С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2018, 16:43, 7491 прочитания

Международната космическа станция може да остане без екипаж след Нова година

Вчерашната авария на руския кораб "Союз" прекъсна достъпа до най-големия орбитален комплекс за неопределено време

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Въпреки че завърши благополучно за астронавтите Ник Хейг и Алексей Овчинин, вчерашното аварийно кацане на руския космически кораб "Союз" МС-10 може да има сериозни дълготрайни последствия за цялата световна космическа индустрия.

Причината е, че руската космическа агенция "Роскосмос" замразява всички изстрелвания на ракети от този тип, докато трае разследването на инцидента. По този начин тя прекъсва за неопределено време единствения начин за превоз на нови екипажи до Международната космическа станция (МКС), където в момента има трима астронавти - германецът Александър Герст, руснакът Сергей Прокопиев и американката Серена Анунион-Кансейор. Техният кораб "Союз" МС-09, с който те трябва да се върнат на Земята, обаче не може да остане в Космоса повече от 200 дни. Това означава, че при проточване на разследването за вчерашната авария те трябва да се евакуират някъде до началото на януари 2019 г., след което МКС трябва да остане без екипаж и на автопилот.


На практика в момента само Русия разполага с технологии за изстрелване на астронавти до най-големия орбитален комплекс в човешката история на стойност над 150 млрд. долара, който обикаля планетата от 1998 г. насам със скорост от 27 700 км/ч. Следващата ротация на екипажа беше предвидена за 20 декември, когато корабът "Союз" трябваше да транспортира руснака Олег Кононенко и канадеца Давид Сен Жак. За момента статутът на полета остава неясен.

Ако техническият проблем с корабите "Союз" не бъде изяснен до началото на 2019 г. и екипажът на МКС е принуден да я напусне, това ще е първият път в историята на инсталацията от ноември 2000 г. насам, когато тя остава необитаема. Космическият комплекс не приютява хора само през първите две години от живота си, тъй като в орбита все още не е изведен "жилищният" й модул.

Монополът на "Роскосмос" при пилотираните космически полети датира от 21 юли 2011 г., когато е извършен последният полет на американската совалка "Атлантис" и програмата Space Shuttle е официално закрита. От този момент досега щатската агенция NASA се опитва да запълни този дефицит на способности по линия на проекта за приватизация на пилотираните полети в орбита, наречен Commercial Crew Program. И до момента обаче двете компании, които бяха включени в програмата – Boeing и SpaceX, не са напълно готови да качат астронавти на своите космически кораби.



На практика капсулите
Starliner и Crew Dragon са завършени, но все още не са минали през целия процес по сертификация на NASA. Предвижда се корабът на SpaceX да извърши полет без хора на борда и скачване с МКС в края на декември или през януари догодина. Starliner на Boeing пък би трябвало да направи аналогичен тест около месец по-късно. И двете капсули обаче едва ли ще качат хора на борда си преди лятото на 2019 г., като преди това се предвижда изпробване на аварийните им катапултни системи, подобни на тези, спасили екипажа на кораба "Союз" МС-10 вчера.

И все пак за момента евакуацията на станцията е само теоретична опция. Ден след инцидента със "Союз" МС-10 от ръководството на NASA обявиха, че настоящите обитатели на МКС са изразили желание да останат в орбита по-дълго от предвиденото, ако се наложи. "Говорих с екипажа тази сутрин. Те се справят страхотно. Обявиха, че ще служат допълнително за целите на програмата доброволно и че ще останат там горе колкото е необходимо", коментира Кени Тод, мениджър по интеграция на операциите в МКС от страна на NASA.

"
Ще трябва да изчакаме и да видим с какви опции разполагаме, така че да не оставяме станцията без екипаж", добавя Рейд Уайзман, зам.-директор на NASA, отговорен за пилотираните полети. Рекордът за най-дълъг единичен престой на МКС се държи от американския астронавт Скот Кели, който прекарва на на борда й 340 дни без прекъсване. Световният рекорд обаче е на руския космонавт Валери Поляков, който обитава руската космическа станция "Мир" в продължение на 438 дни. От NASA също така твърдят, че екипажът на станцията има достатъчно провизии за продължителен престой и също така че изстрелването на безпилотни транспортни кораби ще продължи.

Според Кени Тод и Рейд Уайзман в най-лошия случай МКС ще остане безлюдна "за кратък период от време". Те обаче са уверени, че дори в този случай инсталацията без проблеми може да бъде управлявана дистанционно от Земята, докато "Роскосмос" и NASA са технически готови да изпратят нов екипаж. Руснаците също така са дали заявка, че въпреки мораториума на пилотираните полети може да изпратят до орбиталната станция безпилотен космически кораб "Союз", благодарение на който астронавтите в МКС ще могат да останат в орбита допълнително до 200 дни. Това ще даде възможност както на "Роскосмос" да приключат без излишно бързане разследването за вчерашния инцидент, така и на NASA да извършат без ненужни компромиси сертификацията на частните космически кораби Starliner и Crew Dragon.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Испанските предсрочни избори няма да доведат до категорични резултати Испанските предсрочни избори няма да доведат до категорични резултати

Никоя партия няма да спечели мнозинство и е възможна роля за крайнодесните в коалиционно правителство

16 фев 2019, 273 прочитания

Финландският експеримент с безусловния базов доход не е довел до ръст на заетостта 1 Финландският експеримент с безусловния базов доход не е довел до ръст на заетостта

Поддръжниците на идеята твърдяха, че базовият доход би повишил мобилността на пазара на труда, тъй като хората ще разполагат с доход между напускането на старата и започването на новата работа

16 фев 2019, 467 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Китайско работещо момиче

Жените в Китай се сблъскват с полова дискриминация на работното място, което пречи на икономиката да постигне пълния си потенциал

Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете