Космически таксита
SpaceX и Boeing скоро ще отворят нова, частна страница в историята на пилотираните полети около Земята


Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Когато космическата совалка Atlantis успешно се приземява за последен път на 21 юли 2011 г., ръководителите на NASA едва ли са предполагали, че слагат точка на американските пилотирани полети в орбита за почти десетилетие. По ирония на съдбата в момента САЩ са принудени да плащат на конкурентите си от "Роскосмос" по над 80 млн. долара за всеки астронавт, транспортиран до Международната космическа станция на борда на руските кораби "Союз". И тази цена се е повишила с около 370% от закриването на програмата Space Shuttle досега.
До няколко месеца обаче NASA планира да прекрати тази зависимост от Русия. Вместо да дава крупни суми на своя най-голям конкурент от времето на Студената война, щатската агенция пренасочва тези средства към американската аерокосмическа индустрия, за да може отново да вози своите астронавти на орбитални апарати с надпис Made in USA. И в момента компаниите Boeing и SpaceX, избрани от нея преди около четири години, са във финалния етап от тестването на практически завършените щатски космически кораби от следващо поколение.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
3 коментара
Космически таксита!
Когато се работи неуморно и се вземат предвид допуснатите вече грешки, за да не се повтарят се получават и резултати. Е вярно е, че тези "таксита" струват десетки милиони долари, но все пак не са милиарди и с разработката на аварийна капсула нещата преминават на ново ниво в сигурността - това е като въвеждането на катапулта при реактивните самолети, ако можем да направим такова сравнение. Дано тестовете да са успешни и да се премине към практическото им прилагане възможно по-скоро. И ако тези разработки са приложими към полети в близкия до Земята космос, то за по-далечни полети като че ли нищо не се прави или това остава скрито за сега от "публиката"?
Аз имам една корекция в статията - вместо "тъй като използваната от нея ракета Delta V" трябва да пише "тъй като използваната от нея ракета Atlas V". Боинг ще използват тази ракета - Atlas V - на ULA (United Launch Aliance), за да извеждат тяхната капсула Starliner в космоса, а не Delta V. Такава ракета няма - има Delta IV, но тя се използва за извеждане в орбита на много по-тежки товари или такива, които са за мисии в Слънчевата система, каквато беше изведената наскоро сонда Parker Solar Probe с мисия да изследва слънчевата корона.
До коментар [#2] от "Emil Stoyanov":
Здравейте, благодаря за уточнението, грешката е коригирана. Явно в бързината съм успял да смеся ракетите Delta IV и Atlas V, тъй като Starliner e проектиран да бъде съвместим и с двете, както и с Falcon 9 на SpaceX и бъдещата Vulcan на ULA. :) Поздрави.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.