Как Литва намали жертвите по пътищата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как Литва намали жертвите по пътищата

"Безопасно пътуване" може да не звучи като оксиморон.

Как Литва намали жертвите по пътищата

Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи

62500 прочитания

"Безопасно пътуване" може да не звучи като оксиморон.

© Reuters


- Балтийската държава понижава броя на смъртните случаи по пътищата с по над 22% годишно.

- Намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и да се налагат работещи санкции.
Една от основните мерки на литовското правителство е разширяване на зоните с максимална скорост на движение 30 км/ч, по-специално в централните градски части.

"Литовските пътища са най-опасните в Европа" - това е заглавие от в. Baltic Times от юли 2008 г. Статията обяснява, че предишната година 739 литовци са били убити при пътни инциденти, което означава 21.9 смъртни случая на 100 000 души. Ако това ниво на смъртност бъде съотнесено към населението на Франция например, би означавало 17 500 французи да умират годишно на пътя. Проблемът е толкова сериозен, че Литовският статистически институт посочва опасните пътища като една от причините за изкривеното съотношение мъже - жени във Вилнюс (жените са с 20% повече), а експертите посочват като причини за множеството инциденти превишената скорост и употребата на алкохол.

Десет години по-късно Литва е "отличник" в Европейската програма за безопасност по пътищата (RSAP), в която са включени 32 страни (ЕС-28 заедно с Норвегия, Сърбия, Швейцария и Израел). За 2016 г. балтийската държава е шампион по намаляване на броя на смъртните случаи по пътищата с 22.3% спрямо предходната година. В последния доклад на RSAP Литва отново е сред лидерите (със спад от 21.9% през 2017 в сравнение с 2016), макар да е отстъпила първата позиция на съседна Естония (32.4%).

Добрият пример

Как само за едно десетилетие Литва успя да се превърне от страната с най-смъртоносни пътища в лидер в ЕС по намаляване на броя на загиналите при пътни катастрофи? До един момент ситуацията в Литва много напомня тази в България - през 90-те икономическият възход (и оттам - увеличаването броя на колите), съчетан със слаб контрол и недоразвита пътна мрежа, прави балтийската страна опасна за шофиране. Това се променя драстично от 2007 г. насам и сега Литва е една от трите страни в ЕС, които вече са постигнали предсрочно европейската цел за намаляване смъртността на пътя с 50% до 2020 в сравнение с нивата от 2010 г. Докато в България смъртността по пътищата продължава да е в пъти по-голяма от тази в останалите страни на ЕС с изключение само на Румъния.

Каква е литовската рецепта

В далечната 1999 г. Литва поставя своя антирекорд - тогава по пътищата на страната в катастрофи умират общо 829 души. В момента трафикът е несравнимо по-натоварен, но загиналите са три пъти по-малко. Големият спад се случва през последните десет години и сега Литва е сред лидерите в програмата на ЕС за намаляване броя на жертвите по пътищата Vision Zero. Амбициозната цел, която си поставя тя, е за 0 жертви по пътищата до 2050 г.

Самата Литва е дори още по-амбициозна. Преобръщането на тенденцията в страната започва през 2008 г. с вдигане на глобите за нарушаване на правилата на пътя и въвеждането на санкции като конфискуване на автомобили. Оттогава арсеналът от мерки се разширява и обхваща всички участници в движението (виж карето). През март министърът на транспорта и съобщенията Рокас Масюлис представи националната програма Vision Zero, която поставя конкретни цели като намаляване на случаите на превишена скорост с 20% до 2030 г., разговорите по мобилен телефон по време на движение и непоставянето на предпазни колани - с 40%, а неизползването или неправилното изпозване на светлоотразители от пешеходци и велосипедисти - с 25%. Фокусът е точно върху подобряването на безопасността на най-уязвимите участници в движението – пешеходците и велосипедистите.

Кампаниите помагат

Преди близо 15 години Франция залага на наистина агресивните кампании за безопасност на пътищата. Тя стига дотам, че жандармерията опъва шатри на магистралата и приканва спрените с превишена скорост да влязат вътре и да гледат сурови кадри от катастрофи. Френската кампания включва и зловещи билбордове, които пропагандират неща като спазването на предимството на пешеходците и носенето на предпазен колан. Литва също залага на този подход и провежда продължителни кампании за безопасност на пътя, подкрепени от множество събития и с голямо медийно покритие.

Може и още

Според министър Масюлис ключът към успеха за намаляването на броя на жертвите по пътищата са активното обучение за безопасност по пътищата, подобрената улична инфраструктура, безопасните превозни средства и по-тясното сътрудничество между всички в търсенето на обща цел - безопасен трафик по пътищата и улиците на страната.

Изводът е, че намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и ефективно налагане на санкции. По данни на Европейската комисия всяка държава губи между 1 и 2% от своя БВП заради пътнотранспортни произшествия. Толкова са щетите за медицинско и социално обслужване, инвалидни пенсии, увреден автопарк, повредена инфраструктура. С много по-малко, но умно насочени инвестиции може да се спаси животът на стотици хора и да се направи пътуването по пътищата такова, каквото трябва да бъде - сравнително спокойно придвижване от точка А до точка Б, а не рискована борба за оцеляване.

Четири мерки, с които Литва намали броя на загиналите

1. Масово инсталиране на камери с радари. Такива са поставени на всеки 5 километра от литовската част на т.нар. магистрала "Виа Балтика". След монтирането им броят на глобените за превишена скорост намалява почти наполовина.

2. Разширяване на зоните с максимална скорост на движение от 30 км/ч, по-специално в централните градски части, в близост до детски градини и училища, както и на места с по-висока концетрация на пешеходен трафик.

3. Модернизиране на пешеходните пътеки, както и въвеждане на други инженерни съоръжения за безопасност като специални острови на платното за движение и т.н.

4. Инсталиране на т.нар. устройства alcolocs, които обездвижват автомобила при установяване на определено количество алкохол в кръвта на водача.
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
Автор: Капитал
Преглед на оригинала
- Балтийската държава понижава броя на смъртните случаи по пътищата с по над 22% годишно.

- Намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и да се налагат работещи санкции.
Една от основните мерки на литовското правителство е разширяване на зоните с максимална скорост на движение 30 км/ч, по-специално в централните градски части.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    Хубава статия само, че като поучават, авторите не е лошо да направят следното сравнение. В Литва за 2017 г. има 29,6 на 100 хил. убити при пътни инциденти в България 9,7 :)

  • 2
    outside avatar :-|
    outside

    До коментар [#1] от "Otchuzden":

    Я пак да проверим числото. Защото Литва за 2017, ако има 29,6 това означава, че са измрели около 800 души по пътищата. Пък те са 200.

    В грешка си май

  • 3
    tihob avatar :-|
    Otchuzden

    До коментар [#2] от "outside": Да явно съм видял грешно число за броя на смъттните случаи в Литва. НО след известно търсене и намиране на официалните числа пак Литва има повече "измрели" от България. Ето данните за "измрели" в Литва за 2017 г. - 192 (впрочем колкото и през 2016 г., очевидно Капитал от другаде взимат числата :) ). https://lakd.lrv.lt/uploads/lakd/documents/files/eismo_saugumas/statistika/en/2018/statistics_2014%E2%80%932017.pdf)
    В България 682 убити през 2017 г. (708 през 2016 г.) https://www.mvr.bg/dokkpbdp/%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%8A%D1%82%D1%8F/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0/ubiti_do_dnes
    Делим 192 на населението на Литва, което официално е 2,800,667 и делим българските 682 на официалното население в 7,050,034. И какво получаваме на 1000 жители драги ми "outside" :)




  • 4
    pav4o01 avatar :-|
    Павел

    Няма особено значение какъв е коефициентът. Има значение мерките и техните ефекти. Дали ще е 4.5 или 123123.4 е все тая. Спасили са по 600 човека на година и то с години наред. Камера с радар на 5км е нещо нечувано и само фантазии в България. Ако тук се направи това заедно с глоби от по 1000лв нагоре смъртността и нарушенията ще спаднат с 80%. А връзването с НАП, НОИ и де що има агенции по доходите , за да може бързо да се събират глобите( примерно с данъците на края на годината да се дава и кои са неплатените и какви са неустойките за след 12 месеца просрочие) ще накара всички да карат като нормални хора, а не като българи.

  • 5
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Категорично съм против такива мерки - камери на всеки 5 км и огромни глоби и 30 км/час в града.
    По скоро трябва да се оправят следните неща:
    - разширяване на пътищата и по-малко завои (изправяне на завоите)
    - на магистралите да се разреши ползуването на аварийната лента, като там да влязат товарни коли и други със скорост до 80 км/ч. Да се обособят малки паркингчета на 5-10 км за действително аварирали (авариите вече за доста рядка практика, голям лукс е да стои цяла лента, една/трета от пътя, ако някой случайно аварира)
    - в градовете - разминаване на кръстовища
    - премахване на бус ленти (дори на бул.България сложили за 2-3 автобуса дето минават, а колите са хиляди)
    - премахване на повдигнатите пътеки и други подобни бабуни, които водят до задръствания, забавяне на трафика и замърсяване на въздуха с прахови частици

  • 6
    onc1526816041564232 avatar :-|
    Тончо Иванов


    До коментар [#5] от "
    coffee.bean
    ":
    Т.е. искаш да караш още по-бързо както в града така и на магистралата.... А безопастността на движение няма значение- тя само пречи!

    Камерите са много добро решение особено когато мерят средна скорост на отсечка. Иначе всички намаляват покрай камерите и после пак газ.


  • 7
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Тончо , никъде не казвам, че искам да карам по-бързо. Казвам че пътищата трябва да са удобни за движение (и в града и извън него)

  • 8
    stillwater avatar :-|
    stillwater

    до cofee.bean
    направо да забраним пешеходци, велосипедисти, автобуси и други, които ти пречат ? пешеходни пътеки и т.н. ? в града макс. скорост 100кмч, на магистрала 200 ? кво ше кажеш ?

  • 9
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Малко ненавременна статия, примесена с Пи Ар...


    VILNIUS – The rate of traffic accidents in Lithuania increased by a third in the first months of 2018 from the year before, while the number of casualties jumped by 82 percent, says Loreta Levulyte, expert of traffic accidents at the Forensic Center.

    "The dymanic of traffic accident statistics is that 385 accidents were reported this year, as compared with 286 in the same period of last year. This is an increase by 34 percent. The number of casualties is 82 percent higher this year, as 17 people were killed in (this period of) 2017, whereas this year the number of casualties is 33. The number of injured people went up by 26.4 percent. The figures are indeed very large," Levulyte told Ziniu Radijas news radio on Tuesday.

    In her words, the majority of the people were injured or killed after dark as they did not wear any reflective materials. Other reasons behind the increase of the number of accidents is speeding and absent-mindedness.

    In response to the higher accident rate, Lithuania's traffic police started organizing measures for improvement of pedestrian safety.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK