С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 12 окт 2018, 11:50, 58827 прочитания

Как Литва намали жертвите по пътищата

Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Балтийската държава понижава броя на смъртните случаи по пътищата с по над 22% годишно.

- Намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и да се налагат работещи санкции.
Една от основните мерки на литовското правителство е разширяване на зоните с максимална скорост на движение 30 км/ч, по-специално в централните градски части.
"Литовските пътища са най-опасните в Европа" - това е заглавие от в. Baltic Times от юли 2008 г. Статията обяснява, че предишната година 739 литовци са били убити при пътни инциденти, което означава 21.9 смъртни случая на 100 000 души. Ако това ниво на смъртност бъде съотнесено към населението на Франция например, би означавало 17 500 французи да умират годишно на пътя. Проблемът е толкова сериозен, че Литовският статистически институт посочва опасните пътища като една от причините за изкривеното съотношение мъже - жени във Вилнюс (жените са с 20% повече), а експертите посочват като причини за множеството инциденти превишената скорост и употребата на алкохол.

Десет години по-късно Литва е "отличник" в Европейската програма за безопасност по пътищата (RSAP), в която са включени 32 страни (ЕС-28 заедно с Норвегия, Сърбия, Швейцария и Израел). За 2016 г. балтийската държава е шампион по намаляване на броя на смъртните случаи по пътищата с 22.3% спрямо предходната година. В последния доклад на RSAP Литва отново е сред лидерите (със спад от 21.9% през 2017 в сравнение с 2016), макар да е отстъпила първата позиция на съседна Естония (32.4%).


Добрият пример

Как само за едно десетилетие Литва успя да се превърне от страната с най-смъртоносни пътища в лидер в ЕС по намаляване на броя на загиналите при пътни катастрофи? До един момент ситуацията в Литва много напомня тази в България - през 90-те икономическият възход (и оттам - увеличаването броя на колите), съчетан със слаб контрол и недоразвита пътна мрежа, прави балтийската страна опасна за шофиране. Това се променя драстично от 2007 г. насам и сега Литва е една от трите страни в ЕС, които вече са постигнали предсрочно европейската цел за намаляване смъртността на пътя с 50% до 2020 в сравнение с нивата от 2010 г. Докато в България смъртността по пътищата продължава да е в пъти по-голяма от тази в останалите страни на ЕС с изключение само на Румъния.

Каква е литовската рецепта



В далечната 1999 г. Литва поставя своя антирекорд - тогава по пътищата на страната в катастрофи умират общо 829 души. В момента трафикът е несравнимо по-натоварен, но загиналите са три пъти по-малко. Големият спад се случва през последните десет години и сега Литва е сред лидерите в програмата на ЕС за намаляване броя на жертвите по пътищата Vision Zero. Амбициозната цел, която си поставя тя, е за 0 жертви по пътищата до 2050 г.

Самата Литва е дори още по-амбициозна. Преобръщането на тенденцията в страната започва през 2008 г. с вдигане на глобите за нарушаване на правилата на пътя и въвеждането на санкции като конфискуване на автомобили. Оттогава арсеналът от мерки се разширява и обхваща всички участници в движението (виж карето). През март министърът на транспорта и съобщенията Рокас Масюлис представи националната програма Vision Zero, която поставя конкретни цели като намаляване на случаите на превишена скорост с 20% до 2030 г., разговорите по мобилен телефон по време на движение и непоставянето на предпазни колани - с 40%, а неизползването или неправилното изпозване на светлоотразители от пешеходци и велосипедисти - с 25%. Фокусът е точно върху подобряването на безопасността на най-уязвимите участници в движението – пешеходците и велосипедистите.

Кампаниите помагат

Преди близо 15 години Франция залага на наистина агресивните кампании за безопасност на пътищата. Тя стига дотам, че жандармерията опъва шатри на магистралата и приканва спрените с превишена скорост да влязат вътре и да гледат сурови кадри от катастрофи. Френската кампания включва и зловещи билбордове, които пропагандират неща като спазването на предимството на пешеходците и носенето на предпазен колан. Литва също залага на този подход и провежда продължителни кампании за безопасност на пътя, подкрепени от множество събития и с голямо медийно покритие.

Може и още

Според министър Масюлис ключът към успеха за намаляването на броя на жертвите по пътищата са активното обучение за безопасност по пътищата, подобрената улична инфраструктура, безопасните превозни средства и по-тясното сътрудничество между всички в търсенето на обща цел - безопасен трафик по пътищата и улиците на страната.

Изводът е, че намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и ефективно налагане на санкции. По данни на Европейската комисия всяка държава губи между 1 и 2% от своя БВП заради пътнотранспортни произшествия. Толкова са щетите за медицинско и социално обслужване, инвалидни пенсии, увреден автопарк, повредена инфраструктура. С много по-малко, но умно насочени инвестиции може да се спаси животът на стотици хора и да се направи пътуването по пътищата такова, каквото трябва да бъде - сравнително спокойно придвижване от точка А до точка Б, а не рискована борба за оцеляване.
Четири мерки, с които Литва намали броя на загиналите

1. Масово инсталиране на камери с радари. Такива са поставени на всеки 5 километра от литовската част на т.нар. магистрала "Виа Балтика". След монтирането им броят на глобените за превишена скорост намалява почти наполовина.

2. Разширяване на зоните с максимална скорост на движение от 30 км/ч, по-специално в централните градски части, в близост до детски градини и училища, както и на места с по-висока концетрация на пешеходен трафик.

3. Модернизиране на пешеходните пътеки, както и въвеждане на други инженерни съоръжения за безопасност като специални острови на платното за движение и т.н.

4. Инсталиране на т.нар. устройства alcolocs, които обездвижват автомобила при установяване на определено количество алкохол в кръвта на водача.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ще кипне ли Черно море 1 Ще кипне ли Черно море

Колкото и да драматизира българският премиер, Западът по-скоро търси деескалация на конфликта в Керченския проток

14 дек 2018, 420 прочитания

Европейският парламент призова за спиране на "Северен поток 2" Европейският парламент призова за спиране на "Северен поток 2"

Необвързващото решение идва ден след като Камарата на представителите в САЩ също осъди проекта

13 дек 2018, 922 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Международната космическа станция може да остане без екипаж след Нова година

Вчерашната авария на руския кораб "Союз" прекъсна достъпа до най-големия орбитален комплекс за неопределено време

Как в Люксембург ще четат Пеевски

Видински съдия изпрати спорната законова поправка, даваща нови права на синдиците на КТБ, за тълкуване в Съда на ЕС

Космическите пощальони

Частните полети в околоземна орбита навлизат в ерата на миниатюризацията

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Курск"

Трогващ авторски трилър по действителен случай

20 въпроса: Мила Михова

На 15 декември в "Люмиер" тя ще изпълни песни и арии на Росини, Белини и Доницети

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Държавата компенсира спрелите старозагорски заводи с евтин ток, кои са най-големите текстилни компании

Емисия

DAILY @7AM // 14.12.2018 Прочетете