С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 окт 2018, 16:43, 3671 прочитания

Международната космическа станция може да остане без екипаж след Нова година

Вчерашната авария на руския кораб "Союз" прекъсна достъпа до най-големия орбитален комплекс за неопределено време

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Снимка на деня

"Роскосмос" временно замразява всички пилотирани полети в Космоса

11 окт 2018

Космическият кораб "Союз" аварира, екипажът е добре

Капсулата с двама астронавти на борда се е приземила "в добро състояние" на около 600 км от космодрума "Байконур"

11 окт 2018

Дупка в Космоса

Русия заподозря, че най-сериозната авария на Международната космическа станция от години може да е диверсия

7 сеп 2018

Космически таксита

SpaceX и Boeing скоро ще отворят нова, частна страница в историята на пилотираните полети около Земята

24 авг 2018

Мъск подготвя "наследника" на космическата совалка

Компанията SpaceX се готви да изстреля нова ракета, която ще върне САЩ в битката на пилотираните полети

4 май 2018
Въпреки че завърши благополучно за астронавтите Ник Хейг и Алексей Овчинин, вчерашното аварийно кацане на руския космически кораб "Союз" МС-10 може да има сериозни дълготрайни последствия за цялата световна космическа индустрия.

Причината е, че руската космическа агенция "Роскосмос" замразява всички изстрелвания на ракети от този тип, докато трае разследването на инцидента. По този начин тя прекъсва за неопределено време единствения начин за превоз на нови екипажи до Международната космическа станция (МКС), където в момента има трима астронавти - германецът Александър Герст, руснакът Сергей Прокопиев и американката Серена Анунион-Кансейор. Техният кораб "Союз" МС-09, с който те трябва да се върнат на Земята, обаче не може да остане в Космоса повече от 200 дни. Това означава, че при проточване на разследването за вчерашната авария те трябва да се евакуират някъде до началото на януари 2019 г., след което МКС трябва да остане без екипаж и на автопилот.

На практика в момента само Русия разполага с технологии за изстрелване на астронавти до най-големия орбитален комплекс в човешката история на стойност над 150 млрд. долара, който обикаля планетата от 1998 г. насам със скорост от 27 700 км/ч. Следващата ротация на екипажа беше предвидена за 20 декември, когато корабът "Союз" трябваше да транспортира руснака Олег Кононенко и канадеца Давид Сен Жак. За момента статутът на полета остава неясен.

Ако техническият проблем с корабите "Союз" не бъде изяснен до началото на 2019 г. и екипажът на МКС е принуден да я напусне, това ще е първият път в историята на инсталацията от ноември 2000 г. насам, когато тя остава необитаема. Космическият комплекс не приютява хора само през първите две години от живота си, тъй като в орбита все още не е изведен "жилищният" й модул.

Монополът на "Роскосмос" при пилотираните космически полети датира от 21 юли 2011 г., когато е извършен последният полет на американската совалка "Атлантис" и програмата Space Shuttle е официално закрита. От този момент досега щатската агенция NASA се опитва да запълни този дефицит на способности по линия на проекта за приватизация на пилотираните полети в орбита, наречен Commercial Crew Program. И до момента обаче двете компании, които бяха включени в програмата – Boeing и SpaceX, не са напълно готови да качат астронавти на своите космически кораби.



На практика капсулите
Starliner и Crew Dragon са завършени, но все още не са минали през целия процес по сертификация на NASA. Предвижда се корабът на SpaceX да извърши полет без хора на борда и скачване с МКС в края на декември или през януари догодина. Starliner на Boeing пък би трябвало да направи аналогичен тест около месец по-късно. И двете капсули обаче едва ли ще качат хора на борда си преди лятото на 2019 г., като преди това се предвижда изпробване на аварийните им катапултни системи, подобни на тези, спасили екипажа на кораба "Союз" МС-10 вчера.

И все пак за момента евакуацията на станцията е само теоретична опция. Ден след инцидента със "Союз" МС-10 от ръководството на NASA обявиха, че настоящите обитатели на МКС са изразили желание да останат в орбита по-дълго от предвиденото, ако се наложи. "Говорих с екипажа тази сутрин. Те се справят страхотно. Обявиха, че ще служат допълнително за целите на програмата доброволно и че ще останат там горе колкото е необходимо", коментира Кени Тод, мениджър по интеграция на операциите в МКС от страна на NASA.

"
Ще трябва да изчакаме и да видим с какви опции разполагаме, така че да не оставяме станцията без екипаж", добавя Рейд Уайзман, зам.-директор на NASA, отговорен за пилотираните полети. Рекордът за най-дълъг единичен престой на МКС се държи от американския астронавт Скот Кели, който прекарва на на борда й 340 дни без прекъсване. Световният рекорд обаче е на руския космонавт Валери Поляков, който обитава руската космическа станция "Мир" в продължение на 438 дни. От NASA също така твърдят, че екипажът на станцията има достатъчно провизии за продължителен престой и също така че изстрелването на безпилотни транспортни кораби ще продължи.

Според Кени Тод и Рейд Уайзман в най-лошия случай МКС ще остане безлюдна "за кратък период от време". Те обаче са уверени, че дори в този случай инсталацията без проблеми може да бъде управлявана дистанционно от Земята, докато "Роскосмос" и NASA са технически готови да изпратят нов екипаж. Руснаците също така са дали заявка, че въпреки мораториума на пилотираните полети може да изпратят до орбиталната станция безпилотен космически кораб "Союз", благодарение на който астронавтите в МКС ще могат да останат в орбита допълнително до 200 дни. Това ще даде възможност както на "Роскосмос" да приключат без излишно бързане разследването за вчерашния инцидент, така и на NASA да извършат без ненужни компромиси сертификацията на частните космически кораби Starliner и Crew Dragon.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кримският Колумбайн - студент уби и рани десетки в колеж в Керч 1 Кримският Колумбайн - студент уби и рани десетки в колеж в Керч

Жертвите, предимно ученици, са поне 17, ранените наближават 50

17 окт 2018, 2167 прочитания

САЩ ще договорят търговски сделки с ЕС, Великобритания и Япония САЩ ще договорят търговски сделки с ЕС, Великобритания и Япония

Започването на преговорите може да отнеме няколко месеца

17 окт 2018, 489 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Китайско работещо момиче

Жените в Китай се сблъскват с полова дискриминация на работното място, което пречи на икономиката да постигне пълния си потенциал

Без Спас Русев в InterContinental

Спас Русев е излязъл като собственик в хотел InterContiental и вече контролът е еднолично в "Галакси инвестмънт груп"

Испанският Bulgaria Mall

Седем години след откриването на търговския център той има нов собственик - фондът Squircle Capital, който го е купил за необявена сума

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Бягай, Затопек, бягай

Писателят Ян Новак за графичния си роман, посветен на рекордьора бегач Емил Затопек

Иън Макюън, писател: Властта все повече валидизира насилието

Макюън, един от големите белетристи в съвременната литература, е гост на фестивала Cinelibri

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност

Емисия

DAILY @7PM // 17.10.2018 Прочетете