Как Литва намали жертвите по пътищата
Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи


Пламена Кацарова

Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
- Намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и да се налагат работещи санкции.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Хубава статия само, че като поучават, авторите не е лошо да направят следното сравнение. В Литва за 2017 г. има 29,6 на 100 хил. убити при пътни инциденти в България 9,7 :)
До коментар [#1] от "Otchuzden":
Я пак да проверим числото. Защото Литва за 2017, ако има 29,6 това означава, че са измрели около 800 души по пътищата. Пък те са 200.
В грешка си май
До коментар [#2] от "outside": Да явно съм видял грешно число за броя на смъттните случаи в Литва. НО след известно търсене и намиране на официалните числа пак Литва има повече "измрели" от България. Ето данните за "измрели" в Литва за 2017 г. - 192 (впрочем колкото и през 2016 г., очевидно Капитал от другаде взимат числата :) ). https://lakd.lrv.lt/uploads/lakd/documents/files/e ismo_saugumas/statistika/en/2018/statistics_2014%E 2%80%932017.pdf) BE%D0%BF%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%B D%D0%B0-%D0%BF%D1%8A%D1%82%D1%8F/%D1%81%D1%82%D0%B 0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0/ubiti_ do_dnes
В България 682 убити през 2017 г. (708 през 2016 г.) https://www.mvr.bg/dokkpbdp/%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%
Делим 192 на населението на Литва, което официално е 2,800,667 и делим българските 682 на официалното население в 7,050,034. И какво получаваме на 1000 жители драги ми "outside" :)
Няма особено значение какъв е коефициентът. Има значение мерките и техните ефекти. Дали ще е 4.5 или 123123.4 е все тая. Спасили са по 600 човека на година и то с години наред. Камера с радар на 5км е нещо нечувано и само фантазии в България. Ако тук се направи това заедно с глоби от по 1000лв нагоре смъртността и нарушенията ще спаднат с 80%. А връзването с НАП, НОИ и де що има агенции по доходите , за да може бързо да се събират глобите( примерно с данъците на края на годината да се дава и кои са неплатените и какви са неустойките за след 12 месеца просрочие) ще накара всички да карат като нормални хора, а не като българи.
Категорично съм против такива мерки - камери на всеки 5 км и огромни глоби и 30 км/час в града.
По скоро трябва да се оправят следните неща:
- разширяване на пътищата и по-малко завои (изправяне на завоите)
- на магистралите да се разреши ползуването на аварийната лента, като там да влязат товарни коли и други със скорост до 80 км/ч. Да се обособят малки паркингчета на 5-10 км за действително аварирали (авариите вече за доста рядка практика, голям лукс е да стои цяла лента, една/трета от пътя, ако някой случайно аварира)
- в градовете - разминаване на кръстовища
- премахване на бус ленти (дори на бул.България сложили за 2-3 автобуса дето минават, а колите са хиляди)
- премахване на повдигнатите пътеки и други подобни бабуни, които водят до задръствания, забавяне на трафика и замърсяване на въздуха с прахови частици
До коментар [#5] от "
coffee.bean
":
Т.е. искаш да караш още по-бързо както в града така и на магистралата.... А безопастността на движение няма значение- тя само пречи!
Камерите са много добро решение особено когато мерят средна скорост на отсечка. Иначе всички намаляват покрай камерите и после пак газ.
Тончо , никъде не казвам, че искам да карам по-бързо. Казвам че пътищата трябва да са удобни за движение (и в града и извън него)
до cofee.bean
направо да забраним пешеходци, велосипедисти, автобуси и други, които ти пречат ? пешеходни пътеки и т.н. ? в града макс. скорост 100кмч, на магистрала 200 ? кво ше кажеш ?
Малко ненавременна статия, примесена с Пи Ар...
VILNIUS – The rate of traffic accidents in Lithuania increased by a third in the first months of 2018 from the year before, while the number of casualties jumped by 82 percent, says Loreta Levulyte, expert of traffic accidents at the Forensic Center.
"The dymanic of traffic accident statistics is that 385 accidents were reported this year, as compared with 286 in the same period of last year. This is an increase by 34 percent. The number of casualties is 82 percent higher this year, as 17 people were killed in (this period of) 2017, whereas this year the number of casualties is 33. The number of injured people went up by 26.4 percent. The figures are indeed very large," Levulyte told Ziniu Radijas news radio on Tuesday.
In her words, the majority of the people were injured or killed after dark as they did not wear any reflective materials. Other reasons behind the increase of the number of accidents is speeding and absent-mindedness.
In response to the higher accident rate, Lithuania's traffic police started organizing measures for improvement of pedestrian safety.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.