Русия подготвя паралелен внос на стоки и това носи рискове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Русия подготвя паралелен внос на стоки и това носи рискове

Reuters

Русия подготвя паралелен внос на стоки и това носи рискове

Това може да стане от 2021 г., но бизнесът не е доволен

3264 прочитания

Reuters

© Reuters


Федералната антимонополна служба (ФАС) на Русия е подготвила поправки в Гражданския кодекс, с които да се узакони внос на стоки в страната без изрично разрешение на притежателите на съответните търговски марки. Ако това бъде одобрено, от 2021 г. правителството ще може за срок от 5 години да отваря границата за т.нар. паралелен внос, докато в момента това става само от собственика на правата върху брандовете или негов официален дилър.

Това съобщи московският в."Ведомости", който се е запознал с документите, а автентичността им е потвърдена от поне двама държавни служители. По данни на Центъра за анализи към правителството в Москва през 2014-2015 г. са внесени стоки със защитени брандове за 64 млрд. долара.

ФАС отдавна предлага да се промени сегашният режим, а властите спореха дали така може да се заобикалят международни и руски санкции. През февруари Конституционният съд позволи такъв внос, когато действията на недобросъвестен собственик на брандове водят до повишаване на цените в страната. През август премиерът Дмитрий Медведев е възложил да се подготви промяната и през октомври проект на закон за легализацията е депозиран в Министерството на икономиката, където продължава уточняване на отделни положения.

Според "Ведомости" в проекта има четири ситуации за отваряне на границите за паралелен внос:

- при дефицит на конкретна стока;

- при отсъствието ѝ от руския пазар;
- ако цените на вътрешния пазар са завишени;

- ако има качествена разлика от аналозите, продавани в други държави.

Още през 2015 г. правителството е определило какво би могло да подлежи на паралелен внос - лекарства, детски стоки, резервни части за автомобили. Този списък не е окончателен.

Оформянето на идеята в законопроект е фактическо признание, че развитието на производството и технологиите в Русия не позволява търсенето да се задоволи само с вътрешни ресурси. Това е записано и в пояснителен документ с мотивите за закона. В него се казва още, че паралелният внос би могъл да увеличи конкуренцията и това да понижи цените и да стимулира иновативността.

Но анализатори, предприемачи и търговци изброяват и рискове:

- намаляване на стимулите да се инвестира в развиване на брандовете;

- ръст на сенчестия сектор и менте стоките; - размиване на отговорността за некачествени вносни продукти; - отказ от внасяне на нови брандове и запазени марки;
- оскъпяване на стоката в Русия, тъй като производството зад граница (например на лекарства) понякога е по-евтино, отколкото в руско предприятие;

- объркване на вносители и инвеститори, тъй като правителството само ще определя кои стоки и кога иска да внесе паралелно.

Това няма да е лесно за реализиране, включително заради единния пазар на Евро-азиатския икономически съюз, тъй като на него действа регионален принцип за изключителните права върху търговски знаци. За да се позволи паралелен внос в поне една от страните членки - Армения, Беларус, Казахстан, Киргизия и Русия - трябва да има единодушие, а такова досега не е постигнато, основно заради Беларус.

Има проблеми и за потребителите. Всички медицински изделия например се регистрират в регулатора Росздравнадзор, но как ще се защитават правата на пациентите, ако паралелният вносител не е убеден в качеството на това, което внася. Официалните вносители имат интерес да осигурят добро качество, включително чрез поддържане на система за рекламации и сервизни бази, докато неофициалният има интерес бързо да приключи сделката. Това означава, че разходи за сервизно обслужване ще трябва да се поемат от потребителите.

Федералната антимонополна служба (ФАС) на Русия е подготвила поправки в Гражданския кодекс, с които да се узакони внос на стоки в страната без изрично разрешение на притежателите на съответните търговски марки. Ако това бъде одобрено, от 2021 г. правителството ще може за срок от 5 години да отваря границата за т.нар. паралелен внос, докато в момента това става само от собственика на правата върху брандовете или негов официален дилър.

Това съобщи московският в."Ведомости", който се е запознал с документите, а автентичността им е потвърдена от поне двама държавни служители. По данни на Центъра за анализи към правителството в Москва през 2014-2015 г. са внесени стоки със защитени брандове за 64 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    simon40 avatar :-|
    simon40

    Това какво означава? Държавна контрабанда на менте стоки?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK