношенията се изострят още повече по време на двугодишната кървава война в края на 90-те години, която взе над 80 хил. жертви. Затова и мирният път не се очаква да е лек. Милиони долари ще са нужни на двете държави, за да развиват икономиките си. Допълнителни средства ще са нужни и за премахването на минното поле по 1000-километровата граница.

"Едно от най-големите предизвикателства е как да се намерят работни места за младото поколение в двете държави", подчертава Ахунна Езиаконуа, ръководител на поделението на ООН в Етиопия, пред Thomson Reuters Foundation. Тя допълва, че ще се търси подкрепата на "международното общество и частния сектор, които да застанат зад тази нова възможност".
Във финансово затруднение

Благодарение на държавната политика за откриване на индустриални паркове Етиопия се налага като регионален промишлен хъб, което води до силен растеж на икономиката - през 2016 г. той е бил 8%, през миналата година - над 10%.

Страната инвестира най-много в инфраструктура. Един от големите проекти, китайската магистрала до Джибути, е на стойност 4 млрд. долара. В момента резервът на страната е намалял и може да покрие вноса само за един месец. Външни инвеститори и местни бизнесмени казват, че всеки сектор е усетил недостига на стоки. От правителството обаче обясняват, че инвестициите ще продължат.

В началото на юни страната обяви, че ще продаде част от акциите си в националния авиопревозвач и телекомуникационната компания. Отново през юни при посещение в Адис Абаба престолонаследникът на Абу Даби шейх Мохамед бин Заяд обеща сделка на стойност 3 млрд. долара за помощи и инвестиции. Първият транш – 1 млрд. долара, вече е депозиран в етиопска банка, а останалите ще се използват за туризъм, възобновяема енергия и земеделие, пише Reuters, позовавайки се на източник от външното министерство.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вече не сте добре дошли 2 Вече не сте добре дошли

Враждебността към сирийските бежанци в Турция нараства. Това се превръща в политически проблем, който прелива и навън

13 сеп 2019, 1920 прочитания

Какво друго по света: няколко любопитни идеи Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Електрическа "костенурка"; Цимент в безтегловност; Virgin ще изстрелва космически туристи на всеки 32 часа

13 сеп 2019, 1050 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Меркел и Путин си "сверяват часовниците" за "Северен поток 2", Украйна и Сирия

По време на разговорите между двамата лидери не са били постигнати конкретни споразумения

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София планира да вложи 400 млн. лв.

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"