Признаването на украинската църква заплашва с разцепление православния свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Признаването на украинската църква заплашва с разцепление православния свят

Литургия на Вселенския патриарх Вартоломей І в храм-паметника "Александър Невски" по време на неговото посещение в България през 2015 г. Година по-късно българската църква единствена руската и отказа да участва на Всеправославния събор на остров Крит.

Признаването на украинската църква заплашва с разцепление православния свят

Руската православна църква преустанови отношения с Вселенския патриарх Вартоломей и заплаши със схизма заради Украйна

6245 прочитания

Литургия на Вселенския патриарх Вартоломей І в храм-паметника "Александър Невски" по време на неговото посещение в България през 2015 г. Година по-късно българската църква единствена руската и отказа да участва на Всеправославния събор на остров Крит.

© Георги Кожухаров


Светият синод на Руската православна църква (РПЦ) обяви в понеделник, че на свое заседание в Минск е взел решение да преустанови евхаристийно общение с Вселенската патриаршия в Истанбул. Свещениците на РПЦ вече няма да служат с тези от Вселенската патриаршия, а вярващите няма да се причестяват в храмовете под юрисдикцията на Вселенския патриарх Вартоломей.

Решението ще остане валидно, докато Константинопол не промени сегашния си курс за обявяване на независима украинска църква. До това решение на РПЦ се стигна, след като миналия четвъртък Вселенската патриаршия потвърди желанието си да даде автокефалия на Украинската православна църква. Това бе последвано и от решението да бъде възстановено общението с главите на двете непризнати църкви в Украйна, както и да бъдат възстановени в техния църковен сан.

Три православни църкви в Украйна, една е призната

В момента в Украйна има три православни църкви, като призната е само Украинската православна църква - Московска патриаршия, която е част от РПЦ. Другите две през последните близо 30 години не са в общение с останалия православен свят, въпреки че са големи църкви с милиони последователи. Това са Киевската патриаршия и Украинската автокефална църква, съответно оглавявани от патриарх Филарет и митрополит Макарий.

Решението на Св. синод на РПЦ идва след заседание на Синода на Вселенската патриаршия от 11 октомври, който потвърди решението за предоставяне на автокефалия на Украинската православна църква и отмени решението си от 1686 г. за преминаването на Киевската митрополия под юрисдикция на Московската патриаршия. Според руското духовенство действията на Вселенския патриарх Вартоломей са грубо навлизане в установената канонична територия на РПЦ и превишаване на неговите канонични права. Според Вселенската патриаршия обаче, която се позовава на историческите документи, прехвърлянето на Киевския диоцез и митрополия през 1686 г. е направено като временна мярка, с условието Вселенският патриарх да бъде споменаван на службите.

Украинският църковен въпрос и евразийският проект на Путин

Проблемът с украинския църковен въпрос винаги е имал множество измерения. Въпросът обаче стана належащ след отхвърлянето на режима на Янукович и руската анексия на Крим през 2014 г., както и последвала инвазия в украинските области Донбас и Луганск, която допълнително усложни руско-украинските отношения.

Отделно от това руският евразийски проект на Путин разчита на православната църква като източник на легитимност за неговия режим, морално превъзходство и претенции към територии, които исторически са били част от руската империя в един или друг момент.

През 2016 г. Русия отказа да участва във Всеправославния събор на о. Крит. За последните две години украинците отправиха и две молби към Вселенската патриаршия за признаване на независима украинска църква. Подобни апели се случиха основно защото Украинската православна църква - Московска патриаршия, застана на страната на предишния режим на Янукович, който отхвърли възможността за сближаване на Украйна с ЕС за сметка на евразийския проект на Путин. Оттогава Руската православна църква в Украйна настоятелно отстоява руският наратив за случващото се в Източна Украйна - че това е братоубийствена гражданска война, а не инвазия от страна на Русия.

Ето защо през май т.г. украинският президент Петро Порошенко се срещна с Вселенския патриарх Вартоломей, за да потвърди желанието на страната си тя да има независима от Москва православна и призната църква. След срещата с руския патриарх Кирил в края на август Вартоломей открито обяви пред гръцки медии, че поема курс към даване на автокефалия на украинската църква. Още тогава това стана причина руската църква да замрази отношенията си с Константинопол. Две седмици по-късно Вартоломей изпрати и двама екзарси в Киев, които да започнат подготовката за даването на автокефалия, което допълнително обтегна взаимоотношенията.

Все още няма схизма и разкол

Според специалисти въпреки едностранното преустановяване на взаимоотношенията в православния свят все още не съществува схизма (разкол) - за такава е нужно и двете страни да заявяват това открито, както и да бъде признато от другите православни църкви. Православният свят познава такъв прецедент и той е свързан именно с Българската православна църква, която обявява своята независимост от Цариградската патриаршия през 1870 г., а две години по-късно тя свиква събор, който официално обявява съществуването на схизма.

Със сигурност обаче случващото се между Константинопол и Москва залага сериозно и трайно разцепление на православния свят, сравнимо може би само със схизмата между Константинопол и Рим през 1054 г. Освен конфликт, който вероятно ще има множество политически последствия по света, това най-вероятно ще доведе до допълнителна изолация за Русия, както и до тоталния крах на евро-азиатските амбиции на Путинова Русия, която без Украйна няма да може да легитимира този проект.

Най-голям печеливш в случая ще е може би Украйна, която ще може да затвърди своят статут на независима държава и може би трайно ще я отклони от руска орбита в посока сближаване със Запада.

Какво още предстои да се случи

За да се формира независима украинска православна църква, ще е необходимо Вселенският патриарх Вартоломей да прочете томос (декрет), който ще даде каноничното пространство за установяване на тази църква. Следващият етап ще бъде събор на всички епископи в Украйна, като вероятно ще има и присъстващи от Руската православна църква в Украйна. На него следва да бъде избран първойерарх (патриарх), с което да бъде финализирано създаването на новата църква. Според запознати с темата, ако патриарх Вартоломей продължи с този курс, това ще е факт до Рождество Христово тази година.

В динамичната атмосфера предстои и останалите православни църкви да заемат позиция по въпроса.

Светият синод на Руската православна църква (РПЦ) обяви в понеделник, че на свое заседание в Минск е взел решение да преустанови евхаристийно общение с Вселенската патриаршия в Истанбул. Свещениците на РПЦ вече няма да служат с тези от Вселенската патриаршия, а вярващите няма да се причестяват в храмовете под юрисдикцията на Вселенския патриарх Вартоломей.

Решението ще остане валидно, докато Константинопол не промени сегашния си курс за обявяване на независима украинска църква. До това решение на РПЦ се стигна, след като миналия четвъртък Вселенската патриаршия потвърди желанието си да даде автокефалия на Украинската православна църква. Това бе последвано и от решението да бъде възстановено общението с главите на двете непризнати църкви в Украйна, както и да бъдат възстановени в техния църковен сан.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    deputat241 avatar :-|
    Депутат 241

    РПЦ - Разколна Путинска Църква
    Седалище - Ватникан (Трети Рим, Втори Йерусалим и Първи Содом)
    Антипатриарх - Гундяев (агент Михайлов)
    Основана през 1943 г. лично от Джугашвили (Сталин) и Берия
    До 1917 носи наименованието Гръко-руска католическа правоверна църква.
    Ползва отменения отдавна в целия свят Юлиански календар, въведен в Римската империя на 1 януари 46 г. пр.Христа, и отменен на 4 октомври 1582 г. в съответствие с була от 24 февруари 1582 г. на папа Григорий XIII.
    РПЦ - МП никога не е имала история, базирана на оригинални документи, а само на преводни преписи и отявлени фалшификати.
    п.п. Името на Москва произлиза от Mosqua, което на всички езици означава "джамия"...

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Много посредствено.
    Не става с отмяната на акт отпреди 330 г да се постигне нещо коренно различно, а не връщането към предшестващото положение.
    В декрета от 1686 г. предшественикът на Вартоломей предава в диоцеза на съществуващата тогава Московска патриаршия не някаква украинска православна църква, каквато не е съществувала, а конкретно изброени и описани сватропигиални /на директно подчинение на Константинополския патриарх/ църкви и манастири на територията на днешна Украйна.

    С отмяната през 2018 г от Вартоломей на този декрет просто същите църкви и манастири отново ста

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Извинявам се, но пиша на чужд комп и на нетипична ми азбука..

    ...ват подчинени на Фенер. Нищо повече.

    Не става с отмяна на документ отпреди 330 г да признаеш църква на 30 г.

    Сега си обяснявам защо българските възрожденци така кръвно са мразели Фанер и фанариотите...

    И тъй като Генадий се пробва в канонична прогностика, да попитам:
    1. Какво ще се случи с другите две православни църкви в Украйна след теоретичната автокефалия на УПЦ-КП?
    2. В момента Украйна влиза в диоцезад на РПЦ. След теоретичната автокефалия Киевския патриарх ще назначава ли вече Московския и о

  • 4
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    До коментар [#3] от "D-r D":

    1. Прочетете статията докрай.
    2. Това са два въпроса. За първия -в много държави, например Канада или САЩ има по 10 църкви, които си се оправят идеално помежду си. Нищо не пречи да има и две църкви в Украйна - и хората да могат да избират. За втората част - никой патриарх не се назначава, той се избира измежду събора на епископите в даден регион. Ако това са два различни събора, няма как единия да назначава на другия и обратно. Църквата не е институция или дирекция за да назначава.

    За това, което сте написал по-горе - отново прочетете статията, особено накрая. Патриарха се обръща към документа от 1686, приемайки своите правомощия обратно и възстановявайки ставропигиата на Вселенската патриаршия в Киев.

    Можете да прочетете решението от 11 октомври тук: www.facebook.com/ecumenicalpatriarchate/posts/10156757070974158?__xts__[0]=68.ARBkZ6dZZ3ah1IAQZwnedjCPVsipabPEMru-j4DxKfN5vW-ABK5AabCO5-jQ7mSbLyIs4Dfba5U8_BQ3tUY50fjAyLgNyoSL2ncL6GWppoipGUuJEacxKPIGbAoLwXUiQsTnWN7nxyUVNNwH8TUS1r9scnxfCSmFLqtI2_BI6Fbbv-LwpJfQJLNc2yO7D41UBtZDoi3zgrvaGx8txrhySF-kVu4&__tn__=-R

  • 5
    wzq08394069 avatar :-|
    Georgi Georgiev

    Русия няма да направи схизма, защото така не могат да залагат на Православието като пропаганда.

    За сметка на това родоотстъпното българско духовенство не посмя да защити интереса на цялата държава и да признае МПЦ за дъщерна организация. Това щеше да е ясно и неоспоримо доказателство за приемственост между България и Македония, но уви - поповете имат други интереси. Различни от националните.

  • 6
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "Трезвен":

    За четене – четох, но нищо ново не научих – просто прехвърлих още веднъж устойчиви пропагандни шаблони...

    В С.Америка наистина се премятат десетки разни църкви: юдеи, мормони, масони, евангелисти, католици, адвентисти, но по каноните на православието всяка от 15-те канонични поместни църкви има свой диоцез, в който тя е единствената призната. Така например цяла гръцка Източна Македония и Тракия е в диоцеза на Константинополския патриархат и не се подчинява на Еладската патриаршия. Това са каноните.

    В този аспект попитах Генадий какво ще стане с УПЦ-МП и УАПЦ, които в мига, когато УПЦ-КП бъде обявена за автокефална, стават разколнически и неканонични и никой в православния свят няма право да общува с тях, защото подлежи на анатема. Едва ли ще ми отговори...

    Да, Вартоломей отменя акта на предшественика си от 1686 г. но Църквата не е гърне, заровено преди 330 години и каквото си заровил тогава, това да изровиш сега. Тя е жив организъм и се променя. Днешната Църква няма нищо общо с онази отпреди 1686 г. Освен оцелелия сграден фонд, разбира се...

    Драмата с УПЦ е канонична само на пръв поглед. Това си е класическа хибридна атака за доразбунване на Украйна и за тоталното прекъсване на връзката Германия – Русия /по Бжежински/. След майдана, възраждането на фашизма, опитите за блокаж на СП-2 и т.н. църковният разкол е поредият елемент за постигане на изконната геополитическа цел на САЩ. Нищо чудно, че Вашингтон подкрепя Вартоломеевия демарш, който 100% обслужва американските интереси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK