Космически таксита

SpaceX и Boeing скоро ще отворят нова, частна страница в историята на пилотираните полети около Земята

Безпилотният полет на Crew Dragon до Международната космическа станция e планиран за ноември, а първия тест с хора на борда - за април 2019 г.
Безпилотният полет на Crew Dragon до Международната космическа станция e планиран за ноември, а първия тест с хора на борда - за април 2019 г.
Безпилотният полет на Crew Dragon до Международната космическа станция e планиран за ноември, а първия тест с хора на борда - за април 2019 г.    ©  Капитал
Безпилотният полет на Crew Dragon до Международната космическа станция e планиран за ноември, а първия тест с хора на борда - за април 2019 г.    ©  Капитал

Когато космическата совалка Atlantis успешно се приземява за последен път на 21 юли 2011 г., ръководителите на NASA едва ли са предполагали, че слагат точка на американските пилотирани полети в орбита за почти десетилетие. По ирония на съдбата в момента САЩ са принудени да плащат на конкурентите си от "Роскосмос" по над 80 млн. долара за всеки астронавт, транспортиран до Международната космическа станция на борда на руските кораби "Союз". И тази цена се е повишила с около 370% от закриването на програмата Space Shuttle досега.

До няколко месеца обаче NASA планира да прекрати тази зависимост от Русия. Вместо да дава крупни суми на своя най-голям конкурент от времето на Студената война, щатската агенция пренасочва тези средства към американската аерокосмическа индустрия, за да може отново да вози своите астронавти на орбитални апарати с надпис Made in USA. И в момента компаниите Boeing и SpaceX, избрани от нея преди около четири години, са във финалния етап от тестването на практически завършените щатски космически кораби от следващо поколение.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uys1511761111541407 avatar :-|
    Emil Dimov
    • + 2

    Космически таксита!

    Когато се работи неуморно и се вземат предвид допуснатите вече грешки, за да не се повтарят се получават и резултати. Е вярно е, че тези "таксита" струват десетки милиони долари, но все пак не са милиарди и с разработката на аварийна капсула нещата преминават на ново ниво в сигурността - това е като въвеждането на катапулта при реактивните самолети, ако можем да направим такова сравнение. Дано тестовете да са успешни и да се премине към практическото им прилагане възможно по-скоро. И ако тези разработки са приложими към полети в близкия до Земята космос, то за по-далечни полети като че ли нищо не се прави или това остава скрито за сега от "публиката"?

    Нередност?
  • 2
    emil.i.stoyanov avatar :-|
    Emil Stoyanov
    • + 1

    Аз имам една корекция в статията - вместо "тъй като използваната от нея ракета Delta V" трябва да пише "тъй като използваната от нея ракета Atlas V". Боинг ще използват тази ракета - Atlas V - на ULA (United Launch Aliance), за да извеждат тяхната капсула Starliner в космоса, а не Delta V. Такава ракета няма - има Delta IV, но тя се използва за извеждане в орбита на много по-тежки товари или такива, които са за мисии в Слънчевата система, каквато беше изведената наскоро сонда Parker Solar Probe с мисия да изследва слънчевата корона.

    Нередност?
  • 3
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев

    До коментар [#2] от "Emil Stoyanov":

    Здравейте, благодаря за уточнението, грешката е коригирана. Явно в бързината съм успял да смеся ракетите Delta IV и Atlas V, тъй като Starliner e проектиран да бъде съвместим и с двете, както и с Falcon 9 на SpaceX и бъдещата Vulcan на ULA. :) Поздрави.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал