С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 окт 2018, 6:16, 2993 прочитания

Русия подготвя паралелен внос на стоки и това носи рискове

Това може да стане от 2021 г., но бизнесът не е доволен

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Федералната антимонополна служба (ФАС) на Русия е подготвила поправки в Гражданския кодекс, с които да се узакони внос на стоки в страната без изрично разрешение на притежателите на съответните търговски марки. Ако това бъде одобрено, от 2021 г. правителството ще може за срок от 5 години да отваря границата за т.нар. паралелен внос, докато в момента това става само от собственика на правата върху брандовете или негов официален дилър.

Това съобщи московският в."Ведомости", който се е запознал с документите, а автентичността им е потвърдена от поне двама държавни служители. По данни на Центъра за анализи към правителството в Москва през 2014-2015 г. са внесени стоки със защитени брандове за 64 млрд. долара.


ФАС отдавна предлага да се промени сегашният режим, а властите спореха дали така може да се заобикалят международни и руски санкции. През февруари Конституционният съд позволи такъв внос, когато действията на недобросъвестен собственик на брандове водят до повишаване на цените в страната. През август премиерът Дмитрий Медведев е възложил да се подготви промяната и през октомври проект на закон за легализацията е депозиран в Министерството на икономиката, където продължава уточняване на отделни положения.

Според "Ведомости" в проекта има четири ситуации за отваряне на границите за паралелен внос:

- при дефицит на конкретна стока;
- при отсъствието ѝ от руския пазар;
- ако цените на вътрешния пазар са завишени;
- ако има качествена разлика от аналозите, продавани в други държави.



Още през 2015 г. правителството е определило какво би могло да подлежи на паралелен внос - лекарства, детски стоки, резервни части за автомобили. Този списък не е окончателен.

Оформянето на идеята в законопроект е фактическо признание, че развитието на производството и технологиите в Русия не позволява търсенето да се задоволи само с вътрешни ресурси. Това е записано и в пояснителен документ с мотивите за закона. В него се казва още, че паралелният внос би могъл да увеличи конкуренцията и това да понижи цените и да стимулира иновативността.

Но анализатори, предприемачи и търговци изброяват и рискове:

- намаляване на стимулите да се инвестира в развиване на брандовете;
- ръст на сенчестия сектор и менте стоките;
- размиване на отговорността за некачествени вносни продукти;
- отказ от внасяне на нови брандове и запазени марки;
- оскъпяване на стоката в Русия, тъй като производството зад граница (например на лекарства) понякога е по-евтино, отколкото в руско предприятие;
- объркване на вносители и инвеститори, тъй като правителството само ще определя кои стоки и кога иска да внесе паралелно.

Това няма да е лесно за реализиране, включително заради единния пазар на Евро-азиатския икономически съюз, тъй като на него действа регионален принцип за изключителните права върху търговски знаци. За да се позволи паралелен внос в поне една от страните членки - Армения, Беларус, Казахстан, Киргизия и Русия - трябва да има единодушие, а такова досега не е постигнато, основно заради Беларус.

Има проблеми и за потребителите. Всички медицински изделия например се регистрират в регулатора Росздравнадзор, но как ще се защитават правата на пациентите, ако паралелният вносител не е убеден в качеството на това, което внася. Официалните вносители имат интерес да осигурят добро качество, включително чрез поддържане на система за рекламации и сервизни бази, докато неофициалният има интерес бързо да приключи сделката. Това означава, че разходи за сервизно обслужване ще трябва да се поемат от потребителите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Фед остави лихвите без промяна на последното си заседание за годината Фед остави лихвите без промяна на последното си заседание за годината

Централната банка на САЩ прогнозира, че няма да има промени в нивата и през 2020 г.

12 дек 2019, 173 прочитания

"Да завършим Brexit"? Не е толкова лесно, колкото твърди Борис Джонсън "Да завършим Brexit"? Не е толкова лесно, колкото твърди Борис Джонсън

При управлението на консерваторите призракът на Brexit без сделка ще се завърне през декември 2020 г.

12 дек 2019, 516 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Ще стигне ли новата вълна мигранти до САЩ

Увеличаваща се група хора от Хондурас, Гватемала и Ел Салвадор наближава границите на страната

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10