Голямото църковно поражение на Путин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Голямото църковно поражение на Путин

"Вселенската патриаршия не сплашва и няма да позволи да бъде сплашвана". Така Вселенския патриарх Вартоломей завърши една от службите си в църквата "Св. Фока" в Константинипол в края на септември. Въпреки безпрецедентния натиск от Кремъл и Руската православна църква през последните месеци, Вселенският патриарх остана непреклонен и продължи курс към даване на независимост на Украинската православна църква

Голямото църковно поражение на Путин

Най-сериозната загуба за Русия във войната срещу Украйна дойде от неочаквано място - религиозния фронт

33419 прочитания

"Вселенската патриаршия не сплашва и няма да позволи да бъде сплашвана". Така Вселенския патриарх Вартоломей завърши една от службите си в църквата "Св. Фока" в Константинипол в края на септември. Въпреки безпрецедентния натиск от Кремъл и Руската православна църква през последните месеци, Вселенският патриарх остана непреклонен и продължи курс към даване на независимост на Украинската православна църква

© Reuters


"Хубава среща." С тази реплика руският патриарх Кирил описва разговора си с вселенския патриарх Вартоломей в края на август тази година.

Всъщност за Кирил в срещата няма нищо хубаво. В патриаршеския дворец в стария истанбулски квартал "Явуз султан Селим" - там, където някога е било сърцето на Константинопол, вселенският патриарх го уведомява че украинската православна църква ще бъде призната за независима. Ядосан, Кирил прекратява посещението си и вместо на предвидения в програмата обяд отива директно към летището.

Причината за острата реакция е ясна. Това е лоша новина както за руския патриарх, така и за Путин. В продължение на години идеолозите на режима в Москва се опитват да създадат илюзията за възраждането на руското величие. В нея Русия е отново световна сила, контролира всичко в границите на някогашната си империя и заедно с другите големи държави, решава съдбата на света. Православната църква има специална роля в тази илюзия, която предвижда Москва да се превърне в "Третия Рим" - не само политическият и военният, но и религиозният център на империя, която се разпростира на два континента. Православието е руският отговор на либерализма. "Човешките права са глобална ерес", заяви преди две години патриарх Кирил.

На обикновен език признаването на дадена църква е сходно с признаването на дадена държава - веднъж призната от друга, тя може да влезе в официални отношения. Проблемът в Украйна е, че през последните близо три десетилетия там имаше три големи православни църкви - само една от която бе призната и в общение с останалия православен свят - това е Украинската православна църква - Московска патриаршия, която е част от Руската православна църква и важен компонент от руската държавна машина, с всички последствия за това в Украйна. Останалите две, непризнати, са Киевска патриаршия начело с патриарх Филарет, и Украинска автокефална църква начело с митрополит Макарий.

Желанието на Вселенската патриаршия да даде автокефалия (независимост) и да признае единна православна украинска църква от тези две непризнати срещна силния отпор на руската религиозна дипломация, която смята Украйна за своя територия и като една от най-големите православни църкви заплаши с отделяне от Вселенската патриаршия - разкол, който може да погълне целия православен свят.

С признаването на украинската църква за независима от Москва "Вторият Рим" - Константинопол, превръща "Третия Рим" от държавна стратегия в делюзия - нереална мечта, която изглежда истинска само в коридорите на Кремъл. Идеологията обаче не е единствената пострадала от решението на Вселенската патриаршия. Тази история има както политически причини да се случи, така и политически последствия. Украйна се бори за независима църква от 27 години, но след окупацията на Крим усилията стават по-големи. За Киев това е първата голяма победа срещу Москва след началото на военните действия преди повече от четири години. За Путин това е поредният шамар, който засилва изолацията на режима му.

Извън политиката и идеологията за православния свят и християнството като цяло това е събитие от исторически мащаб. Отговорът на Москва беше да прекрати отношенията си с Вселенската патриаршия. Това може да се окаже най-големият разкол в християнството след великата схизма от 1054, когато Константинопол и Рим тръгват в различни посоки.

Автор: Капитал

Религията е продължение на политиката с други средства

За Украйна обаче църковният въпрос е много повече политически, отколкото религиозен. Доказателство за това е, че разделението сега не се случва по някакви догматични причини - между Вартоломей и Кирил няма църковни спорове.

"Руската православна църква е заплаха за националната сигурност на страната", заяви преди време украинският президент Порошенко. Религията се оказа още един от фронтовете, които се отвориха след 2014 и анексирането на Крим и инвазията на Донбас между Русия и Украйна. Руският наратив, който представя събитията като "гражданска и братоубийствена война", има съвсем реални измерения за обикновените хора в Украйна, чиито синове, ако загинат на фронта, могат да срещнат отказ от опело от местния свещеник. От гледна точка на православната църква под руско крило в Украйна те не са патриоти, биещи се за страната си, а предатели и убийци. В същото време пропагандата по руските телевизии обявява за фашисти и националисти всички в Украйна, които проявят дори бегли патриотични чувства, и това също не остава встрани от прочита на църковните среди в Украйна под московската патриаршия.

Отец Максим Лисак, професор по богословие и свещеник на енория в Отава, Канада (канадски гражданин от украински произход), потвърждава, че руската църква в Украйна се е компрометирала по време на размириците на Майдана през 2013. Причината според нето е, че тя се е обвързала с режима на Янукович и е подкрепила гласно отказа от обвързване с ЕС за сметка на участие на Украйна в евроазиазиатските амбиции на Путин. "Това е винаги грешка за една църква - да се обвързва с режим, защото тя не е институция, а тяло Христово. След разкриването на корупционните практики на този режим какво биха могли да мислят хората за същата тази църква" пита риторично той.

"Всичко това вероятно е силно дежа вю за вас, българите", смята отец Максим Лисак пред "Капитал", правейки паралел с украинския въпрос и българската борба за църковна независимост през Възраждането. Според него, също както в случая с България, всяко движение за независимост в исторически план среща първоначално силна съпротива.

Руската ахилесова пета

Но от гледна точка на Москва залогът е много повече от богословски - Украйна почти винаги е била крайъгълен камък от всеки имперски проект, какъвто със сигурност може да се смята и евроазийският. В него църквата играе ключова роля.

Според д-р Искрен Иванов (преподавател в катедра "Политология" в Софийския университет "Св. Климент Охридски") това е болна тема за Русия именно поради нейния стремеж за историческа приемственост и идеята, че там, откъдето е тръгнала идеята за Русия, руската култура и руското културно цяло, е не Москва, а Киев и Киевското княжество. Според него отцепването на Украйна от руската сфера на влияние ги лишава от тази приемственост. "Ако Украйна мине към Запада, те няма да имат възможност да легитимират своята евразийска политика", категоричен е той.

"Ние никога няма да се съгласим да се променят свещените канонически граници на нашата Църква. Защото Киев е духовната люлка на Светата Рус, както е Мцхета за Грузия или Косово за Сърбия" - така патриарх Кирил заяви по случай своя 70-годишен юбилей преди време. Отказвайки и да се присъедини към Вселенската патриаршия в даването на автокефалия на Киев, РПЦ най-вероятно върви към самоналожена изолация
Източник: Reuters

За мнозина в Москва като Александър Дугин - смятан за идеолога на евроазиатската мечта на Путин, "руският свят е създаден от Руската православна църква" и поради това в подобни очи загубата на православна легитимност в Украйна може да се смята за равнозначно на загуба на реална земя и територия от Русия.

Но за разлика от нея обаче тя не се печели с танкове, а с доверие. Нещо повече - за подобни кръгове е повече от ясно, че появяването на масивна и единна украинска православна църква е много силен удар срещу неоимперските планове в Москва.

Руската православна църква има и друга ключова роля в режима на Владимир Путин. При влизането си в Кремъл през 1999 г. той получи Русия на олигарсите, която бе загубила студената война и всякакво морално превъзходство над Запада. В следващите години Москва инвестира огромни суми в църквата, получавайки от нея признателност, легитимност и аргументация за нов сблъсък със Запада - свят вече на "джендъри" и "соросоиди", от който може да ни спаси само твърдата ръка на Владимир Владимирович и вярата в "традиционните ценности". Наред с това следваше и възможност за подкрепа на всякакви корумпирани политически режими - подобно на този на Янукович, или беларуския Лукашенко, стига те да заявяват принадлежност към православните ценности.

Защо сега?

Само за последните две години Украйна отправи няколко сериозни апела към Вселенския патриарх с молба да бъде дадена автокефалия. Това направи два пъти украинският парламент през 2016 и 2018, както и президентът Порошенко, който лично посети патриарх Вартоломей.

Отделно Руската православна църква в Украйна (както официалните прессъобщения на Кремъл вече се обръщат към единствената засега призната църква в страната) губи много голям брой от вярващите си през последните години, което рискува да ги отблъсне трайно от църквата. "Освен ако не искаме да имаме православна църква, която е вече ирелевантна за хората, нямаме избор, освен да действаме сега", смята отец Максим Лисак. При отказа на Руската православна църква да направи каквото и да е, за да реши проблема в Украйна в продължение на вече три десетилетия, и при наличието на ясни канонични възможности вселенският патриарх няма причина да откаже намеса в този проблем. Както проф. Дилян Николчев сподели в интервю за в. "Дневник" преди няколко дни: "Трябва да се каже категорично – тук няма верови, догматичен спор. Той е в случая църковно-държавен."

Силно доказателство за това е и намесата на американския Държавен департамент в случая, който преди по-малко от месец излезе с официална декларация в подкрепа на независимата украинска църква като част от правото на членове на група свободно да управляват своето вероизповедание.

Автор: Капитал

Как следва да се развие църковният спор?

Формално даването на независимост на една църква не е еднократен акт, а процес. С решението си от миналата седмица Вселенската патриаршия премахна схизмата над лидерите над двете църкви в Украйна и над техните последователи. Следва Вселенският патриарх да прочете томос (декрет, с който обявява и обосновава това свое решение), за да даде зелена светлина украинските епископи да свикат църковен събор. На него следва да бъде избран първойерарх (патриарх), с което новата Украинска православна църква да бъде създадена.

По всичко личи, че въпреки целия натиск Вселенската патриаршия няма да се поддаде и ще даде томос за украинска автокефалия в най-скоро време, като има много сигнали, че той е дори вече написан. От друга страна, всяко нейно действие досега е било дублирано от все по-ясните заплахи на РПЦ, че ще обяви схизма и скъсване с църквата майка. В тази игра обаче Русия рискува изключително много. Нейния залог е, че другите църкви ще се присъединят към нея в натиска срещу ВП. Но това покачване на залозите най-вероятно ще ѝ изиграе лоша шега, ако очакванията ѝ не се сбъднат. Например, докато мнозина като сръбския патриарх Ириней са склонни да ги подкрепят с писма срещу Константинопол, сръбските митрополити в синода е много малко вероятно да гласуват за скъсване на отношения с патриарх Вартоломей, защото това ще ги постави лично в крайно неудобно положение. Вселенският патриарх има много повече влияние спрямо тях от Московския.

Също така руската църква ще разчита на силна подкрепа в източните църкви, които подкрепя сериозно през последните години, включително и с финансиране. Но през последните дни се виждат ясни знаци, че те няма да застанат срещу Вселенския патриарх, който отново има много повече влияние спрямо тях от Московския. РПЦ вероятно ще загуби и достъп до Атон, който е също под юрисдикцията на патриарх Вартоломей.

Така в момента Москва рискува да остане съвсем сама срещу всички, в пълна изолация и без ясна идея как би могла да излезе от нея. "Третият Рим", изглежда, отива там, където и "Вторият СССР" и мечтата за връщане на двуполюсния свят - в гробището за провалените политически проекти.

Какъв ще е отговорът на българската църква

Преди две седмици Светият синод на БПЦ отхвърли молбата на руския патриарх Кирил за Всеправославен събор за решаване на украинския казус и вкара въпроса в комисия, където най-вероятно той ще бъде погребан. С това си действие БПЦ, която с право може да се смята за една от най-близките църкви до Москва, показа, че щом този път дори тя не е в състояние да я подкрепи, това означава, че патриарх Кирил е отишъл твърде далеч. Не бива да се пропуска и фактът, че Светият синод през последните години претърпя сериозна трансформация и членовете му с агентурно минало са вече малцинство. БПЦ също така има близо 70-годишна история с родната схизма, при обявяването на собствената ни независимост от Цариград, и паралелите с украинците не може да бъдат напълно пренебрегнати за родните митрополити. Дори и да желае обаче, БПЦ има малко възможности за намеса - основно поради слабия си авторитет пред другите църкви и поради малкото възможности, с които разполага както откъм материални, така и откъм човешки ресурси.

Аргументите

Според РПЦ изпращането на двамата йерарси в Киев е намеса в нейна територия и загатна, че е склонна дори на обявяване на схизма, като забрани на свои епископи да имат отношения с такива от Вселенската патриаршия. Не липсват и обвинения в създаване на нов папа в Константинопол, както и в намеса на злия Сорос и американците. Като професор по богословие обаче, о. Максим категорично отхвърля подобни обвинения, защото в православната църква съществува строга йерархия, като Вселенския заема своята позиция като "пръв сред равни". Нещо повече, според Константинопол, томосът, който отдава Киевската митрополия към Москва през 17в. е внимателно разписан, като именно думите "под грижата на" или дори на съвременен език "под мениджмънта" и "за неопределено време", както и задължението да се споменава патриархът в Константинопол, не Москва, са доказателство, че Вселенския патриарх влиза в своите правомощия и не нарушава каноничните устави. Според тях, това е направено поради множеството войни между Османската и Руската империя, правейки почти невъзможно съблюдението на земите от Киев от Константинопол.

"Хубава среща." С тази реплика руският патриарх Кирил описва разговора си с вселенския патриарх Вартоломей в края на август тази година.

Всъщност за Кирил в срещата няма нищо хубаво. В патриаршеския дворец в стария истанбулски квартал "Явуз султан Селим" - там, където някога е било сърцето на Константинопол, вселенският патриарх го уведомява че украинската православна църква ще бъде призната за независима. Ядосан, Кирил прекратява посещението си и вместо на предвидения в програмата обяд отива директно към летището.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

34 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Имаше един американски или канадски политолог от украински произход, който каза, че няма човек, който да е направил повече за украинската национална идентичност от Путин. Той слага Бандера и Петлюра в малкото си джобче.

    Преди Путин едва 6% от украинците одобряваха членство в НАТО. Сега са над 60%.

    Преди Путин в украинските медии се говореше основно руски, поне половината от аудио-визуалната продукция (филми, песни) бяха също руски (а останалите бяха западни). Сега руски почти не можеш да чуеш на украинските канали. А руските телевизионни канали се заглушават в Украина.

    Преди Путин повечето украински училища де факто бяха руско-езични. Сега в цяла Украина останаха едва няколко такива. Дори в БГ има повече руско-езични училища.

    Преди Путин украинската църква беше част от руската. Сега вече не е.

    Сега много руснаци винят Горбачов, че е предал СССР (макар, че не са прави - това го направи Елцин). Подозирам, че след време за Путин ще казват, че е предал интересите на Русия.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Ударът е срещу Православието. Че е срещу Путин е обяснение за тъпаци.

    Кривото огледало на неолибералните медии умишлено налага две елементарни внушения за удара срещу Православието в Украйна:

    Първото е, че разколът е битка между проевропейска Украйна и проазиатска Русия.

    Втората подмяна е представянето на РПЦ като инициатор на разкола в Православието и скриването на грубите нарушения на каноните от Вартоломей : изпращането на “вселенски легати" на чуждата канонична територия; незаконното снемане на анатемата от Денисенко; непризнаването на каноничната територия на РПЦ.

    Подобна схема може да въздейства само на непознаваща историческите и каноничните факти публика.Малко фактология:

    1. УПЦ –МП е единствената украинска православна църква, призната от 15-те поместни православни църкви;
    2. Руският патриарх Алексий през 1990 г, след обявяването на независимостта на Украйна дава автономия на УПЦ- МП: оттогава тя самостоятелно избира епископите си и разпределя финансите си;
    3. В Синода на УПЦ - МП няма представители на РПЦ, докато в Синода на РПЦ има украински митрополити;
    4. По канон, ако някой има правото да иска автокефалия от Църквата Майка, това е УПЦ - МП, а не разколниците.

    Разколът в Православието не е удар срещу Путин, както елементарно се обяснява тук, а е удар срещу самотата същност на Православието.

    Вартоломей прави преврат. Вартоломей със случващото се в Украйна показва на малките православни поместни църкви какво може да се случи с тях, ако не му клакират, зашото във всяка поместна църква има разколници, които той може да обяви за законни представители.

    Реално и ние, българите, има над какво да се замислим. И Българската патриаршия през ХІІ в се е отделила от Константинополската с томос от Фенер. Колко му е Вартоломей, когато счете за нужно, да отмени и него, както направи с декрета за предавенето на Киевската митрополия на Московския патриархат през 1686 г?

    И тогава ще се окаже, че Св. Климент Охридски не е бил бълкарски архиепископ, а македонски, например...

    Украйна не е далече. Пък и когато мечката заиграе у комшията, чакай я у дома си...

    И към г-н Николов: в Украинската Рада всъщност се говори на руски, защото повечето депутати не знаят литературен украински...

  • 4
    bamama_mu avatar :-|
    ръмжо

    Интересно ако РПЦ реши да признае турската православна (която турската държава признава) какво ли ще рече вселенският?!

  • 5
    antipa avatar :-P
    D-r D

    До коментар [#4] от "ръмжо":

    Подхващата интересна тема.
    Непризнатата от никоя ПЦ Турска ПЦ, основана от Ататюрк през 1922 г, за да изземе след Гръко-турската война грижата за православните в Турция от Еладската ПЦ, е подала иск до истанбулски съд срещу Константинополската патриарция (КП). Същината на иска е, че с решението си да се намеси в Украйна Вартоломей е нарушил Лозанския мирен договор от 1923 г, според който КП има задължение единствено да се грижи за православните християни на територията на Турция. Нищо повече.

    Ако турски съд признае законността на иска, може да осъди Вартоломей на затвор или да изгони КП от пределите на Турция.

    Колко са му дълги ръцете на тоя пусти Путин! Чак в Лозанския договор от 1923 г. се е набъркал...

  • 6
    beky avatar :-|
    beky

    Щом въпиющите русомразци проф. Калин Янакиев и Горан Благоев дума не продумват за укпаинската църковна баталия, значи работата е прекалено миризлива, за де си цапат авторитета с нея.
    Темате е оставена да се калят чираците. Те лице нямат.

  • 7
    theduloclan avatar :-|
    theduloclan

    До коментар [#2] от "qua19499608":

    Украйна е по-зле и от най-смотаната държава в Европа България!

    -----------


    Още един продажен гьон активиран от съветското посолство.... Българомразието ще те отрови!

  • 8
    petkata1 avatar :-|
    petkata1

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Поздравления Докторе. Абсолютно сте прав, че това е удар единствено срещу Православието.

  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#8] от "petkata1":

    Истината за събитията около украинските православни църкви е толкова видима, че не е нужно да си гид по сокаците на канона, а само да си средно интелигентен. Трябва да си изключително индоктриниран, за да приглътнеш нескопосано нагласения каноично-историческо-геополитически буламач горе, който коментираме.

    И благодаря за подкрепата.

    После - Генадий откъде да знае, че освен трите православни в Украйна има регистрирани и католическа, и униатска църкви. Има и агностици, евангелисти, старообредци, езотерици, юдеи, шаманисти...
    Защо само православната църква предизвика такова внимание от страна на Америка?
    Още повече проблем с православието допреди преврата през 2014 г. в Украйна не съществува. Но след майдана започва: фашизоиди с нацистки символи по дрехите започват за превземат храмове, да гонят свещеници и миряни.

    Иззад океана отдавна се чудят как да намерят цаката на православието, дотолкова, доколкото още от времето на княз Владимир то е носител на идеята за единение на православния и предимно славянски свят и противопоставянето му на западния католически свят. И тъй като исторически и фактически РПЦ е най-голямата православна общност - повече от 2/3 от целия православен свят, тя неминуемо в ония далечни години е лидирала сред паството и е влизала в конфликт и с мегали идеята, прокарвана от гръцката Константинополска патриаршия от времето на василевсите допреди няколко десетилетия.

    И докато руското православие е жива Църква с реално паство, Константинополската е мъртва, лежаща на изядени от молците византийски лаври, но пък винаги се е държала близо до силните на деня.
    Византия е мъртва от почти 6 века, Константинопол от 1453 г. насам се нарича Истанбул, Вселенският е турски гражданин, немногобройното му паство е пръснато по гръцките емигрантски колонии из Австралия, С.Америка, Ю.Америка, Норвегия, С.Гърция, двайсетина души в Истанбул и подобни. Вселенската е най-кухата от всички православни църкви. И в този смисъл най-податливата на въздействие.

    Не съм виждал документите, но четох, че при атентатите срещу Световния търговски център през 2001 г. е била разрушена и намираща се близо църквица на Вселенската. Събирани са волни пожертвования за възстановяването й. Тя още не е построена, но пък едни хора в еднакви черни костюми неотдавна показали на Вартоломей едни документи, според които от събраното липсвали 11 млн $. Допускам, че са му предложили изход от неприятната ситуация... Разбира се, може и да е конспирология на Кремъл...

    Реално в действие е сложна многоходова комбинация, в която ролата на истанбулския патриарх е в точно определен момент да излезе на сцената, да хвърли димката и да скрие отново в тъмното. Оттам насетне драматургичното действие се поема от политиците.

    Те нямат никакво намерение да умиротворяват Украйна. Тя им е нужна максимално конфронтирана по всички възможни линии.

  • 10
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia

    Докторът,капиталци, се оказа по-компетентен по темата от автора на статията. И след признаването на една от няколкото църковни структури в Украйна обединение няма да има. Няма независимост и за македонска църква.... Впрочем, по света на интернета се говори за някакви 32 милиона заем, наем или дарение за Константинополската патриаршия...
    Разбира се, не от РФ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK