Могат ли динамичните пътни такси да решат проблема със задръстванията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Могат ли динамичните пътни такси да решат проблема със задръстванията

Задръстване в Сидни по време на час пик

Могат ли динамичните пътни такси да решат проблема със задръстванията

Таксите да могат да се нагаждат спрямо ситуацията на пътя, предлагат академици в сп. Nature

3544 прочитания

Задръстване в Сидни по време на час пик

© Reuters


Решението на проблема със задръстванията може да е въвеждането на динамични такси, които да се променят в реално време според натоварването на градските пътища. Това предлагат трима академици в сп. Nature. Според тях социалните вреди от задръстванията биха могли да се облагат с прецизни данъци, които едновременно да намалят трафика и да финансират подобряването на пътната инфраструктура.

За да работят динамичните такси, е необходимо обстойно следене на местоположението на всяка една кола на пътя, както и сериозно икономическо моделиране за вариацията в таксите, пише сп. Nature. Предложението крие определени проблеми, но и представя интересни ъгли към управлението на пътищата в 21-и век.

Икономическата цена на задръстванията

Задръстванията в модерния космополитен град водят до огромни икономически последствия. Загубените време и енергия при стоене в безкрайно задръстване директно се превеждат в пропилени възможности. Според икономисти, цитирани от Nature, икономическите щети, причинени от задръствания в САЩ, Германия и Великобритания за 2017 г., се равняват на 461 млрд. долара.

Задръстванията имат и вредни за здравето странични ефекти поради почти двойния разход на гориво при движение и последващото от това отделяне на въглероден диоксид.

Ограниченото количество пътна настилка до този момент е необложено с данъци обществено благо. За разлика от водата или тока пътуването по градските пътища е предимно безплатно, което води до безотговорно и неефективно поведение от страна на водачите при използването на пътната настилка. По този начин вместо пари ползването на пътните артерии в един град струва загубено време и проблеми със здравето, обобщава Nature.

Динамично ценообразуване на базата на модерни технологии

Решението според академиците е да се прилагат динамични тол-такси, които да зависят от натовареността на даден път, така че търсенето и предлагането на пътната настилка да бъдат балансирани. Динамичните цени за ползване на пътната настилка също така биха зависили и от това колко замърсяващи са индивидуалните превозни средства.

Необходимо би било проследяване на всяка кола чрез GPS, за да може системата да се пригажда към състоянието на пътя в реално време, като пиковите часове и отсечки биха се облагали с високи такси.

Колоездачи подминават задръстване в центъра на Лондон
Източник: Reuters

По този начин ще се създадат стимули за водачите да тръгват по-рано, да избягват натоварени отсечки по алтернативни маршрути и да ползват алтернативни методи на придвижване като наличните опции за градски транспорт. Пазарните проучвания, както и изграждането на автоматизирана система за настройки на цените могат да се извършват от независими оператори с опит в икономическото моделиране, предлага Nature.

Какви са критиките

Авторите на предложенията сами признават, че системата им до голяма степен е още непостижима поради липсата на достатъчни пазарни проучвания и моделиране. Също така се повдига въпросът как социално слабите биха могли да се пригодят към една такава система, без да загубят още повече достъп до движението из града.

Освен това предложенията предполагат, че водачите биха имали достъп до добре развита инфраструктура, в която ефективни алтернативни маршрути и транспорт все пак съществуват, за да може ценовите стимули да насочат водачите в различни посоки и по този начин да олекотят пиковото натоварване.

Друг проблем е разчитането на все още потенциално съществуващо икономическо моделиране, което прецизно да предвиди поведението на шофьорите в цял град и което да може да се нагажда към него в реално време.

Не е сигурно, че шофьорите наистина биха предпочели да стават с час-два по-рано и да плащат по 20 долара при шофиране в час пик пред това просто да чакат в задръстване, дори ако за един икономист първото да е много по-рационално. Следователно обществената популярност на такава политика е под въпрос.

Не на последно място се повдига въпросът и за личната поверителност. В ерата на GDPR следенето на точната позиция на всички превозни средства от независими оператори не би било лесно за оправдаване пред обществото или пред евентуална регулаторна комисия. Опитът в модерния свят обаче показва, че обществото е готово да отдава все повече и повече лична информация в замяна на удобство.

Като цяло критиците на плана се обединяват около мнението, че Nature предлага едно чисто пазарно решение, което работи добре на теория. Но според тях практиката все още е извън обсег.

Задръстванията в модерния космополитен град водят до огромни икономически последствия
Източник: Reuters

Решението на проблема със задръстванията може да е въвеждането на динамични такси, които да се променят в реално време според натоварването на градските пътища. Това предлагат трима академици в сп. Nature. Според тях социалните вреди от задръстванията биха могли да се облагат с прецизни данъци, които едновременно да намалят трафика и да финансират подобряването на пътната инфраструктура.

За да работят динамичните такси, е необходимо обстойно следене на местоположението на всяка една кола на пътя, както и сериозно икономическо моделиране за вариацията в таксите, пише сп. Nature. Предложението крие определени проблеми, но и представя интересни ъгли към управлението на пътищата в 21-и век.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    В Сингапур от няколко години "автоматично вземат" различни пари за различни участъци от града.
    На много магистрали в ЕС (и Турция) също колата се таксува автоматично след сканиране на номера (и предварително плащане на някаква базисна сума). Трябва само да се нагоди да взема различни тарифи.
    Гудъл карти в момента показва къде има задръствания. Мишлен "на път" ти показва къде какви такси има.
    Предполагам не е толкова сложно технически да се изгради система.
    Въпросът е как "политически" да мине това.
    А, иначе като социален психилог казвам, че като започнат да виждат как плащат повече, над 6-70% от хората ще променят поведението си.
    Което би било достатъчно да се усети разлика.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Да се таксува всяко незаето място в колите е единственото решение на проблема с трафика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK