С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 окт 2018, 11:43, 3213 прочитания

Китай присвоява технологии на американски компании

Тактиките на Пекин включват натиск върху американските партньори в съвместни начинания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Представителите на бизнеса и правителството на САЩ алармират, че Пекин се опитва да получи технологии и ноу-хау от американските технологични компании, действащи в Китай, понякога дори насилствено. Интервютата с десетки корпоративни и правителствени служители от двете страни на Тихия океан и преглед на регулаторни документи разкриват как се случва систематичното и методично извличане на технологии от страна Пекин и колко пристрастни са китайските служители, които разглеждат оплакванията на американските компании.

Китайските практики включват натиск върху американските партньори в съвместни предприятия, за да се откажат те от технологиите си, като се използват местните съдилища, за да анулират патентите и лицензите на американските компании, пише The WallStreet Journal.


Натискът

Американските компании отдавна се оплакват, че Пекин ги притиска да предават интелектуалната си собственост. Напоследък техните опасения се увеличиха, след като Китай се превърна в конкурент в индустрии, вариращи от химикали до компютърни чипове и електрически автомобили.

Принудителният трансфер на технологии вече е централна част от търговската борба между САЩ и Китай. Белият дом изчислява, че Китай нанася щети в размер от 50 млрд. долара годишно на американските компании. Правителството на САЩ отдавна се оплаква, че това намалява конкурентността на американския бизнес и подкопава стимула за иновации.



В отговор на това китайските власти казаха, че "американските компании в Китай са получили огромна възвръщаемост чрез трансфер на технологии и лицензиране и са най-големите бенефициенти от техническото сътрудничество", както и че американските компании влизат в партньорства доброволно.

Условията

Американските компании първоначално внесоха идеята за съвместни предприятия в Китай като начин да получат достъп до огромен пазар и да се възползват от ниската цена на работната сила. Офертата включваше подпомагане на китайските фирми да станат по-технологично напреднали.

На вечеря във Вашингтон през януари търговските кантори призоваха американския посланик в Китай Тери Бранстад да не напада Пекин прекалено силно по отношение на технологичните въпроси. "Китай има много начини да постигне равномерност", предупреди Кристофър Падила, вицепрезидент на International Business Machines Corp., която лицензира технология за китайски фирми.

Близо един от всеки петима членове на Американската търговска камара в Шанхай казват, че са били принудени да прехвърлят технологии, според проучване, проведено през пролетта. От тези компании 44% в космическата промишленост и 41% в химическата отчитат "значителен натиск". Китай смята, че и двата отрасъла са стратегически важни.

Идеята за достъп до пазара в замяна на технология оригинално е идея на китайския лидер Дън Сяопин, който даде началото на пропазарните политики, които стимулираха ръста на Китай в края на миналия век. Идеята съответства на желанието на Дън да получи западна технология, но ограничава западното влияние. Китай "трябва да се откаже от част от вътрешния пазар в замяна на напредналите технологии, от които имаме нужда", заявява той през 1984 г. Политиката е успешна според изследване от март 2018 г. на икономисти от университетите в Колорадо, Хонконг и Нотингам, което установява, че чуждестранната технология "се разпространява извън границите на съвместното предприятие" и засилва технологиите на конкурентите.

Как се случват нещата

Чуждестранните компании обикновено носят инвестиции, технологии, управленско ноу-хау и друга интелектуална собственост, докато китайският партньор обикновено допринася за някои права на ползване на земята, финансиране, политически връзки и пазарно ноу-хау. Всяка следваща американска президентска администрация притиска Пекин да облекчи изискванията за американските компании. Администрацията на Тръмп казва, че иска да "промени парадигмата", затова и удари Пекин с мита.

Китай дава възможност на чуждестранните компании, които искат да се разширяват, да го правят чрез съвместни предприятия, въпреки че през април обяви план за постепенно премахване на правилата, които изискват чуждестранните автомобилни производители да споделят собствеността и печалбите с китайски компании до 2022 г.

Споразумението работи за някои. Когато Китай поиска да изгради първия си голям самолет за пътнически самолети през 2008 г., държавната Commercial Aircraft Corp. изясни, че ще купува компоненти само от съвместни предприятия, чиито чуждестранни партньори ще споделят технологията.

Целите

Китайските лидери виждат иновативните технологии като ключови за индустриите за преход към по-сложни сектори и включване на страната в редиците на богатите нации. За да се гарантира, че чужденците влагат най-доброто, регулаторните органи гледат внимателно на чуждестранните инвестиции, за да се уверят, че отговарят на правителствените цели.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара

Средствата ще се насочат към тях най-вече чрез обратно изкупуване на акции през следващите три години

17 окт 2019, 719 прочитания

"Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност 1 "Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност

Компанията системно е нарушавала задълженията си по оздравителния план и дължи на държавата над 102 млн. лв.

17 окт 2019, 1616 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ryanair намали очакванията си за печалбата заради стачките и цената на горивото

Ирландската авиокомпания ще намали зимния си капацитет, за да се справи с проблемите

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10