Как Литва намали жертвите по пътищата

Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи

"Безопасно пътуване" може да не звучи като оксиморон.
"Безопасно пътуване" може да не звучи като оксиморон.
"Безопасно пътуване" може да не звучи като оксиморон.    ©  Reuters
"Безопасно пътуване" може да не звучи като оксиморон.    ©  Reuters
- Балтийската държава понижава броя на смъртните случаи по пътищата с по над 22% годишно.

- Намаляването на катастрофите по пътя не изисква толкова да се инвестират пари, а по-скоро време и усилия, за да се създаде смислена организация на движението и да се налагат работещи санкции.
Една от основните мерки на литовското правителство е разширяване на зоните с максимална скорост на движение 30 км/ч, по-специално в централните градски части.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tihob avatar :-|
    Otchuzden
    • - 4

    Хубава статия само, че като поучават, авторите не е лошо да направят следното сравнение. В Литва за 2017 г. има 29,6 на 100 хил. убити при пътни инциденти в България 9,7 :)

    Нередност?
  • 2
    outside avatar :-|
    outside
    • + 4

    До коментар [#1] от "Otchuzden":

    Я пак да проверим числото. Защото Литва за 2017, ако има 29,6 това означава, че са измрели около 800 души по пътищата. Пък те са 200.

    В грешка си май

    Нередност?
  • 3
    tihob avatar :-|
    Otchuzden
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#2] от "outside": Да явно съм видял грешно число за броя на смъттните случаи в Литва. НО след известно търсене и намиране на официалните числа пак Литва има повече "измрели" от България. Ето данните за "измрели" в Литва за 2017 г. - 192 (впрочем колкото и през 2016 г., очевидно Капитал от другаде взимат числата :) ). https://lakd.lrv.lt/uploads/lakd/documents/files/eismo_saugumas/statistika/en/2018/statistics_2014%E2%80%932017.pdf)
    В България 682 убити през 2017 г. (708 през 2016 г.) https://www.mvr.bg/dokkpbdp/%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%8A%D1%82%D1%8F/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0/ubiti_do_dnes
    Делим 192 на населението на Литва, което официално е 2,800,667 и делим българските 682 на официалното население в 7,050,034. И какво получаваме на 1000 жители драги ми "outside" :)




    Нередност?
  • 4
    pav4o01 avatar :-|
    Павел
    • - 1
    • + 3

    Няма особено значение какъв е коефициентът. Има значение мерките и техните ефекти. Дали ще е 4.5 или 123123.4 е все тая. Спасили са по 600 човека на година и то с години наред. Камера с радар на 5км е нещо нечувано и само фантазии в България. Ако тук се направи това заедно с глоби от по 1000лв нагоре смъртността и нарушенията ще спаднат с 80%. А връзването с НАП, НОИ и де що има агенции по доходите , за да може бързо да се събират глобите( примерно с данъците на края на годината да се дава и кои са неплатените и какви са неустойките за след 12 месеца просрочие) ще накара всички да карат като нормални хора, а не като българи.

    Нередност?
  • 5
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean
    • - 11

    Категорично съм против такива мерки - камери на всеки 5 км и огромни глоби и 30 км/час в града.
    По скоро трябва да се оправят следните неща:
    - разширяване на пътищата и по-малко завои (изправяне на завоите)
    - на магистралите да се разреши ползуването на аварийната лента, като там да влязат товарни коли и други със скорост до 80 км/ч. Да се обособят малки паркингчета на 5-10 км за действително аварирали (авариите вече за доста рядка практика, голям лукс е да стои цяла лента, една/трета от пътя, ако някой случайно аварира)
    - в градовете - разминаване на кръстовища
    - премахване на бус ленти (дори на бул.България сложили за 2-3 автобуса дето минават, а колите са хиляди)
    - премахване на повдигнатите пътеки и други подобни бабуни, които водят до задръствания, забавяне на трафика и замърсяване на въздуха с прахови частици

    Нередност?
  • 6
    onc1526816041564232 avatar :-|
    Тончо Иванов
    • + 4


    До коментар [#5] от "
    coffee.bean
    ":
    Т.е. искаш да караш още по-бързо както в града така и на магистралата.... А безопастността на движение няма значение- тя само пречи!

    Камерите са много добро решение особено когато мерят средна скорост на отсечка. Иначе всички намаляват покрай камерите и после пак газ.


    Нередност?
  • 7
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean
    • - 4

    Тончо , никъде не казвам, че искам да карам по-бързо. Казвам че пътищата трябва да са удобни за движение (и в града и извън него)

    Нередност?
  • 8
    stillwater avatar :-|
    stillwater
    • + 2

    до cofee.bean
    направо да забраним пешеходци, велосипедисти, автобуси и други, които ти пречат ? пешеходни пътеки и т.н. ? в града макс. скорост 100кмч, на магистрала 200 ? кво ше кажеш ?

    Нередност?
  • 9
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Малко ненавременна статия, примесена с Пи Ар...


    VILNIUS – The rate of traffic accidents in Lithuania increased by a third in the first months of 2018 from the year before, while the number of casualties jumped by 82 percent, says Loreta Levulyte, expert of traffic accidents at the Forensic Center.

    "The dymanic of traffic accident statistics is that 385 accidents were reported this year, as compared with 286 in the same period of last year. This is an increase by 34 percent. The number of casualties is 82 percent higher this year, as 17 people were killed in (this period of) 2017, whereas this year the number of casualties is 33. The number of injured people went up by 26.4 percent. The figures are indeed very large," Levulyte told Ziniu Radijas news radio on Tuesday.

    In her words, the majority of the people were injured or killed after dark as they did not wear any reflective materials. Other reasons behind the increase of the number of accidents is speeding and absent-mindedness.

    In response to the higher accident rate, Lithuania's traffic police started organizing measures for improvement of pedestrian safety.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал