// К1: Средата / Свят
Космически таксита
SpaceX и Boeing скоро ще отворят нова, частна страница в историята на пилотираните полети около Земята
До няколко месеца обаче NASA планира да прекрати тази зависимост от Русия. Вместо да дава крупни суми на своя най-голям конкурент от времето на Студената война, щатската агенция пренасочва тези средства към американската аерокосмическа индустрия, за да може отново да вози своите астронавти на орбитални апарати с надпис Made in USA. И в момента компаниите Boeing и SpaceX, избрани от нея преди около четири години, са във финалния етап от тестването на практически завършените щатски космически кораби от следващо поколение.
Запознайте се със Starliner и Crew Dragon – формални наследници на легендарните космически совалки. В началото на този месеца американската космическа агенция официално представи 9-те астронавти, които първи ще се качат на борда им по време на тестовите полети и първите мисии до Международната космическа станция. Орбиталните капсули, разработени съответно от Boeing и SpaceX, са продукт от съвместните усилия на двете фирми и инженерите на NASA по линия на проекта за "приватизация" на космическите полети, наречен Commercial Crew Program. След дълга селекция въпросните компании са подбрани като най-обещаващи и през септември 2014 г. получават огромно целево финансиране съответно от 4.2 млрд. долара (за Boeing) и 2.6 млрд. долара (за SpaceХ).
Също като своите предшественици новите космически кораби ще могат да возят на борда си до седем души и са предназначени за многократна употреба. По време на тестовите полети обаче на борда им ще има само по двама пилоти изпитатели. За разлика от совалките, капсулите на Boeing и SpaceX имат формата на конус и не се приземяват, планирайки като самолет, а забавят скоростта на полета си чрез специален термичен щит, монтиран в основата им, и спирачни парашути. Основната идея, с която са проектирани новите кораби, е драстично да се снижи себестойността на пилотираните космически полети (през 2011 г. едно изстрелване на совалката е струвало около половин милиард долара, докато пускът на ракетата Falcon 9 сега е на стойност $62 млн.). И също така това трябва да стане, без да се поемат излишни рискове, особено след гибелта на екипажите на "Чалънджър" и "Колумбия".
Именно гореспоменатите трагични инциденти, при които САЩ губят две от своите совалки и 14 от своите астронавти, карат NASA да е невероятно предпазлива (дори страхлива) в процеса на приватизацията на пилотираните космически полети. На практика и Starliner на Boeing, и Crew Dragon на SpaceX вече са напълно завършени и теоретично готови да приемат първите екипажи на борда си. Преди обаче това се случи, двете капсули и ракетите, които ще ги изстрелят около Земята, ще трябва да преминат през изключително тежки изпитания и процедури за сертификация, които да докажат тяхната надеждност.
Кога?
Иначе според досегашните графици корабите на Boeing и SpaceX трябваше да извършат безпилотни тестови полети още в рамките на този месец. Поради различни обективни и субективни обстоятелства обаче, както и очевидната невъзможност на държавната космическа агенция да извърши сертификацията с желаната скорост, първоначално обявените дати за старт няма да бъдат спазени. Така дистанционно управляваният полет на Crew Dragon се измества с 8-10 седмици за ноември, а този на Starliner – за края на 2018 г. или началото на 2019 г. Съответно пилотираният тест на SpaceX трябва да се случи не по рано от април 2019 г., а този на Boeing – в средата на 2019 г.
Компанията на Илън Мъск също така планира един допълнителен тестови пуск през март 2019 г., при който ще изпробва аварийната система за отделяне на капсулата от ракетата в случай на извънредни обстоятелства. За целта SpaceX е запазила една своя стара ракета Falcon 9 от предишното поколение Block 4, които вече не се ползват за комерсиални дейности и могат да бъдат "жертвани". Компанията планира да активира "катапултиращите" двигатели SuperDraco, интегрирани в пилотираната капсула и способни да я отдалечат за 2 секунди на поне 100 метра от зоната на потенциална експлозия, което би спасило екипажа. По принцип SpaceX вече е извършвала успешно подобни изпитания още през 2015 г., но от статична позиция на стартовата площадка. Този път тестът ще бъде направен в реални условия и в точката от полета, където ракетата е изложена на най-интензивен аеродинамичен натиск от атмосферата (т.нар. Max Q).
В този контекст трябва да се отбележи, че една от причините за отлагането при Boeing и Starliner е именно потенциален проблем със системата за аварийно отделяне от ракетата. По време на изпитания на капсулата в края на юни се оказва, че аварийните двигатели се включват, работят нормално, но при изключването им част от клапаните не се затварят напълно, което довежда до теч на гориво. От Boeing обявяват, че подобни аномалии по време на тестове са напълно нормални и че имат оперативно решение на проблема. Прави впечатление обаче, че след този инцидент графикът на полетите на Starliner става много по-обтекаем и ориентировъчен от този на SpaceX, където се говори за конкретни месеци и дати.
"Стар" срещу "нов" космос
Прави впечатление също така, че до гореописания инцидент Boeing като традиционен подизпълнител на NASA до голяма степен е фаворизирана за сметка на SpaceX, която като "космически новобранец" е засипвана с нови и нови изисквания, на които трябва да отговори.
На първо място компанията на Мъск трябва да сертифицира своята най-нова ракета Falcon 9 Block 5 за транспортиране на астронавти. За да се случи това, тя трябва да направи седем поредни безаварийни старта, без да извършва каквито и да било сериозни конструктивни промени в хардуера си. За Boeing няма такова изискване, тъй като използваната от нея ракета Atlas V от години лети в непроменена конфигурация, докато SpaceX постоянно правят дребни подобрения по своите модели.
По принцип изискването за седем полета с Falcon 9 Block 5 не би трябвало да е голям проблем, тъй като ракетата е за многократна употреба. Освен това според обещанията на Мъск ще може да лети до 10 пъти без нужда от ремонт и на теория може да бъде изстреляна два пъти в рамките на 24 часа. Тук обаче идва следващата спънка: NASA изисква конструктивна промяна в резервоарите с оглед на инцидент от септември 2016 г. При него ракета експлодира на стартовата площадка по време на тестово зареждане с гориво. При разследването се оказва, че причина за взрива са карбонови бутилки под налягане (COPV), пълни със свръхохладен хелий, които са предизвикали втвърдяване на течния кислород и последваща експлозивна химична реакция със стените на резервоара. Затова NASA настоява за преработка на въпросните COPV и по възможност да не се използва карбон. И докато новите съдове под налягане не бъдат монтирани, полетите на Falcon 9 Block 5 няма да се броят при сертификацията.
Във връзка с горния инцидент е и последната резерва на NASA спрямо иновативните подходи, използвани от SpaceX. Става дума стандартната процедура, наречена load and go, която компанията на Мъск използва при зареждането на ракетите си с гориво. За разлика от своите конкуренти, фирмата пълни резервоарите със свръхохладен керосин и втечнен кислород в последния момент – около 35 мин. преди изстрелването. Това позволява зареждане на повече гориво и по-голяма мощност на ракетата. Потенциално неприятният момент в случая е, че преди това екипажът вече трябва да е на борда на Crew Dragon. И ако нещо се случи, докато се пълнят резервоарите, времето и опциите за реакция няма да са много.
В крайна смета обаче след около две години дебат и протести от страна на много аерокосмически експерти през тази седмица процедурата load and go беше одобрена от NASA. И все пак, преди да стане първата частна компания, превозваща астронавти, SpaceX ще трябва успешно да демонстрира иновативния си метод за презареждане поне пет пъти с най-новата Falcon 9 Block 5.
Още по темата
SpaceX е една стъпка по-близо до изпращане на хора в космоса
Компанията на Илън Мъск извърши "статичен тест" на аварийната катапултна система на орбиталната капсула Crew Dragon
14 ное 2019Възходът на частните астронавти
Тестовият полет на капсулата Crew Dragon в околоземна орбита е началото на нова космическа надпревара, водена от корпорациите
8 мар 2019NASA тества първия частен космически кораб след седмица
Crew Dragon на SpaceX ще извърши безпилотен полет до Международната космическа станция на 2 март
23 фев 2019Марсианската ракета на SpaceX се счупи още преди да полети
Прототипът на космическия кораб, който през 2022 г. би трябвало да кацне на Червената планета, бе съборен от бурен вятър в Тексас
24 яну 2019Израел се готви за първия частен полет до Луната
Еврейската държава е на път да стане петата страна, изпратила своя роботизирана сонда до естествения спътник на нашата планета
23 яну 2019SpaceX ще изпробва марсианския си космически кораб още през пролетта
Сглобяването на стоманен тестов прототип на Starship върви с пълна пара в Тексас
3 яну 2019Ракета на SpaceX кацна аварийно в океана
По време на инцидента Falcon 9 за първи път демонстрира системите си за реакция при извънредни ситуации
6 дек 2018SpaceX за пръв път приземи ракета трикратно
Falcon 9 Block 5 изведе в орбита цели 64 малки сателита
3 дек 2018Възстановени са пилотираните полети до Международната космическа станция
Руската ракета "Союз-ФГ" успешно изведе в орбита трима астронавти
3 дек 2018Международната космическа станция може да остане без екипаж след Нова година
Вчерашната авария на руския кораб "Союз" прекъсна достъпа до най-големия орбитален комплекс за неопределено време
12 окт 2018Космическият кораб "Союз" аварира, екипажът е добре
Капсулата с двама астронавти на борда се е приземила "в добро състояние" на около 600 км от космодрума "Байконур"
11 окт 2018SpaceX приземи най-модерната си ракета на нов космодрум
Кацането на площадката в авиобаза Vandenberg е важна стъпка към извършването на две изстрелвания в рамките на 24 часа
8 окт 2018SpaceX ще изпрати японски милиардер около Луната
Първият "междупланетен" турист ще лети на строящата се ракета BFR не по-рано от 2023 г.
18 сеп 2018Русия заподозря, че най-сериозната авария на Международната космическа станция от години може да е диверсия
7 сеп 2018SpaceX премина в режим на "бързо изстрелване" на ракети
Компанията на Илън Мъск планира три пуска на Falcon 9 за по-малко от две седмици
22 юли 2018SpaceX се готви да изстрелва над 60 ракети всяка година от собствена инсталация във Флорида
29 юни 2018NASA няма да признае първия полет на Falcon 9 Block 5 при сертифицирането на ракетата за полети с астронавти в Космоса
27 май 2018Какво следва от изстрелването на "пътническата" ракета на SpaceX
Falcon 9 Block 5 драматично ще снижи себестойността на космическите полети през следващите три години
16 май 2018Мъск подготвя "наследника" на космическата совалка
Компанията SpaceX се готви да изстреля нова ракета, която ще върне САЩ в битката на пилотираните полети
4 май 2018
Според премиера въглищните централи имат хоризонт от 15-25 г. и е най-добре да се заместят с газови мощности
13 дек 2019, 2013 прочитания

Медиите в САЩ очакваха новина в четвъртък, но тя отново се отлага – въпросът е за колко време
13 дек 2019, 771 прочитания
13 дек 2019, 7496 прочитания
13 дек 2019, 4410 прочитания
13 дек 2019, 2698 прочитания
13 дек 2019, 2002 прочитания
13 дек 2019, 1431 прочитания
Регулаторът замени екологична политика на Обама с отстъпки към остарели централи