С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 сеп 2018, 11:54, 5238 прочитания

Хедж фондовете и Уолстрийт прибират печалбите от търговията с въглеродни емисии

Секторът бележи ръст след десетилетен спад

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Хедж фондовете и някои инвестиционни банки, сред които Morgan Stanley и Goldman Sachs, прибират големи печалби от търговията с въглеродни емисии – пазарна ниша, която изненада с резултатите си след десетилетен спад, съобщава Financial Times.

Повишението


Цената на въглеродните квоти, въведени от ЕС за ограничаване на замърсяването на въздуха от страна на компаниите в търговския блок, се е увеличила почти четири пъти през изминалата година до над 20 евро за тон въглероден диоксид вследствие на законодателни промени, целящи да подобрят работата на схемата.

Възстановяването на цената на сравнително малко познатата стока до голяма степен остана незабелязано, но се очаква да има огромни последици за начина, по който Европа генерира електроенергия. Нарастващите разходи за въглеродни емисии се очаква да направят производството на възобновяеми енергийни източници, ядрена енергия и природен газ по-конкурентоспособни спрямо въглищата.

Възможността за търговците на пазар, който се е свил в резултат на излишък от кредити, събрани по време на финансовата катастрофа и кризата в еврозоната, беше забелязана само от шепа специалисти, които останаха в сектора по време на продължителното му сриване, като им даде възможност да извлекат големи печалби.



"Ситуацията беше добре разбрана от една малка група хора, които не се отказаха от този пазар през последните 10 години", коментира Пър Лекандер, специалист по въглеродни емисии, който управлява два енергийни фонда в Lansdowne Partners.

Мерките

Основната промяна, която предизвика повишението в цената, беше законодателството на ЕС за въвеждане на т.нар. механизъм за запазване на пазарната стабилност (MSR), който насърчава постепенното преминаване към по-чисти горива.

На европейско ниво основната стратегия за въздействие на климатичните промени беше Европейската схема за търговия с емисии. В момента се намира в третия си период (2013 - 2020), като до 2013 г. тя работеше на следния принцип: на държавите се даваха определени количества квоти (на България се полагат 2.71% от общото количество за ЕС), които впоследствие на местно ниво се разпределяха между отделните предприятия от енергетиката и индустрията. Тези национални планове за разпределение на квоти после се одобряваха от Европейската комисия, като ако дадено предприятие изпусне в атмосферата повече от полагаемото му се, трябва да купува въглеродни квоти на свободния пазар.

От 2013 до 2020 г. вече сме в т.нар. европейския пакет "Климат - енергетика". Той предвижда намаляване на емисиите с 20% спрямо нивата от 1990 г., повишаване на енергийната ефективност с 20%, достигане на 20% на възобновяемата енергия в брутното енергийно потребление и нарастване на употребата на биогорива с 10%.

През изминалото десетилетие цените на въглеродните емисии бяха твърде ниски, за да се насърчи преминаването към биогорива, така че MSR е предназначен да премахне и в крайна сметка да отмени голям брой квоти от следващата година. Търговците прогнозират, че пазарът на квоти на въглеродни емисии ще бъде в годишен дефицит от 2019 г., което вероятно ще постави началото на по-нататъшно състезание за кредити през следващите месеци.

"Европейският съюз всъщност е единственият доставчик на въглеродни кредити на пазара
и влиянието му върху този пазар е по-голямо дори от това, което ОПЕК има върху петролния", заяви Марк Луис, анализатор в консултантската компания Carbon Tracker.

Компаниите, които
отделят емисии над определените им въглеродни квоти, трябва да купуват допълнително, а тези, които използват по-малко - могат да ги продават.

"Промените в системата на ЕС за търговия с въглеродни емисии променят съществено стойността на кредитите и ще започнат да оказват съществено въздействие върху енергийната система на Европа", каза
още Лекандер.

Печалбите

Един от най-големите победители е специализираният енергиен хедж фонд Northlander Advisors, чийто основател Улф Ек има двадесетгодишен опит на пазара на електроенергия. Той каза, че когато ЕС е обявил промените в законодателството за пазара на въглеродни квоти миналата година, той е видял една от най-големите възможности в кариерата си. Фондът Northlander, който управлява повече от 500 млн. долара, е реализирал най-добрата година в историята си с ръст от 35.8% вследствие на повишението.

Банките, включително Morgan Stanley, Goldman Sachs и JPMorgan, поемат вълната от подновения интерес към въглеродните квоти в Европа, като разширяват офисите си, за да отговорят на скока на пазара.

Прогнозите

Анализаторите заявиха, че очакват цените на въглеродните квоти да се повишат до 30 евро за тон, за да се ускори преминаването от въглища и други замърсяващи горива като петрол.

Това би могло да
представлява трудност за комуналните компании, авиокомпаниите и производителите, но тъй като намаляването на емисиите е дългосрочна цел на ЕС, търговците заявиха, че не очакват политическа реакция, освен ако цената не достигне 50 евро за тон.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Рекорд" - екокари от ново поколение "Рекорд" - екокари от ново поколение

Електрокарите с литиево-йонни батерии са подходящи за чистите производства в редица индустрии

21 сеп 2019, 923 прочитания

Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи Йордан Илиев: В Стария Пловдив – повече живот, повече приходи

Директорът на общинския институт "Старинен Пловдив" за новите инициативи в полза на туристите и града

20 сеп 2019, 1018 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Търговската война може да откаже Volvo oт планираното IPO

Aко първичното публично предлагане все пак се състои тази година, то ще е най-голямото на шведската фондова борса след това на Telia

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант